Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 19. jún, 2021 | Meniny má AlfrédKrížovkyKrížovky

DPMK sťahuje vodičov z dovoleniek a redukuje autobusové linky

Ak sa vám v uplynulých týždňoch a v tomto zvlášť stalo, že ste zbytočne stepovali na zastávke MHD a vypadol nie jeden, ale viac spojov za sebou,

nebola to náhoda. DPMK zažíva jedno z najhorších období svojej existencie. Počet jeho zamestnancov zo dňa na deň klesá, odchádzajú za lepším, a doma nemá kto jazdiť. Dispečeri sa každé ráno obávajú, koľko ďalších vodičov im tentoraz nepríde do práce. V stredu DPMK nevypravil 34 služieb, čo je veľmi smutný rekord. Prostriedky MHD jazdia preplnené a cestujúci sú nervózni...

Na nepriaznivý stav poukázal i Martin Krištof, ktorý zaslal otvorený list košickým poslancom. Zrejme je znalý pomerov, pretože píše, že: " v utorok 22. 7. 2008 nebolo vypravených do ulíc mesta 25 služieb typu A (ranných zmien) a neskôr 15 služieb typu B (poobedňajšie zmeny). Ak si prepočítame, že každá služba vykoná počas zmeny zhruba 5 plne odjazdených kôl, potom sa cestujúci 200-krát nedočkali svojho spojenia a 165-krát zbytočne čakali na zastávkach. Stalo sa, že tak, ako nemohli byť služby vypravené, chýbali niekedy aj tri vozidlá jedinej linky. Na svoj spoj teda cestujúci museli počkať zhruba hodinu a viac."

Skryť Vypnúť reklamu

Aj podľa M. Krištofa je hlavnou príčinou odchod vodičov do zahraničia, najmä Nórska, kde na nich čakajú podstatne lepšie platové podmienky. Platy riadne nad 100 tisíc korún sú impulzom na odliv mladých i vodičov, ktorí v DPMK odpracovali niekoľko desaťročí. M. Krištof žiada rozhodné riešenie. "Výška prísunu financií vodičom za prácu nestačí. Vy, vážené pani poslankyne a páni poslanci, sa z 90-tich percent vozíte do práce automobilmi. Téma hromadnej dopravy sa vás podľa toho, z akého kopca ste pustili DPMK, týka, zdá sa, iba povrchovo. Prečo vy, predstavitelia mesta, neviete nájsť financie, aby ste zastavili odliv vodičov? Prečo je taký problém zmeniť rozpočet, resp. navýšiť ho o čiastku, potrebnú minimálne na 15-percentné zvýšenie miezd vodičom? A nielen pre tento rok, ale nastálo? Ako je možné, že napríklad na projekt EHMK 2013 ste našli nemalé finančné prostriedky? Kultúra je síce v meste potrebná, no využiteľnosť projektu je diskutabilná, zatiaľ čo mestskú hromadnú dopravu využívajú v meste desaťtisíce ľudí."

Skryť Vypnúť reklamu

O tom, že problém odchodu šoférov do cudziny je vážny, potvrdzuje aj článok, v ktorom sme asi pred mesiacom hovorili s riaditeľom dopravy a techniky DPMK, a. s. Robertom Nagyom. Už vtedy naznačil, že odchod vodičov naberá na intenzite. Chýba im minimálne 40 ľudí, čo by sadali za volanty autobusov a trolejbusov.

Eduard Buraš, je členom dozornej rady DPMK, a. s., ale tiež členom komisie dopravy mestského zastupiteľstva a mestským poslancom, takže situáciu pozná z oboch pohľadov z DPMK i ako poslanec. Spomenul, že ešte v októbri minulého roku spolu s generálnym riaditeľom DPMK Michalom Tkáčom a poslaneckým kolegom Petrom Cengelom boli v Nadlaku v Rumunsku. Žije tam najväčšia komunita Slovákov v Rumunsku. Išli tam preto, aby získali pre košický dopravný podnik vodičov. "Primátor Nadlaku nás prijal so slovami, že prichádzajú po funuse, lebo už aj oni majú rovnaký problém. A ten je vraj v celej východnej Európe, ktorá nedokáže dať šoférom také platy ako severské štáty."

Skryť Vypnúť reklamu

Vodiči DPMK podľa neho už asi rok poukazujú na nízke platy. "Nielen doprava v meste, ale aj energie, voda či čistota, sú pre bežný život občanov stále horšie, osobne mám obavy, že veľmi skoro môžu skolabovať. Na problém vodičov, ich odmeňovania, ale aj ich sociálneho postavenia, som poukazoval už dávnejšie, no bez odozvy. Kolegovia poslanci pri odsúhlasovaní dotácií videli vždy inde a v inom dôležitejšie veci, ktoré sa majú z mestského rozpočtu finančne podporiť. V tomto zastupiteľstve je veľmi málo poslancov, ktorí poznajú alebo chcú spoznať reálnu situáciu v DPMK." Napríklad projekt EHMK je podľa E. Buraša dôležitý, ale nemal by byť prvoradým. No žiaľ, zatiaľ je.

Pokiaľ nebude v programe najbližšieho rokovania komisie dopravy uvedený bod: DPMK - riešenie kritickej situácie určite ho E. Buraš na prerokovanie navrhne. Zaoberať by sa ním malo aj mestské zastupiteľstvo, ktoré bude koncom augusta. "Otázka vodičov je a musí byť prvoradá, pretože teraz sú dovolenky, ale od septembra, keď bude chcieť cestovať podstatne viac ľudí, doprava vážne skolabuje. Preto je to problém, ktorý sa musí riešiť. Vlastne už dávno mal riešiť. Vo vedení mesta máme predsa námestníka primátora zodpovedného okrem iného aj za dopravu. Práve od neho by mali prichádzať impulzy. Alebo sa mýlim?," dodal E. Buraš.

Od stredy, keď sa problém v meste prevalil, riaditeľ DPMK Michal Tkáč a námestník primátora Jozef Filipko spolu intenzívne rokujú. "Zatiaľ sme sa dohodli na tom, že DPMK stiahne z vodičov z dovoleniek a nahradnáho voľna. Súčasne čo najskôr preskúšame pracovníkov podniku, ktorí majú vodičské oprávnenia na autobusy. DPMK zároveň pracuje na systémových opatreniach, ktoré budú hotové asi do dvoch týždňov," informoval nás M. Tkáč.

Vzhľadom na vážnu prevádzkovú situáciu dochádza navyše od piatku 25. júla 2008 k obmedzeniu spojov na autobusových linkách 35, 36, RA6, RA7 a k úplnému zrušeniu spojov na linke 53. Linky 35, 36, RA6 a RA7 budú premávať s upraveným cestovným poriadkom zverejneným v každej zastávke. DPMK, a.s. sa touto cestou ospravedlňuje cestujúcim za nerealizované a vynechané spoje na niektorých linkách v ostatných dňoch.

Priemerný hrubý plat v DPMK za prvý polrok 2008

vodič autobusu: 22 989 Sk

vodič trolejbusu: 22 777 Sk

vodič električky: 22 423 Sk

Alžbeta LINHARDOVÁ

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  5. Crème de la crème po slovensky
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 661
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 722
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 9 207
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 581
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 216
  6. Po Slovensku na motorke 6 266
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 287
  8. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 5 024
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 4 938
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 4 035
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister životného prostredia (MŽP) SR Ján Budaj (druhý vľavo) a premiér SR Eduard Heger (tretí vľavo) počas tlačového brífingu pri vodnej nádrži Ružín I.

Pri Ružíne podpísali memorandum.


SITA 2 h
Martin Dúbravka dostáva gól z penalty v zápase Slovensko - Švédsko na ME vo futbale (EURO 2020 / 2021).

Jediný gól zápasu padol z penalty.


Sportnet a 1 ďalší 7 h
Pri štvrtkovom požiari sa našťastie nikto nezranil, materiálne škody by mali podľa prvotných odhadov dosiahnuť okolo 500-tisíc eur.

Minister Lengvarský prisľúbil pomoc.


a 1 ďalší 7 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Irena Matová počas pojednávania.

V kauze ostala jedna obžalovaná obeť.


24m
Premiér Eduard Heger.

Najvyšší súd roztrhal verdikt Sabovej senátu na márne franforce.


17. jún
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


13m
Znížiť regionálne rozdiely v očkovaní môže aj otvorenie čakárne pre deti nad 12 rokov. Čaká ich v nej už vyše desaťtisíc.

Rozdiely spôsobuje najmä dostupnosť vakcín.


16. jún

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop