zájazdu neuvedú žiaden palivový príplatok, pobytovú taxu, povinné poistenia a ďalšie poplatky a príplatky. Tiež sa stane, že cenu zájazdu zvýšia len pár dní pred jeho začiatkom. Je to v poriadku?
KOŠICE. Ak ste z potravín alebo drogérie zvyknutí, že k cene na cenovke sa nepripočíta už žiadna prirážka ani poplatok, pri kúpe zájazdu to neplatí. Ako nám však vysvetlila Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie, "informácia o cene môže byť poskytnutá spotrebiteľovi za jednotlivé služby oddelene: cena za ubytovanie, za stravovanie, za dopravu, podľa toho, čo všetko balík služieb zahŕňa, cena za rôzne príplatky a poplatky, napr. letiskové poplatky, poistenie a podobne. Po podpísaní zmluvy o obstaraní zájazdu už však musí byť uvedená celková cena za zájazd".
Záverom pre spotrebiteľov je to, že "CK neporušujú právne predpisy, keď v ponuke neuvádzajú hneď konečnú cenu zájazdu", prízvukuje Krkošová.
Kedy môže CK cenu zvýšiť
Cena zájazdu uvedená v zmluve sa nesmie jednostranne zvýšiť v priebehu 20 dní pred začiatkom zájazdu. "Cenu možno zvýšiť len v prípade, že dôjde k zvýšeniu dopravných nákladov vrátane cien pohonných látok, zvýšeniu platieb spojených s dopravou, napríklad letiskových a prístavných poplatkov, ktoré sú zahrnuté v cene zájazdu, alebo zmene kurzu slovenskej koruny použitého na určenie ceny zájazdu v priemere o viac ako 5 percent, ak k tomuto zvýšeniu dôjde do 21. dňa pred začatím zájazdu.
CK vám musí oznámenie o zvýšení ceny písomne odoslať najneskôr 21 dní pred začatím zájazdu, inak jej nevznikne právo na zaplatenie rozdielu v cene zájazdu," informuje hovorkyňa SOI. Ak prípadne CK zruší zájazd úplne v lehote kratšej ako 20 dní pred termínom jeho začatia, môžete si dokonca nárokovať primeranú náhradu škody.
Na čo si dať pozor
Podmienkou účasti na zájazde je vznik zmluvného vzťahu medzi účastníkom a cestovnou kanceláriou, ktorý vzniká podpísaním zmluvy o zájazde - zmluva o sprostredkovaní zájazdu. Nezabudnite si preto podrobne ešte pred podpisom preštudovať, čo všetko zájazdu náleží a čo má byť poskytnuté. A to vrátane rôznych fakultatívnych výletov, prehliadok a návštev miest, pamätihodností, prírodných krás, historických a kultúrnych pamiatok.
"Taktiež je dôležité vopred sa oboznámiť so stornovacími podmienkami a storno poplatkami, s podmienkami, u ktorých si CK vyhradzuje právo zmeny, resp. úplného zrušenia zájazdu, ako aj s podmienkami a spôsobom uplatnenia reklamácie a podobne," upozorňuje D. Krkošová.
Ako hovorí, v minulosti boli najčastejšie porušené práva v oblastiach, kde CK nedostatočne informovali spotrebiteľa o rozsahu a úrovni ponúkaných služieb a ostatných skutočnostiach. "Medzi zistené nedostatky patrili chýbajúce informácie o type ubytovania, jeho polohe, kategórii, stupni vybavenosti, o rozsahu stravovania, o programe v mieste pobytu, o rozsahu poistného plnenia či problémy boli s neprítomnosťou delegáta."
V prípade, ak služby, ich rozsah a úroveň nie sú v súlade s informáciami poskytnutými CK, spotrebiteľ má právo na reklamáciu a jej vybavenie do 30 dní. Ako dodala hovorkyňa, "delegáti dokonca v niektorých prípadoch odmietali podpísať reklamačný záznam na mieste pobytu a CK bez podpísaného záznamu neakceptovali reklamáciu spotrebiteľov po návrate, čo sa pri kontrole aj dokázalo a za čo boli ukladané pokuty". Ako uzavrela Krkošová, "najmä nasledujúci polrok sa zameriame na CK a CA a to hlavne v otázke eura".
TOMÁŠ HUDÁK
tahakkorzar.sk
FAKTY
Ako kontrolovala SOI
RokPočet kontrolKontroly so zi
stenými závadamiPočet postihovVýška uložených pokút v Sk
200526717,2 %17475 000
200617929,6 %17305 000
200722035,5 %431 172 000
1. polrok 20087740,3 %33416 000
Zdroj: Štatistiky SOI
Autor: Sobota, nedeľa
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári