Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

DPMK obmedzil už aj nové linkové vedenie!

Dnes 22-tisíc, od septembra necelých 24-tisíc, budúci rok takmer 27-tisíc, v roku 2010 skoro 30-tisíc a v roku 2011 bezmála 34-tisíc Sk. Takým rastom

priemernej mzdy chce DPMK stabilizovať vodičov. Je ich málo, a tak už dva mesiace každý deň vynechávajú spoje. Odbory však žiadajú už teraz 26-tisíc. Varujú, že inak podnik krízu neodvráti. Včera premávali nové linky ešte len tretí deň a DPMK už niektoré spoje obmedzil, či zrušil.

KOŠICE. Cestujúci včera zažili prvý pracovný deň s novým linkovým vedením. DPMK mal rovnako ako cez víkend problémy. Dvanásť z 224 vodičov autobusov a trolejbusov chýbalo. Ich vozidlá ostali v garáži. Spoje opäť vynechávali.

Skryť Vypnúť reklamu

"Mrzí nás to. Tie počty sú stále vysoké. Spustenie nového linkového vedenia nebolo podľa našich predstáv," komentuje generálny riaditeľ Michal Tkáč (nominant KDH).

Už na tretí deň obmedzenie

A to pritom ešte podnik odvčera, už v rámci obmedzení nového linkového vedenia (platia do odvolania), zrušil niektoré spoje 17-ky, 18-ky, 19-ky, 27-ky a 34-ky a celú linku 32. Inak by bolo včera chýbalo ďalších 13 vodičov, informoval riaditeľ dopravy a techniky Robert Nagy.

Prečo niečo v sobotu spustili a už v pondelok to zmenili? "Prípravy nového linkového vedenia boli časovo náročné a o týchto obmedzeniach sme rozhodli až v piatok, síce ešte pred sobotňajším spustením zmien, ale nové cestovné poriadky už boli spracované. Obmedzenia sa však týkajú najmä pracovných dní, preto platia až od pondelka."

Skryť Vypnúť reklamu

Dodal, že pri linkách 19, 27 a 34 bude vynechávať priemerne každý ôsmy spoj a pri 17-ke a 18-ke jeden zo štyroch alebo piatich, nevypadnú však prvé ranné ani posledné večerné autobusy. "Obmedzenia už sú zapracované v cestovných poriadkoch na zastávkach aj internetovej stránke DPMK." Ďalšie linky - 51, 53, 56 a 73 - nezačali premávať hneď od soboty. "V týchto prípadoch ide len o bežné prázdninové obmedzenie."

Vodičom chcú pridať

Podnik každý deň čelí mnohým sťažnostiam na zmeny MHD aj vynechané spoje. Generálny riaditeľ tvrdí, že k optimálnemu stavu, aby nemuseli nič obmedzovať, im momentálne chýba 35 vodičov. Od septembra, keď už majú jazdiť školské linky, však môže nedostatok vodičov prekročiť číslo 50. Uviedol, že od septembra očakávajú 7 nových vodičov autobusov, ktorí práve prešli kurzom, a evidujú ďalších 8 záujemcov.

Skryť Vypnúť reklamu

Tkáč prezradil, že DPMK má prísľub radnice, že počas rokov 2009 až 2011 pridá podniku na mzdy a odvody každý rok 10 percent (asi 40 miliónov Sk). "Najviac, o 12 až 13 percent ročne by sme valorizovali mzdy vodičov. U ostatných profesií by bol rast nižší."

Doplnil, že už od septembra navrhuje DPMK z vlastných prostriedkov pridať vodičom 5 korún na hodinu (vodič autobusu má teraz 85 Sk/hod., k tomu môže dostať 25-percentné odmeny a rôzne príplatky). Na otázku, prečo nezvýšili vodičom mzdy skôr a viac, odpovedal, že pre obmedzené zdroje od mesta to nebolo možné a vlastné prostriedky pôvodne naplánovali na zvýšenie do 6 percent základnej mzdy, čo aj zrealizovali. "Hospodársky výsledok za január až júl 2008 a prehodnotenie finančného plánu podniku však umožňujú zvýšiť mzdy vodičov ešte aj v najbližšom období tohto roka."

Stankovič: Hasenie, nie riešenie

Predseda odborovej organizácie vodičov Vladislav Stankovič však vyhlásil, že ak chce podnik ďalším odchodom zabrániť, musí od septembra pridať aspoň 15 Sk/hod. (čiže vyše 15 percent). "Toľko sme žiadali už začiatkom roka, no vyhoveli nám len z tretiny (teda asi 5 percent a v priebehu roka ešte pridali 1 percento pozn. red.). Niektorých vodičov to podráždilo a odišli. Podnik zaspal dobu a teraz opäť ponúka len 5 korún. Je to len hasenie, nie riešenie dlhodobo zanedbávaného problému."

Podľa Stankoviča chýba DPMK tabuľkovo 53 a reálne 80 až 90 vodičov. Podnik tvrdí, že len 20 až 30, pričom teraz ich má 503. Stankovič upozornil, že priemerná hrubá mzda 22-tisíc skresľuje, lebo zahŕňa všetky príplatky za nadčasy, víkendy, sviatky, nočné či domácu pohotovosť a mnoho vodičov zarába menej.

Cengel: Treba im pridať

Predseda finančnej komisie mestského zastupiteľstva Peter Cengel (KDH) reagoval, že o prísľube vedenia mesta pridávať DPMK každý rok na mzdy 10 percent ešte nevie. "Ale vodičom pridať treba. Je to jedna z priorít. Tak k tomu budeme pri tvorbe rozpočtu pristupovať." Ku konkrétnym číslam sa nevyjadril.

Poslanec poverený dopravou Jozef Filipko (SMK) prísľub radnice potvrdil. Zdôraznil však, že zastupiteľstvo má 50 poslancov a podporiť to musí väčšina. "Verím, že to podporí."

Cengel: Nepodcenili

Podľa Cengela problém ohodnotenia vodičov DPMK nikto v meste v minulosti nepodcenil, ale v Košiciach nikdy nebudú platy ako v Bratislave, Prahe či Londýne. Poznamenal však, že kvôli zvýšeniu dotácie MHD sa treba v mestskom rozpočte zaoberať niektorými menej kľúčovými položkami. Ktorými, nešpecifikoval.

Filipko: Podcenili

Naopak, Filipko si myslí, že teraz sa len nakopili predtým podcenené problémy financovania DPMK vo viacerých smeroch: trate, vozový park, sociálne podmienky a mzdy vodičov. "Možno predchádzajúce vedenie DPMK slabo bilo na poplach a možno to mestské zastupiteľstvo nechcelo počuť." Zdôraznil však, že vlani i tento rok urobilo mesto pre DPMK veľa pozitívneho (zvýšenie tarify, 100 miliónov na nové autobusy, úhrada straty 28 miliónov) a chce garantovať rast miezd vodičov. "Akurát s jedinou vecou pomôcť nevieme. Nemôžeme ísť šoférovať autobusy," poznamenal Filipko, držiteľ vodičského preukazu na električku zo študentských čias, keď brigádoval v DPMK.

Podľa bývalého člena predstavenstva DPMK Pavla Titla by malo mesto dotovať podnik ročne 900 miliónmi. Tento rok je to 546 miliónov. Mestský rozpočet je 3,5 miliardy. Najviac peňazí ide na školy (745 miliónov) a DPMK.

(jav)

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  3. Zázračná škola so zelenou strechou
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  7. Crème de la crème po slovensky
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 654
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 720
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 9 304
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 566
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 208
  6. Po Slovensku na motorke 6 254
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 283
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 5 090
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 5 059
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 3 946
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister životného prostredia (MŽP) SR Ján Budaj (druhý vľavo) a premiér SR Eduard Heger (tretí vľavo) počas tlačového brífingu pri vodnej nádrži Ružín I.

Pri Ružíne podpísali memorandum.


SITA 46m
Martin Dúbravka dostáva gól z penalty v zápase Slovensko - Švédsko na ME vo futbale (EURO 2020 / 2021).

Jediný gól zápasu padol z penalty.


Sportnet a 1 ďalší 6 h
Pri štvrtkovom požiari sa našťastie nikto nezranil, materiálne škody by mali podľa prvotných odhadov dosiahnuť okolo 500-tisíc eur.

Minister Lengvarský prisľúbil pomoc.


a 1 ďalší 6 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Znížiť regionálne rozdiely v očkovaní môže aj otvorenie čakárne pre deti nad 12 rokov. Čaká ich v nej už vyše desaťtisíc.

Regionálne rozdiely v očkovaní spôsobuje najmä dostupnosť vakcín.


16. jún
Ilustračné foto.

Naučili ste sa počas pandémie novú zručnosť?


14. jún
Marek Hamšík v zápase Slovensko - Švédsko na ME vo futbale (EURO 2020 / 2021).

Slováci prehrali so Švédmi gólom z penalty.


Pavol Spál 5 h
Poslanec Robert Fico počas odvolávania Mikulca.

Matovič opäť raz premrhal príležitosť mlčať.


13 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop