Ak voláte na telefonickú linku integrovaného záchranného systému 112, môže sa stať, že sa nedovoláte na správne miesto.
KOŠICE. Košičan potreboval lekársku pomoc. Na linke 112 sa jej dopátral takmer po pol hodine. Chyba vraj bola v mobilnom operátorovi, tvrdia na ministerstve vnútra, pod ktoré táto linka patrí.
Dovolal sa do Bratislavy
Otca Miloša Valčáka seklo minulý týždeň v nedeľu podvečer pri práci v garáži v krížoch. Keďže sa nevedel ani pohnúť, Miloš sa pokúšal zohnať pomoc zdravotníkov. Z mobilu sa pokúšal telefonovať viackrát na čísla 155 a 112. Na 155 mu hlásilo nezriadený smer.
"Na 112-tke som sa dotelefonoval do Bratislavy, kde ani nevedeli, odkiaľ im volám. Snažil som sa vysvetliť, že som Košičan. Napokon ma presmerovali, ale vysvetľovať som to musel dva razy."
Miloša sa na 112 v Košiciach operátori pýtali na jeho meno, odkiaľ telefonuje a či nevtipkuje. "Môj otec mal ľahký úraz a nebol životunebezpečný. Pozastavil som sa nad tým, čo by sa stalo v prípade, ak by išlo o životunebezpečnú situáciu, keď hlavnú úlohu zohráva čas."
Chyba v nastavení
Linka integrovaného záchranného systému 112 spadá pod ministerstvo vnútra. Podľa Ľudmily Staňovej z Komunikačného odboru Kancelárie ministra vnútra v tomto prípade nastal technický problém u operátora mobilnej siete, z ktorej Miloš telefonoval. "Mobilný operátor je povinný zabezpečiť prenos hovoru na najbližšie koordinačné stredisko integrovaného záchranného systému. Túto technickú chybu musí mobilný operátor odstrániť."
Hovorca spoločnosti T-Mobile Slovensko Martin Vidan uviedol, že presmerovanie môže byť teoreticky krátkodobo nedostupné v prípade, že je hovor smerovaný cez novú základňovú stanicu, ktorej nastavenie nie je ešte úplne kompletné. Ak je napríklad preťažená sieť, hovor je smerovaný na iné voľné koordinačné stredisko.
Ministerstvo zdravotníctva nám neodpovedalo, prečo bol vtedy smer na 155 nezriadený.
Musia sa pýtať
Staňová ešte uviedla, že všetci operátori na linke 112 majú daný postup a otázky, ktoré sa majú volajúceho pýtať. Medzi tie patrí i meno a priezvisko volajúceho. "Tie sú dôležité pre overenie oprávnenosti hovoru, ako aj informácia, odkiaľ telefonuje, pre rýchlejšie poskytnutie pomoci."
Účelom integrovaného záchranného systému je, aby pri ohrození života, zdravia alebo majetku postihnutý dostal neodkladne a bez omeškania nevyhnutnú pomoc.
Podľa Návrhu koncepcie a rozvoja integrovaného záchranného systému si jeho dobudovanie do roku 2010 vyžiada 2,8 miliardy korún.
* * *
Zásady telefonovania
Ministerstvo vnútra na svojej internetovej stránke uvádza, aké údaje musí telefonujúci operátorovi na čísle 112 povedať. Treba uviesť, k čomu došlo, respektíve akú pomoc vyžadujete, odkiaľ, kto tzelefonuje a z akého telefónneho čísla a aké sú následky udalosti.
Autor: kag
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári