Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Mesto o Auparku: Môžu stavať!

Poslanci odklepli: Doprava pri Auparku nad zem, chodci pod zem a v podchode pod cestou pasáž s obchodmi. Náklady 270 miliónov nech platí investor.

Mesto to nemá stáť ani korunu. Na 800-miliónový podzemný tunel už zrejme môžeme zabudnúť.

KOŠICE. Mestské zastupiteľstvo včera doriešilo Aupark. Teraz môže prebehnúť územné a stavebné konanie. Už koncom roka majú začať stavať novú cestu na Námestí osloboditeľov, rozšírenú a posunutú na juh. Ostane nad zemou.

Primátor: Na tunel nemáme

Pritom vedenie radnice, Útvar hlavného architekta i Správa komunikácií si stále myslia, že lepším riešením je podzemný tunel za 800 miliónov. "V súčasnosti je však pre mesto finančne nerealizovateľný. Úrovňový variant je prijateľný a bezpečný," vyhlásil primátor František Knapík (KDH).

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa neho na toto riešenie mesto prispieť nemusí. Dodal, že možno raz v budúcnosti, ak by na to mesto malo (teraz chýba 500 miliónov), by sa mohol zrealizovať mimoúrovňový variant.

Cestu zaplatí Aupark

Poslanci určili, nech investor na vlastné náklady (odhad 270 miliónov) vyrieši dopravu po zemi. Podľa poslanca Alfonza Halenára (nezávislý) by mal však investor v rámci svojej zákonnej povinnosti (znášať náklady vyvolaných investícií) zaplatiť aj 800-miliónové riešenie a mesto má len povedať, ktorý variant chce.

Primátor reagoval, že Halenár príliš zjednodušuje. Zdôraznil, že v roku 2004 sa investor zaviazal investovať do dopravy len 100 miliónov, ale radní sa tento rok s Auparkom dohodli, že uhradí celý 270-miliónový variant. Knapík dodal, že na mimoúrovňovú dopravu by už muselo prispieť mesto.

Skryť Vypnúť reklamu

"Už sme voči investorovi takí ústretoví, že sa tešíme, že dá na dopravu toľko, koľko zo zákona dať musí?" komentoval Halenár. Poznamenal, že ak by sa v roku 2004 mesto nebolo s investorom dohodlo, že zo 132-miliónovej kúpnej ceny za pozemky (10-tisíc m2) 100 miliónov uhradí investíciou do dopravy, Aupark by teraz musel zaplatiť ešte o 100 miliónov viac.

Filipko: Sú vážnejšie problémy

Viceprimátor Jozef Filipko (SMK) sa vyjadril, že úrovňové riešenie s podchodom pre chodcov je bezkolízne a bezpečné. "Odborné útvary môžu mať názor, že mimoúrovňový variant je lepší. Nemajú však zodpovednosť za dofinancovanie jeho realizácie. Ak by aj mesto financie na mimoúrovňové riešenie malo, žiadal by som ich využiť na riešenie najzávažnejších dopravných problémov mesta. A zapustenie komunikácie na námestí takým nie je."

Skryť Vypnúť reklamu

Podchod s obchodmi

Zastupiteľstvo tiež schválilo, aby pod cestou medzi námestím a Južnou triedou urobil Aupark pre chodcov podchod s polyfunkčnou pasážou. Opäť na vlastné náklady. Chcú to doplniť aj do zmluvy.

Námestník Mikuláš Čečko (KDH) vysvetľuje, že predstavou radnice nie je len obyčajný podchod, ktorým chcú chodci len čo najrýchlejšie prebehnúť, lebo sa tam boja. "Má to byť aktívna pasáž napríklad s obchodmi, kaviarňami či detským kútikom."

Hlavný architekt Martin Drahovský informoval, že posledných 6 mesiacov rokovali s investorom o mimoúrovňovom riešení. "To podchod nezahŕňalo. Dokumentácia teraz bude musieť byť doplnená a územné konanie sa predĺži."

Pozemky ako nástroj

Včera doriešili aj zvyšné pozemky (2 300 m2 v zadnej časti námestia), ktoré ešte chce Aupark od mesta kvôli výstavbe. Žiadal ich kúpiť alebo zameniť. Poslanci však rozhodli, že mesto mu ich teraz len prenajme na 99 rokov za ročné nájomné 1,7 milióna (752 Sk/m2/rok, teda 10 percent ceny pozemku podľa znaleckého posudku).

Zároveň teraz podpíšu zmluvu o budúcej kúpnej zmluve s tým, že Aupark prenajaté pozemky kúpi po dokončení stavby. Cenu a ďalšie podmienky však schvália poslanci až potom. Primátor priznal, že mesto si tým necháva istý kontrolný nástroj voči investorovi. Dodal však, že 100-tisíc za štvorák, ako nedávno za tieto pozemky odporučila majetková komisia, Auparku v budúcnosti nehrozí.

Čečko vysvetlil, že mesto teraz vytvorí predpoklady, aby do konca roka mohol Aupark začať stavať cestu. Stavebným úradom nebude mesto, ale iný úrad. Správa komunikácií informovala, že počas výstavby povrchového variantu má námestie ostať prejazdné. Obchodno-zábavné centrum za takmer tri miliardy chce investor kolaudovať v roku 2010.

Občania protestovali, Halenár kritizoval

Na rokovanie prišlo protestovať asi 13 občanov. Chcú, aby námestie ostalo verejným priestranstvom a investor staval inde. Primátor povedal, že v roku 2006 nadniesli investorovi, už ako vlastníkovi pozemkov pod námestím, tému inej lokality, no nemal záujem.

Halenár kritizoval, že materiály na včerajšie mimoriadne rokovanie dostali poslanci len predchádzajúci deň a ďalšie závažné uznesenie v súvislosti s Auparkom sa opäť prijíma hektickou formou, rovnako ako predaj pozemkov investorovi v roku 2004, ktorý označil za predčasné a chybné rozhodnutie. Mária Gamcová (SF) poznamenala, že mimoriadne by mali zasadať skôr k urgentnejšej situácii v DPMK, kde pre nedostatok vodičov kolabuje MHD. Knapík, ktorý mimoriadne júlové rokovanie k Auparku avizoval poslancom v júni, reagoval, že to narýchlo nebolo a už treba dať investorovi jasný signál.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 232
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 464
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 951
  4. Aká je chémia vôní 10 719
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 470
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 846
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 832
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 666
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 204
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 809
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Majster sveta F1 Lewis Hamilton má koronavírus (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už takmer 106-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 868 obetí.

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Premiér Igor Matovič, minister hospodárstva a predseda SaS Richard Sulík a ministerka investícií a predsedníčka Za ľudí Veronika Remišová.
CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší Kollárov problém

Krajniak povedal, že za Kollárom do nemocnice nechodili žiadne mladé priateľky, ale výhradne "dámy v rokoch".

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop