kariet stále frflú. DPMK vyzýva, že frflať nestačí, treba dať sťažnosť.
KOŠICE. Súťaž DPMK na nový informačný, riadiaci a odbavovací systém s čipovými kartami za približne 60 miliónov Sk vyhrala v roku 2005 žilinská firma Emtest. Podstatnú časť dodala ešte v roku 2006. Až donedávna však nemala vyplatenú celú sumu.
Odstraňovali problémy
DPMK argumentuje, že hoci už dielo využívali, nespĺňalo ešte požadované parametre. Preto ho celkom neprevzali a zadržali Emtestu určitú čiastku. Tú neprezradili. Voči firme uplatnili aj zmluvnú pokutu. Ani jej výšku nešpecifikovali.
Zvyšok do 60 miliónov doplatili a dielo prevzali až po dvoch rokoch prevádzky. "Preberali sme ho však v niekoľkých etapách, ešte aj vlani. Plnú úhradu bolo potrebné zrealizovať až po naplnení funkčnosti a minimalizovaní porúch. To bolo splnené v júni," vysvetľuje podnik. Oslovili sme aj Emtest, ale majú celozávodnú dovolenku.
DPMK: 15 porúch z 1 000
Napriek doplateniu celej čiastky má systém stále problémy. Podľa DPMK sú to však len bežné prevádzkové poruchy. Zdôvodňujú, že nepretržitá 100-percentná funkčnosť je pri takom zložitom a rozsiahlom systéme objektívne nedosiahnuteľná.
"Každé zariadenie systému (čítačka, označovač, palubný počítač, vonkajšia, vnútorná tabuľa, GPS modul) je samostatné. Denne je ich v prevádzke vyše tisíc, preto existuje bežná poruchovosť okolo 10 až 15 zariadení denne. Ide najmä o ´zamrznutie´ či nesprávnu komunikáciu zariadení," informuje Roman Danko z úseku dopravy a techniky DPMK. Dodáva, že o poruchách sa dozvedajú od cestujúcich i vlastnou kontrolou vodičmi či revízormi.
Cestujúci a dokonca aj mnohí vodiči však tvrdia, že systém nefunguje, ako má. Podľa generálneho riaditeľa Michala Tkáča (nominant KDH) môžu byť aj problémy, o ktorých nevedia. "S poruchovosťou systému ešte nie sme úplne spokojní, ale trvalo ho zlepšujeme, aj spôsob monitorovania porúch."
Okrem toho zasahujú aj pre vandalizmus, napríklad keď niekto úmyselne upchá priestor na označenie lístkov. Na riešenie týchto problémov zriadili od januára referát s 5 pracovníkmi. Tí majú na starosti aj odstraňovanie nedostatkov nových automatov na lístky, tiež od Emtestu.
Podnik cestujúcim: Sťažujte sa
"Už niekoľkokrát sa mi stalo, že mi nechcelo označiť lístok alebo som si pri výstupe išla ´odznačiť´ kartu, aby mi systém vrátil príslušnú sumu, ale čítačky nereagovali. Nemám však čas ani nervy chodiť sa sťažovať do DPMK," tvrdí 30-ročná Aneta z Furče.
DPMK reaguje, že ak cestujúci sťažnosť nepodá, nemôžu ju riešiť a o probléme sa nemusia dozvedieť. "Ak má cestujúci pocit, že systém ho poškodil, môže podať reklamáciu osobne, e-mailom alebo poštou. Ak mu korektne nestiahlo precestovanú čiastku, dobijeme mu ju alebo vydáme cestovný lístok," vysvetľuje Danko. Podnik zdôrazňuje, že cestujúcemu preplatia pri oprávnenej reklamácii aj cestovné náklady nevyhnutné na jej osobné uplatnenie v DPMK.
Za prvý polrok 2008 evidujú na odbavovací systém okolo 100 sťažností. Z toho 70 percent vyhodnotili ako opodstatnené. Nedávno zaviedli na stránke www.dpmk.sk formulár na sťažnosti.
Aj automaty haprujú
Ďalšiu zákazku DPMK za 2,4 milióna vyhral Emtest na nové automaty. Osem kusov po 300-tisíc dodal tento rok a už niekoľko mesiacov sú v prevádzke. Predávajú lístky, dobíjajú karty a dajú sa prestaviť na euro. Ani automaty však nefungujú stopercentne. Došlo na nich asi 30 sťažností, 90 percent opodstatnených. "Problémy sa týkajú najmä ´zamrznutia´ zariadenia či zaseknutia papiera v tlačiarni. Ďalším dôvodom je opäť vandalizmus." Podnik informoval, že za 5 automatov už zaplatili, za 3 zatiaľ nie, lebo ešte majú poruchy.
Zmena na stanici
DPMK nedávno na železničnej stanici zrušil zmluvu so spolupracovníkom, ktorý predával lístky v priestoroch stanice. "V súčasnosti máme dohodu s iným spolupracovníkom, ktorý prevádzkuje novinový stánok na Staničnom námestí a predáva lístky i dobíja karty." Pred stanicou je aj nový automat.
Autor: jav
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári