nebola to náhoda. DPMK zažíva jedno z najhorších období svojej existencie. Počet jeho zamestnancov zo dňa na deň klesá, odchádzajú za lepším, a doma nemá kto jazdiť. Dispečeri sa každé ráno obávajú, koľko ďalších vodičov im tentoraz nepríde do práce. V stredu DPMK nevypravil 34 služieb, čo je veľmi smutný rekord. Prostriedky MHD jazdia preplnené a cestujúci sú nervózni...
Na nepriaznivý stav poukázal i Martin Krištof, ktorý zaslal otvorený list košickým poslancom. Zrejme je znalý pomerov, pretože píše, že: " v utorok 22. 7. 2008 nebolo vypravených do ulíc mesta 25 služieb typu A (ranných zmien) a neskôr 15 služieb typu B (poobedňajšie zmeny). Ak si prepočítame, že každá služba vykoná počas zmeny zhruba 5 plne odjazdených kôl, potom sa cestujúci 200-krát nedočkali svojho spojenia a 165-krát zbytočne čakali na zastávkach. Stalo sa, že tak, ako nemohli byť služby vypravené, chýbali niekedy aj tri vozidlá jedinej linky. Na svoj spoj teda cestujúci museli počkať zhruba hodinu a viac."
Aj podľa M. Krištofa je hlavnou príčinou odchod vodičov do zahraničia, najmä Nórska, kde na nich čakajú podstatne lepšie platové podmienky. Platy riadne nad 100 tisíc korún sú impulzom na odliv mladých i vodičov, ktorí v DPMK odpracovali niekoľko desaťročí. M. Krištof žiada rozhodné riešenie. "Výška prísunu financií vodičom za prácu nestačí. Vy, vážené pani poslankyne a páni poslanci, sa z 90-tich percent vozíte do práce automobilmi. Téma hromadnej dopravy sa vás podľa toho, z akého kopca ste pustili DPMK, týka, zdá sa, iba povrchovo. Prečo vy, predstavitelia mesta, neviete nájsť financie, aby ste zastavili odliv vodičov? Prečo je taký problém zmeniť rozpočet, resp. navýšiť ho o čiastku, potrebnú minimálne na 15-percentné zvýšenie miezd vodičom? A nielen pre tento rok, ale nastálo? Ako je možné, že napríklad na projekt EHMK 2013 ste našli nemalé finančné prostriedky? Kultúra je síce v meste potrebná, no využiteľnosť projektu je diskutabilná, zatiaľ čo mestskú hromadnú dopravu využívajú v meste desaťtisíce ľudí."
O tom, že problém odchodu šoférov do cudziny je vážny, potvrdzuje aj článok, v ktorom sme asi pred mesiacom hovorili s riaditeľom dopravy a techniky DPMK, a. s. Robertom Nagyom. Už vtedy naznačil, že odchod vodičov naberá na intenzite. Chýba im minimálne 40 ľudí, čo by sadali za volanty autobusov a trolejbusov.
Eduard Buraš, je členom dozornej rady DPMK, a. s., ale tiež členom komisie dopravy mestského zastupiteľstva a mestským poslancom, takže situáciu pozná z oboch pohľadov z DPMK i ako poslanec. Spomenul, že ešte v októbri minulého roku spolu s generálnym riaditeľom DPMK Michalom Tkáčom a poslaneckým kolegom Petrom Cengelom boli v Nadlaku v Rumunsku. Žije tam najväčšia komunita Slovákov v Rumunsku. Išli tam preto, aby získali pre košický dopravný podnik vodičov. "Primátor Nadlaku nás prijal so slovami, že prichádzajú po funuse, lebo už aj oni majú rovnaký problém. A ten je vraj v celej východnej Európe, ktorá nedokáže dať šoférom také platy ako severské štáty."
Vodiči DPMK podľa neho už asi rok poukazujú na nízke platy. "Nielen doprava v meste, ale aj energie, voda či čistota, sú pre bežný život občanov stále horšie, osobne mám obavy, že veľmi skoro môžu skolabovať. Na problém vodičov, ich odmeňovania, ale aj ich sociálneho postavenia, som poukazoval už dávnejšie, no bez odozvy. Kolegovia poslanci pri odsúhlasovaní dotácií videli vždy inde a v inom dôležitejšie veci, ktoré sa majú z mestského rozpočtu finančne podporiť. V tomto zastupiteľstve je veľmi málo poslancov, ktorí poznajú alebo chcú spoznať reálnu situáciu v DPMK." Napríklad projekt EHMK je podľa E. Buraša dôležitý, ale nemal by byť prvoradým. No žiaľ, zatiaľ je.
Pokiaľ nebude v programe najbližšieho rokovania komisie dopravy uvedený bod: DPMK - riešenie kritickej situácie určite ho E. Buraš na prerokovanie navrhne. Zaoberať by sa ním malo aj mestské zastupiteľstvo, ktoré bude koncom augusta. "Otázka vodičov je a musí byť prvoradá, pretože teraz sú dovolenky, ale od septembra, keď bude chcieť cestovať podstatne viac ľudí, doprava vážne skolabuje. Preto je to problém, ktorý sa musí riešiť. Vlastne už dávno mal riešiť. Vo vedení mesta máme predsa námestníka primátora zodpovedného okrem iného aj za dopravu. Práve od neho by mali prichádzať impulzy. Alebo sa mýlim?," dodal E. Buraš.
Od stredy, keď sa problém v meste prevalil, riaditeľ DPMK Michal Tkáč a námestník primátora Jozef Filipko spolu intenzívne rokujú. "Zatiaľ sme sa dohodli na tom, že DPMK stiahne z vodičov z dovoleniek a nahradnáho voľna. Súčasne čo najskôr preskúšame pracovníkov podniku, ktorí majú vodičské oprávnenia na autobusy. DPMK zároveň pracuje na systémových opatreniach, ktoré budú hotové asi do dvoch týždňov," informoval nás M. Tkáč.
Vzhľadom na vážnu prevádzkovú situáciu dochádza navyše od piatku 25. júla 2008 k obmedzeniu spojov na autobusových linkách 35, 36, RA6, RA7 a k úplnému zrušeniu spojov na linke 53. Linky 35, 36, RA6 a RA7 budú premávať s upraveným cestovným poriadkom zverejneným v každej zastávke. DPMK, a.s. sa touto cestou ospravedlňuje cestujúcim za nerealizované a vynechané spoje na niektorých linkách v ostatných dňoch.
Priemerný hrubý plat v DPMK za prvý polrok 2008
vodič autobusu: 22 989 Sk
vodič trolejbusu: 22 777 Sk
vodič električky: 22 423 Sk
Alžbeta LINHARDOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári