Košiciach v článku amerického denníka newyorský maliar, ktorý sem občas chodí. Napríklad o Luniku IX tam niet ani zmienky.
KOŠICE. Článok vyšiel v nedeľu v cestovateľskej rubrike denníka New York Times. Podľa mediálneho analytika Gabriela Šípoša sú to najprestížnejšie noviny v USA a z nedeľňajšieho vydania predávajú okolo 1,5 milióna výtlačkov.
Zmeny v centre
Autor článku píše, že Košice boli desaťročia súčasťou sovietskeho bloku a priemyselnou stojatou vodou. Zdôrazňuje však, že za posledné roky zrekonštruovali centrum a zo šedého betónu sa vynorili umelci, podnikatelia a pribúda turistov. Kladne vyznievajú zmienky o galériách, reštauráciách i hoteloch s vínnymi pivnicami.
Kasárne a baňa
Pozitívne spomína, že kasárne (na Kukučínovej) slúžia "undergroundovým" umelcom a baňu (Bankov) menia na miesto pre festivaly pod holým nebom, elektronické párty a lejzrové šou.
"Chceme byť inkubátorom pre mladých umelcov. Sme za Bratislavou, ale o dva roky príde ´boom´," komentuje v článku Marek Kolárčik, šéf tímu, ktorý chystá kandidatúru Košíc na titul Európske hlavné mesto kultúry (EHMK) 2013. Kasárne (náklady vyše 100 miliónov Sk) a baňa (120 miliónov) sú súčasťou projektu, o ktorom sa rozhodne čoskoro.
Služby, jazyky
V článku však tiež stojí, že pokusy prekonať provinčný imidž nie sú ľahké. Môžu za to nízka kvalita služieb a slabá znalosť cudzích jazykov, ako dôsledok komunistickej minulosti, čo autor označil za celoslovenskú reputáciu.
Zmieňuje sa tiež o letných záhradách, rómskom divadle, Dóme sv. Alžbety, zvone Urban, voskovom múzeu, pôvode Andyho Warhola i festivale Zlatý žobrák. Americký umelec, ktorý sa v článku vyjadruje, charakterizuje Košice srdečnosťou ľudí, ktorí sa až tak neženú za peniazmi.
Bol tu pred rokom
Kolárčika článok potešil. Vysvetľuje, že autor, Lionel Beehner, ho kontaktoval pred rokom, keď bol v Košiciach. "Nepoznal som ho. Obrátil sa na nás, lebo videl propagačné materiály kandidatúry Košíc na EHMK. V rozhovore som mu okrem iného povedal, že Košice sú mesto, kde turisti strávia len deň a pokračujú inam. To chceme zmeniť."
Dodáva, že Američan sa mu opäť ozval nedávno, už len telefonicky, aktualizoval si informácie a pýtal kontakty na ďalších Košičanov.
Analytik: Dobrá správa
Podľa mediálneho analytika je článok pozitívny a čím lepší imidž mesta, tým vyššia návštevnosť. "Typický Američan by nečakal od priemyselného mesta na východe Slovenska veľa, ale bol by pozitívne prekvapený atmosférou aj vzhľadom centra. Tak to bolo aj v prípade autora."
Šípoš dopĺňa, že nejde o inzerciu a článok bol zjavne písaný len po krátkom pobyte v Košiciach. "U turistov však vyhrávajú práve miesta, ktoré urobia dobrý dojem za krátky čas."
Autor: jav
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári