Korzár logo Korzár Košice

DPMK sťahuje vodičov z dovoleniek a redukuje autobusové linky

Ak sa vám v uplynulých týždňoch a v tomto zvlášť stalo, že ste zbytočne stepovali na zastávke MHD a vypadol nie jeden, ale viac spojov za sebou,

nebola to náhoda. DPMK zažíva jedno z najhorších období svojej existencie. Počet jeho zamestnancov zo dňa na deň klesá, odchádzajú za lepším, a doma nemá kto jazdiť. Dispečeri sa každé ráno obávajú, koľko ďalších vodičov im tentoraz nepríde do práce. V stredu DPMK nevypravil 34 služieb, čo je veľmi smutný rekord. Prostriedky MHD jazdia preplnené a cestujúci sú nervózni...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na nepriaznivý stav poukázal i Martin Krištof, ktorý zaslal otvorený list košickým poslancom. Zrejme je znalý pomerov, pretože píše, že: " v utorok 22. 7. 2008 nebolo vypravených do ulíc mesta 25 služieb typu A (ranných zmien) a neskôr 15 služieb typu B (poobedňajšie zmeny). Ak si prepočítame, že každá služba vykoná počas zmeny zhruba 5 plne odjazdených kôl, potom sa cestujúci 200-krát nedočkali svojho spojenia a 165-krát zbytočne čakali na zastávkach. Stalo sa, že tak, ako nemohli byť služby vypravené, chýbali niekedy aj tri vozidlá jedinej linky. Na svoj spoj teda cestujúci museli počkať zhruba hodinu a viac."

SkryťVypnúť reklamu

Aj podľa M. Krištofa je hlavnou príčinou odchod vodičov do zahraničia, najmä Nórska, kde na nich čakajú podstatne lepšie platové podmienky. Platy riadne nad 100 tisíc korún sú impulzom na odliv mladých i vodičov, ktorí v DPMK odpracovali niekoľko desaťročí. M. Krištof žiada rozhodné riešenie. "Výška prísunu financií vodičom za prácu nestačí. Vy, vážené pani poslankyne a páni poslanci, sa z 90-tich percent vozíte do práce automobilmi. Téma hromadnej dopravy sa vás podľa toho, z akého kopca ste pustili DPMK, týka, zdá sa, iba povrchovo. Prečo vy, predstavitelia mesta, neviete nájsť financie, aby ste zastavili odliv vodičov? Prečo je taký problém zmeniť rozpočet, resp. navýšiť ho o čiastku, potrebnú minimálne na 15-percentné zvýšenie miezd vodičom? A nielen pre tento rok, ale nastálo? Ako je možné, že napríklad na projekt EHMK 2013 ste našli nemalé finančné prostriedky? Kultúra je síce v meste potrebná, no využiteľnosť projektu je diskutabilná, zatiaľ čo mestskú hromadnú dopravu využívajú v meste desaťtisíce ľudí."

SkryťVypnúť reklamu

O tom, že problém odchodu šoférov do cudziny je vážny, potvrdzuje aj článok, v ktorom sme asi pred mesiacom hovorili s riaditeľom dopravy a techniky DPMK, a. s. Robertom Nagyom. Už vtedy naznačil, že odchod vodičov naberá na intenzite. Chýba im minimálne 40 ľudí, čo by sadali za volanty autobusov a trolejbusov.

Eduard Buraš, je členom dozornej rady DPMK, a. s., ale tiež členom komisie dopravy mestského zastupiteľstva a mestským poslancom, takže situáciu pozná z oboch pohľadov z DPMK i ako poslanec. Spomenul, že ešte v októbri minulého roku spolu s generálnym riaditeľom DPMK Michalom Tkáčom a poslaneckým kolegom Petrom Cengelom boli v Nadlaku v Rumunsku. Žije tam najväčšia komunita Slovákov v Rumunsku. Išli tam preto, aby získali pre košický dopravný podnik vodičov. "Primátor Nadlaku nás prijal so slovami, že prichádzajú po funuse, lebo už aj oni majú rovnaký problém. A ten je vraj v celej východnej Európe, ktorá nedokáže dať šoférom také platy ako severské štáty."

SkryťVypnúť reklamu

Vodiči DPMK podľa neho už asi rok poukazujú na nízke platy. "Nielen doprava v meste, ale aj energie, voda či čistota, sú pre bežný život občanov stále horšie, osobne mám obavy, že veľmi skoro môžu skolabovať. Na problém vodičov, ich odmeňovania, ale aj ich sociálneho postavenia, som poukazoval už dávnejšie, no bez odozvy. Kolegovia poslanci pri odsúhlasovaní dotácií videli vždy inde a v inom dôležitejšie veci, ktoré sa majú z mestského rozpočtu finančne podporiť. V tomto zastupiteľstve je veľmi málo poslancov, ktorí poznajú alebo chcú spoznať reálnu situáciu v DPMK." Napríklad projekt EHMK je podľa E. Buraša dôležitý, ale nemal by byť prvoradým. No žiaľ, zatiaľ je.

Pokiaľ nebude v programe najbližšieho rokovania komisie dopravy uvedený bod: DPMK - riešenie kritickej situácie určite ho E. Buraš na prerokovanie navrhne. Zaoberať by sa ním malo aj mestské zastupiteľstvo, ktoré bude koncom augusta. "Otázka vodičov je a musí byť prvoradá, pretože teraz sú dovolenky, ale od septembra, keď bude chcieť cestovať podstatne viac ľudí, doprava vážne skolabuje. Preto je to problém, ktorý sa musí riešiť. Vlastne už dávno mal riešiť. Vo vedení mesta máme predsa námestníka primátora zodpovedného okrem iného aj za dopravu. Práve od neho by mali prichádzať impulzy. Alebo sa mýlim?," dodal E. Buraš.

Od stredy, keď sa problém v meste prevalil, riaditeľ DPMK Michal Tkáč a námestník primátora Jozef Filipko spolu intenzívne rokujú. "Zatiaľ sme sa dohodli na tom, že DPMK stiahne z vodičov z dovoleniek a nahradnáho voľna. Súčasne čo najskôr preskúšame pracovníkov podniku, ktorí majú vodičské oprávnenia na autobusy. DPMK zároveň pracuje na systémových opatreniach, ktoré budú hotové asi do dvoch týždňov," informoval nás M. Tkáč.

Vzhľadom na vážnu prevádzkovú situáciu dochádza navyše od piatku 25. júla 2008 k obmedzeniu spojov na autobusových linkách 35, 36, RA6, RA7 a k úplnému zrušeniu spojov na linke 53. Linky 35, 36, RA6 a RA7 budú premávať s upraveným cestovným poriadkom zverejneným v každej zastávke. DPMK, a.s. sa touto cestou ospravedlňuje cestujúcim za nerealizované a vynechané spoje na niektorých linkách v ostatných dňoch.

Priemerný hrubý plat v DPMK za prvý polrok 2008

vodič autobusu: 22 989 Sk

vodič trolejbusu: 22 777 Sk

vodič električky: 22 423 Sk

Alžbeta LINHARDOVÁ

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 707
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 720
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 360
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 325
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 411
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 801
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 2 330
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 306
  1. Anton Lisinovič: Recenzia: Setkání se smrtí (kniha)
  2. Martin Eštočák: Zdražie parkovanie v Prešove o 100 %? Návrh, ktorý zatiaľ neprešiel, no občania by mali byť v strehu
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Vladimír Bojničan: Dodatok 2. Ku blogu - Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  5. Lukáš Čelinák: Regulácia cien potravín: Nástroj k ožobračeniu tých najchudobnejších?
  6. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť...
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak
  8. Samuel Ivančák: Anton "Toník" Jaro: Keď k tomu pristupuješ srdcom, tak to nemôže byť zlé
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 889
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 66 839
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 47 268
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 075
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 994
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 960
  7. Rado Surovka: Raši dostal padáka 19 100
  8. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 12 616
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Lisinovič: Recenzia: Setkání se smrtí (kniha)
  2. Martin Eštočák: Zdražie parkovanie v Prešove o 100 %? Návrh, ktorý zatiaľ neprešiel, no občania by mali byť v strehu
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Vladimír Bojničan: Dodatok 2. Ku blogu - Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  5. Lukáš Čelinák: Regulácia cien potravín: Nástroj k ožobračeniu tých najchudobnejších?
  6. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť...
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak
  8. Samuel Ivančák: Anton "Toník" Jaro: Keď k tomu pristupuješ srdcom, tak to nemôže byť zlé
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 889
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 66 839
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 47 268
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 075
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 994
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 960
  7. Rado Surovka: Raši dostal padáka 19 100
  8. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 12 616
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu