PRI NEMOCNICI MUSIA ODSTRÁNIŤ ZMÁTOK
Pre plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky je dôležitá nielen kvalitná komunikačná sieť, ale aj dopravné značenie, ktoré musí spĺňať technické normy. Ako sme už informovali, pokus o upokojenie dopravy na križovatke Ondavská-Považská pri nemocnici na Terase sa správcovi komunikácií nevydaril.
KOŠICE. Po vyznačení vodorovného dopravného značenia pred poldruha mesiacom sa rozprúdila odborná i laická diskusia o tom, že takéto riešenie je pre vodičov zmätočné. Navyše nespĺňa predpísané normy, ktoré jasne určujú, ako by mala bezpečná križovatka vyzerať. Polemizovalo sa aj o tom, ži je to kruhový objazd alebo niečo iné.
Chybu chce správca napraviť
Správa komunikácií mesta chybu uznala a začala hľadať optimálny variant, aby to bola predpisová križovatka, ktorá by nedezorientovala motoristov.
Vodorovné značenie sa v tomto uzle urobilo v rámci pravidelného preznačovania, ktoré sa zvyčajne robí v jarných mesiacoch. Podľa vyjadrenia magistrátu poznatky z predchádzajúcich rokov preukázali nedostatky v dovtedy existujúcom značení, preto správca navrhol nový spôsob. Rozhodol sa aplikovať upokojovacie prvky dopravy v križovatke tvaru T. Ich použitím sa podľa neho zjasnili dopravné väzby, znížila sa rýchlosť a zámerom bolo vytvoriť aj bezpečnejšie riešenie pre chodcov.
Priechody povedú inam
"V súčasnosti nie je križovatka ešte dokončená. Čakáme na stanovisko Krajského dopravného inšpektorátu k návrhu, ktorý má spornú križovatku technicky doriešiť. Nie je to kruhový objazd. V strede je vyznačený ovál, ktorý olemujú bieložlté obrubníky a v strede bude plocha vyložená zámkovou dlažbou. To všetko bez zásahu do vozovky. Naďalej to zostane križovatka tvaru T, teda nie okružná. Osadené boli už aj zvislé dopravné značky, ktoré upozorňujú vodičov na zmenu smeru, ktoré doteraz chýbali. (Chýbajú tam ďalej, takže nevieme, kde ich namontovali, ale tam nie sú - pozn. red.). Niektorí vodiči jazdili stále priamo," vysvetlil hlavný inšpektor Správy komunikácií mesta Košice Peter Zajak.
Ako dodáva, inak budú viesť aj priechody pre chodcov, nie ako doteraz do stredu okruhu. Nedorozumenie, ktoré vzniklo vyznačením vozovky, by sa malo v čo najkratšom čase odstrániť. Po vydaní stanoviska inšpektorátom, ktorý má k dispozícii aj návrh dopravného inžiniera Pavla Titla, by sa táto kapitola mala uzavrieť. Zareagoval aj Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie Košice. Vyzval mesto, aby vykonalo štátny odborný dozor v križovatke. Výsledok zatiaľ nie je známy.
Príliš veľa nedostatkov
"Možno to bol dobrý úmysel, ale v skutočnosti dopravno-inžiniersky lapsus. Žiadne upozornenie na príjazde ku križovatke, že sa cesta prudko stáča doprava, parkovanie priamo v križovatke, resp. tesne pred a za priechodom pre peších, strácajúce sa priechody v strede križovatky, žiadny vyvýšený obrubník, takže sa veselo jazdí rovno. Nespĺňa požiadavky na minimálne polomery a väčšie vozidlá pri prejazde a odbočovaní musia jazdiť po šrafovaní," vymenoval P. Titl len niektoré nedostatky, ktoré na Ondavskej sú.
Zaráža ho aj tvrdenie magistrátu o tom, že riešili križovatku tvaru T, keď v skutočnosti z toho robia priesečnú križovatku. Dôkazom sú aj šípky v strede križovatky, ktoré vedú zatiaľ do stĺpikov, brániacich príjazdu na parkovisko pred nemocnicou priamo z križovatky.
To, čo navrhuje správca komunikácií dodatočne urobiť, nepovažuje P. Titl za optimálne riešenie, ktoré má prispieť k bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári