Nové linky, intervaly aj názvy zastávok
DPMK pristúpil k poslednej zmene linkového vedenia v MHD v rokoch 1999-2000. Potreba mesta a cestujúcej verejnosti odvtedy potvrdili, že život musí byť zmena. I v doprave. Od zajtra sa teda bude cestovať takmer úplne po novom, keďže v pôvodnom režime ostane len asi štvrtina autobusových spojov.
Nový harmonogram linkového vedenia, aby čo najviac vyhovoval požiadavkám cestujúcej verejnosti, pozostáva zo štyroch alternatív platnosti: prázdninový deň (platí v auguste), školský (platný od 1.9.), sobota, nedeľa. Znamená to, že na zastávkach MHD si musí cestujúci na cestovnom poriadku, na všetkých stanovištiach budú umiestnené najneskôr v sobotu ráno do 4. h, pozrieť ten správny spoj. Výnimkou sú menšie mestské časti, kde je cestovný poriadok všeobecný, teda pre pracovné dni a školský spoj vyznačený "céčkom." Dobre si treba všímať i názvy zastávok, lebo niektoré sa zmenili. Nezmenilo sa stanovište, len napríklad namiesto zastávky Hotel Strojár je dnes zastávka Ryba. Zavádzajú sa tiež, pri všetkých troch formách prepravy, zastávky na znamenie. Takou sú napríklad pri električke č. 3 Senný trh, Holubyho ulica či Južná trieda č. 125.
Podľa generálneho riaditeľa DPMK, Michala Tkáča, nové linkové vedenie prinesie hustejšiu sieť, lebo sa menia intervaly medzi spojmi. "Kým predtým jazdili dva autobusy za hodinu, teraz budú štyri spoje. Keby sa aj stalo, že kvôli poruche jeden vynechá, čakanie na ďalší nebude také dlhé, ako v súčasnosti. Spoje sa tiež budú pri prestupových staniciach prekrývať, takže by sa nemalo stať, že cestujúcemu ten spoj, ktorým by mal pokračovať, ujde. Naším zámerom je, aby cestujúci vo väčších mestských častiach a na hlavných dopravných ťahoch, nemuseli poznať cestovný poriadok naspamäť, ale aby im stačilo troj - štvorminútové čakanie a spoj, ktorým sa dostanú ďalej, im príde."
DPMK si uvedomuje, že každá zmena bolí a že najmä obyvatelia z okrajových častí a z menších mestských častí sa po novom jedným spojom do mesta nedostanú, budú musieť prestupovať. "MHD je dopravou hromadnou, takže nemôže plniť individuálne požiadavky každého cestujúceho a prepraviť ho jediným spojom z bodu A do bodu B. Tak je to aj v iných veľkých mestách, tak to bude a u nás," podotkol riaditeľ dopravy a techniky Robert Nagy. "Na druhej strane sme sa maximálne snažili zostaviť spoje tak, aby sa v čase špičky najmä žiaci a študenti dostali do cieľovej stanice bez prestupovania. Linky č. 73 a 53, teda tzv. posilové, na trase KVP, Námestie osloboditeľov, Ťahanovce, Mlynská bašta sa zatiaľ nemenia, ostávajú v pôvodnom režime. Doriešené nie je v súčasnosti ani spojenie: Sídlisko Ťahanovce Námestie osloboditeľov a Sídlisko Ťahanovce Šaca. Predpokladáme, že do začiatku školského roku aj tento problém rozlúskneme." Informácie o novom linkovom vedení sú na webovej stránke www.dpmk.sk, dajú sa získal mailom linkovevedeniedpmk.sk, do 15. augusta funguje zdarma infolinka 0800 185 145 a o spojoch sa dá dozvedieť i na čísle 6407 407.
MHD bude ležať na pleciach 142 autobusov, 18 trolejbusov a 58 električiek. Úprava by mala priniesť úsporu 6 - 7 autobusov denne, ktorých výpadok najmä v posledných dvoch mesiacoch verejnosť pocítila dlhým a zbytočným vyčkávaním na zastávkach. Čiastočne bol na vine nedostatok šoférov, ich objektívne výpadky choroby, ošetrovanie člena rodiny. "Aby DPMK získal nové posily, rokuje okrem aj o možnosti výpomoci z prešovského DPMK. Vodiči by mohli pracovať v trvalom pomere alebo ako brigádnická výpomoc," uviedol M.Tkáč. "Riešiť chceme situáciu s vlastnými šoférmi, najmä požiadavku zvýšenia platov. Je predpoklad, že po kolektívnom vyjednávaní by mohlo dôjsť k úprave ešte v tomto roku."
S dopravou úzko súvisia pohonné hmoty (PHM) a od nich zase závisia ceny cestovného. I keď momentálne išli ceny PHM dolu, čo je dnes, to zajtra nemusí platiť. Nedonúti svetový trh s ropou DPMK , aby ešte v tomto roku pripravil cestujúcim prekvapenie v podobe zvýšenia ceny cestovných lístkov? Podľa M. Tkáča sa v tomto roku s ďalším výdavkom z peňaženiek cestujúcich, teda so zvýšením cien cestovného, neráta.
Ekonomický riaditeľ podniku Igor Kubačka vysvetlil, že od začiatku roku 2008 nafta vzrástla o 3,30 Sk na liter, čo v medziročnom období predstavuje viac ako 4 koruny. V porovnaní s plánom je to nárast viac ako 1,8 milióna korún. Ešte to však nie je situácia, kvôli ktorej by sa v najbližšom období musela zmeniť tarifa. Tá sa naposledy dočkala úpravy k 1. júlu 2007 a menšie úpravy sa dotiahli k 1. januáru 2008. "Ďalšie úpravy budú závisieť od rastu spotrebovaných nákupov, teda náhradných dielov, PHM, trakčnej energie i rastu mzdových nákladov. A tiež od zdrojov, ktoré v roku 2009 dostane DPMK z rozpočtu mesta na bežné a kapitálové výdavky."
Čo sa týka duálneho zobrazovania cien, do konca roka bude DPMK uvádzať ceny cestovného klasickým matematickým prerátaním a zaokrúhlením. Od 1. januára 2009 bude postupovať podľa odporučenia Združenia prevádzkovateľov hromadnej dopravy osôb v mestských aglomeráciách. Znamená to, že prepravcovia prerátajú ceny na 5 centov, ale vždy v prospech cestujúcej verejnosti.
"Osemkorunový lístok by mal stáť podľa prepočtu 0,27 eura, teda 27 centov, v skutočnosti to bude 25 centov, 17-korunový by mal mať cenu 56 centov, bude 55 centov a 20-korunový 66 centov a bude 65 centov. Iba pri 12-korunovom lístku to vychádza rovno 40 centov," dodal na ilustráciu Igor Kubačka.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári