drahší, podzemný tunel nemá mesto peniaze. Nespokojní občania chcú na rokovaní o posledných prekážkach výstavby protestovať proti Auparku na Námestí osloboditeľov.
KOŠICE. Dopravu v súvislosti s pripravovanou výstavbou Auparku na Námestí osloboditeľov budú dnes riešiť poslanci. Podľa návrhu radnice majú investorovi stanoviť, nech doprava na jeho náklady vedie po povrchu a nech chodci prechádzajú z námestia na Južnú triedu "bezkolízne". Primátor by mal potom rokovať, aby Aupark urobil pod novú cestu podchod s polyfunkčnou pasážou.
Hovorca investorskej spoločnosti HB Reavis Group Roman Karabelli reagoval, že táto požiadavka ich prekvapila. "Doposiaľ nebola otvorená. Budeme o nej s mestom rokovať."
Mesto na tunel nemá
"Návrh úrovňového riešenia dopravy vychádza z ekonomických možností mesta," argumentuje magistrát v dôvodovej správe. Pritom mesto stále preferuje drahšiu alternatívu, podzemný tunel, doteraz však nevyriešilo financovanie. "Úrovňový variant by som definitívnym nenazval. Do budúcnosti mimoúrovňový nevylučujeme," vysvetľuje viceprimátor Mikuláš Čečko (KDH).
Náklady na realizáciu povrchového riešenia sa odhadujú na 270 miliónov Sk. Pri podzemnom je predpoklad až 800 miliónov.
Investor cestu zaplatí
Investor sa v kúpnej zmluve na pozemky (10-tisíc m2) z roku 2004 zaviazal, že zo 132-miliónovej kúpnej ceny zaplatí 100 miliónov investíciou do dopravy. Nedávno mestu ponúkol, že za určitých podmienok pridá 170 miliónov a uhradí tak celé povrchové riešenie. Čečko však tvrdí, že zaplatiť povrchové riešenie je povinnosťou investora zo zákona, lebo podľa právnej analýzy radnice ide o vyvolanú investíciu.
Pozemky len prenajať
Poslanci dnes majú doriešiť aj zvyšné pozemky (2 300 m2 v zadnej časti námestia), ktoré ešte chce investor od mesta kvôli výstavbe. Radnica ich navrhuje Auparku len prenajať na 99 rokov za 752 Sk/m2/rok (10 percent z ceny pozemku podľa znaleckého posudku).
Po dostavbe nákupno-zábavného centra by ich investor kúpil za podmienok a za cenu, ktorú až potom schváli zastupiteľstvo. Už teraz sa však má uzavrieť zmluva o budúcej kúpnej zmluve. "Prečo by mesto nechránilo svoju pozíciu?" komentuje Čečko. Podľa Karabelliho bola dohoda, ktorú s mestom predrokovali, iná. Dodal však, že riešením by mohlo byť aj predkupné právo za vopred jasne stanovených podmienok.
Aupark to chcel inak
Investor chcel tieto pozemky získať do vlastníctva ešte pred výstavbou. Najprv však majetková komisia odporučila astronomickú cenu 100-tisíc za štvorák. Neskôr investor navrhoval zameniť ich za niektoré svoje pod verejnými komunikáciami a priestranstvami, ktoré nezastavia. Práve zámenou podmieňoval, že zaplatí celé povrchové dopravné riešenie. Nájomný vzťah k pozemkom umožní investorovi získať stavebné povolenie.
Jeho hovorca uviedol, že riešenie navrhované mestom nepovažujú za ideálne, ale sú odhodlaní splniť všetky záväzky a priniesť do Košíc takmer trojmiliardovú investíciu.
Investor chce začať stavať cestu ešte tento rok. Stále však nemá ani územné rozhodnutie. Po ceste príde na rad samotný Aupark. Ten má byť hotový do konca roka 2010.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári