stal laureátom mnohých medzinárodných súťaží. V jeho repertoári sú diela od Bacha až po Milesa Davisa. V Košiciach koncertoval v rámci prvého ročníka letného hudobného festivalu Hevhetia.
- Hovorí sa, že patríte k najtalentovanejším, no zároveň k najviac nedoceneným inštrumentalistom.
To by som asi nemal hodnotiť. Viem, prečo to tak je, ale neviem, či o tom má zmysel hovoriť. To sú ľudia. Niektorým som sympatický a možno niektorí, ktorým vôbec nie som sympatický, majú v tejto oblasti väčšiu moc než ja, a tým pádom málo hrám.
- Na dnešnom koncerte bolo niekoľko mladých ľudí, myslíte že sa znižuje vekový priemer poslucháčov? Aký je súčasný trend v klasickej hudbe?
Celkovo vo svete ubúda umenia. Bohužiaľ ten svet je taký, aký je, a pri tej rýchlosti ako žijeme je stále ťažšie nájsť si čas na hudbu a hlavne na takúto. Informácie pribúdajú po desiatich sekundách, strihy a reklamy sa robia po dvoch sekundách, a tu sa treba hodinu koncentrovať. Vonku bolo umenie aj jeho vývoj nepretržitý, u nás to bolo silne prerušené. Prvé čo prišlo po 89tom cez hranice k nám, bolo všetko, len nie umenie, všetko komerčné. Tí, ktorí tu dnes robia kultúru majú obrovskú úlohu, oveľa väčšiu ako tí, ktorí to robia na západe. Treba oveľa viac energie.
- Myslíte si, že prvý ročník hudobného festivalu Hevhetia pomôže šíreniu dobrej hudby v Košiciach?
Určite, evidentne. Vydávam u Janka Sudzinu (šéf vydavateľstva Hevhetia, poz. red.) platne, je to úplne výnimočný zjav na Slovensku. Do hudby investuje obrovské množstvo energie, a tá energia dáva aj nám nádej, šancu a zmysel. Môžete byť radi, že to máte v Košiciach. Časom to bude v každom väčšom meste na Slovensku. On je lastovička.
- Okrem klasickej hudby sa pohybujete aj v jazzovej polohe, v čom sú pre vás rozdielne?
Teraz už jazz vynechávam zo života, venujem sa stále viac klasickej hudbe a komponovaniu. Tú slobodu, ktorá sa na prvý pohľad zdá byť v jazze viac, je aj v klasickej hudbe. Ťažšie sa k nej človek dostane a je iná. Keď poviem, že je menej kreatívna, tak ma zabijú (smiech). Je to rovnako kreatívna sloboda, ale iná. V jazze je kreativita viac v popredí, ale menej bohatá. Nemôžem brať do klasickej hudby inšpirácie z jazzu, opačne áno.
- Spolupracovali ste s mnohými zvučnými menami, napríklad s Pavlom Hammelom, Andrejom Šebanom, Oskarom Rózsom, Jurajom Bartošom, ale aj zo zahraničnými hviezdami. S kým ste si najlepšie rozumeli?
Ťažko povedať. S Paľom Hammelom sa mi robilo veľmi príjemne, mne to vyhovovalo, lebo som sedel doma a aranžoval som. Vždy som mohol ísť von na kávu. Boli improvizačné momenty aj v duete a Ďurkom Bartošom, a tam vznikli také chvíle, že som si povedal, že to je ono. Boli to také tie zázračné momenty, dúfam že to cítil aj on, ale to bolo veľmi dávno. Keď sme hrali pod menom Miki Skuta Trio s Rózsom a Valihorom, tam boli tiež veľmi dobré momenty. Vo vážnej hudbe som hral kedysi veľmi dávno s Jurajom Čižmárovičom, tam boli zase chvíle, keď sme boli na jednej vlne.
- Vaša manželka pôsobí v rovnakom fachu ako vy, ovplyvňujete a inšpirujete sa navzájom?
Pracujeme doma asi 25 metrov od seba (smiech). To je povolanie, kde je človek úplne sám, ako hodený do vody. Samozrejme občas, hlavne ja, keď mám niečo pripravené, tak jej pustím čo som komponoval. Ona to nerobí.
- Čo počúvate v súkromí keď oddychujete od klavíra?
Veľmi málo. Občas kúpime nejaké výnimočné DVD, z vážnej hudby tie najšpičkovejšie zaujímavosti, občas si pustím súčasnú hudbu. Z nevážnej hudby mám veľmi rád škandinávsku hudbu, speváčku Susannu, to je pre mňa zázrak.
- Populárna hudba vám nehrozí?
Počúvať nepočúvam. Keď idem v aute, rád si zapnem rádio. Bežná populárna hudba mi nevadí, ale počúvam skôr také tie alternatívne veci, zo slovenskej scény bohužiaľ nič (smiech). Aj tých najlepších, čo má každý rád: Stinga, Petra Gabriela a obdivujem hlas Celine Dion.
- Aké sú vaše súčasné projekty a najbližšie plány?
Robili sme improvizovaný klavírny koncert, chceme nahrať CD. Teraz idem do Rakúska na skúšky, premiéra bude v auguste vo Weimare. Píšem svoje veci, aj na objednávku. Píšem a cvičím. Budem aj nahrávať ako technik a hudobný režisér, lebo doma som si urobil malé štúdio. A v októbri ma čakajú jazzové koncerty v Rakúsku.
* * *
--- PROFIL ----
-skladateľ, inštrumentalista, aranžér
-narodil sa v roku 1960 v Komárne
-na klavíri začal improvizovať už ako štvorročný
-žije pri Bratislave
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári