ktorí schvaľujú dotácie DPMK. Prišli traja.
KOŠICE. Šesťsto miliónov Sk na havarijné stavy koľajníc žiada od mesta dopravný podnik. Navrhuje každý rok 120 miliónov počas 5 rokov. Stav 80 percent 66-kilometrovej električkovej trate v meste je podľa DPMK nevyhovujúci a bezpečnosť prevádzky ohrozená. Generálny riaditeľ Michal Tkáč (nominant KDH) o tom tento týždeň informoval troch mestských poslancov, ktorí prišli na obhliadku koľajníc.
Prišli traja z 50
Pritom DPMK pozval všetkých 50 členov zastupiteľstva. Ukázali sa však len traja. Navyše z toho dvaja opoziční, Mária Gamcová (SF) a Pavol Mutafov (Smer-SD), iba jediný koaličný - Tibor Matoušek (SDKÚ-DS). "Vážim si, že prišli," reagoval Tkáč. Matoušek priznal, že ho prekvapilo, že všetkých 31 koaličných kolegov chýbalo. "Z dobrého vždy málo býva," s úsmevom komentoval Mutafov.
Koľajnice po životnosti
Vedenie DPMK previezlo troch poslancov električkou po meste, ukázalo kritické úseky a informovalo o stave: "Životnosť výhybiek uvádzaná výrobcom je 10 rokov. Väčšina našich má však od 20 do 36 rokov. Len 30 zo 181 výhybiek je vo vyhovujúcom stave. Opraviť treba 15 križovatiek. Rekonštrukcia jednej stojí 30 miliónov. Za 600 miliónov za 5 rokov možno dostať celú električkovú trať na prijateľnú úroveň."
Mesto, úver, eurofondy
Tkáč zdôraznil, že desiatky rokov nebola koľajniciam venovaná patričná pozornosť a DPMK iba provizórne riešil len najakútnejšie problémy. Dodal, že zdrojmi 600 miliónov môžu byť dotácie mesta, úvery DPMK alebo príspevky z eurofondov. "Žiadna vhodná výzva však doteraz zverejnená nebola." Podnik zatiaľ spláca jeden úver, minuloročný 130-miliónový na kúpu autobusov. Tento rok je splátka 21 miliónov, ostáva ešte 7 rokov.
Pol miliardy DPMK
Matoušek reagoval, že mesto môže ročne vyčleniť na rekonštrukcie koľajníc najviac 50 miliónov. Gamcová a Mutafov sa zhodli, že zastupiteľstvo musí stanoviť dlhodobé priority rozpočtu, ktoré budú rešpektovať oprávnené potreby DPMK. Ten má problémy aj s nedostatkom vodičov pre nízke mzdy i so zlým stavom vozidiel MHD.
Mesto ako stopercentný akcionár dáva zo svojho 3,5-miliardového rozpočtu tento rok podniku na prevádzku bežnú dotáciu 446 miliónov a na nákup autobusov investičný príspevok 100 miliónov z úveru radnice. Budúci rok okrem bežnej dotácie plánujú poslanci vyčleniť na nákup ďalších nových autobusov DPMK 90 miliónov a v roku 2010 80 miliónov. Oba roky si chcú na to radní požičať z banky. Pritom budúci rok treba nájsť ešte 150 miliónov na presťahovanie autobusových garáží z VŠA na Bardejovskú. Ročný finančný plán DPMK vrátane vlastných tržieb z cestovného je asi miliarda. Mesto už začína pripravovať budúcoročný rozpočet.
Autor: jav
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári