priemernej mzdy chce DPMK stabilizovať vodičov. Je ich málo, a tak už dva mesiace každý deň vynechávajú spoje. Odbory však žiadajú už teraz 26-tisíc. Varujú, že inak podnik krízu neodvráti. Včera premávali nové linky ešte len tretí deň a DPMK už niektoré spoje obmedzil, či zrušil.
KOŠICE. Cestujúci včera zažili prvý pracovný deň s novým linkovým vedením. DPMK mal rovnako ako cez víkend problémy. Dvanásť z 224 vodičov autobusov a trolejbusov chýbalo. Ich vozidlá ostali v garáži. Spoje opäť vynechávali.
"Mrzí nás to. Tie počty sú stále vysoké. Spustenie nového linkového vedenia nebolo podľa našich predstáv," komentuje generálny riaditeľ Michal Tkáč (nominant KDH).
Už na tretí deň obmedzenie
A to pritom ešte podnik odvčera, už v rámci obmedzení nového linkového vedenia (platia do odvolania), zrušil niektoré spoje 17-ky, 18-ky, 19-ky, 27-ky a 34-ky a celú linku 32. Inak by bolo včera chýbalo ďalších 13 vodičov, informoval riaditeľ dopravy a techniky Robert Nagy.
Prečo niečo v sobotu spustili a už v pondelok to zmenili? "Prípravy nového linkového vedenia boli časovo náročné a o týchto obmedzeniach sme rozhodli až v piatok, síce ešte pred sobotňajším spustením zmien, ale nové cestovné poriadky už boli spracované. Obmedzenia sa však týkajú najmä pracovných dní, preto platia až od pondelka."
Dodal, že pri linkách 19, 27 a 34 bude vynechávať priemerne každý ôsmy spoj a pri 17-ke a 18-ke jeden zo štyroch alebo piatich, nevypadnú však prvé ranné ani posledné večerné autobusy. "Obmedzenia už sú zapracované v cestovných poriadkoch na zastávkach aj internetovej stránke DPMK." Ďalšie linky - 51, 53, 56 a 73 - nezačali premávať hneď od soboty. "V týchto prípadoch ide len o bežné prázdninové obmedzenie."
Vodičom chcú pridať
Podnik každý deň čelí mnohým sťažnostiam na zmeny MHD aj vynechané spoje. Generálny riaditeľ tvrdí, že k optimálnemu stavu, aby nemuseli nič obmedzovať, im momentálne chýba 35 vodičov. Od septembra, keď už majú jazdiť školské linky, však môže nedostatok vodičov prekročiť číslo 50. Uviedol, že od septembra očakávajú 7 nových vodičov autobusov, ktorí práve prešli kurzom, a evidujú ďalších 8 záujemcov.
Tkáč prezradil, že DPMK má prísľub radnice, že počas rokov 2009 až 2011 pridá podniku na mzdy a odvody každý rok 10 percent (asi 40 miliónov Sk). "Najviac, o 12 až 13 percent ročne by sme valorizovali mzdy vodičov. U ostatných profesií by bol rast nižší."
Doplnil, že už od septembra navrhuje DPMK z vlastných prostriedkov pridať vodičom 5 korún na hodinu (vodič autobusu má teraz 85 Sk/hod., k tomu môže dostať 25-percentné odmeny a rôzne príplatky). Na otázku, prečo nezvýšili vodičom mzdy skôr a viac, odpovedal, že pre obmedzené zdroje od mesta to nebolo možné a vlastné prostriedky pôvodne naplánovali na zvýšenie do 6 percent základnej mzdy, čo aj zrealizovali. "Hospodársky výsledok za január až júl 2008 a prehodnotenie finančného plánu podniku však umožňujú zvýšiť mzdy vodičov ešte aj v najbližšom období tohto roka."
Stankovič: Hasenie, nie riešenie
Predseda odborovej organizácie vodičov Vladislav Stankovič však vyhlásil, že ak chce podnik ďalším odchodom zabrániť, musí od septembra pridať aspoň 15 Sk/hod. (čiže vyše 15 percent). "Toľko sme žiadali už začiatkom roka, no vyhoveli nám len z tretiny (teda asi 5 percent a v priebehu roka ešte pridali 1 percento pozn. red.). Niektorých vodičov to podráždilo a odišli. Podnik zaspal dobu a teraz opäť ponúka len 5 korún. Je to len hasenie, nie riešenie dlhodobo zanedbávaného problému."
Podľa Stankoviča chýba DPMK tabuľkovo 53 a reálne 80 až 90 vodičov. Podnik tvrdí, že len 20 až 30, pričom teraz ich má 503. Stankovič upozornil, že priemerná hrubá mzda 22-tisíc skresľuje, lebo zahŕňa všetky príplatky za nadčasy, víkendy, sviatky, nočné či domácu pohotovosť a mnoho vodičov zarába menej.
Cengel: Treba im pridať
Predseda finančnej komisie mestského zastupiteľstva Peter Cengel (KDH) reagoval, že o prísľube vedenia mesta pridávať DPMK každý rok na mzdy 10 percent ešte nevie. "Ale vodičom pridať treba. Je to jedna z priorít. Tak k tomu budeme pri tvorbe rozpočtu pristupovať." Ku konkrétnym číslam sa nevyjadril.
Poslanec poverený dopravou Jozef Filipko (SMK) prísľub radnice potvrdil. Zdôraznil však, že zastupiteľstvo má 50 poslancov a podporiť to musí väčšina. "Verím, že to podporí."
Cengel: Nepodcenili
Podľa Cengela problém ohodnotenia vodičov DPMK nikto v meste v minulosti nepodcenil, ale v Košiciach nikdy nebudú platy ako v Bratislave, Prahe či Londýne. Poznamenal však, že kvôli zvýšeniu dotácie MHD sa treba v mestskom rozpočte zaoberať niektorými menej kľúčovými položkami. Ktorými, nešpecifikoval.
Filipko: Podcenili
Naopak, Filipko si myslí, že teraz sa len nakopili predtým podcenené problémy financovania DPMK vo viacerých smeroch: trate, vozový park, sociálne podmienky a mzdy vodičov. "Možno predchádzajúce vedenie DPMK slabo bilo na poplach a možno to mestské zastupiteľstvo nechcelo počuť." Zdôraznil však, že vlani i tento rok urobilo mesto pre DPMK veľa pozitívneho (zvýšenie tarify, 100 miliónov na nové autobusy, úhrada straty 28 miliónov) a chce garantovať rast miezd vodičov. "Akurát s jedinou vecou pomôcť nevieme. Nemôžeme ísť šoférovať autobusy," poznamenal Filipko, držiteľ vodičského preukazu na električku zo študentských čias, keď brigádoval v DPMK.
Podľa bývalého člena predstavenstva DPMK Pavla Titla by malo mesto dotovať podnik ročne 900 miliónmi. Tento rok je to 546 miliónov. Mestský rozpočet je 3,5 miliardy. Najviac peňazí ide na školy (745 miliónov) a DPMK.
(jav)
Autor: Tornádo Zabíjalo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári