Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky

S klímou či bez nej, cena je jedna

Predajný systém miesteniek na železniciach neumožňuje cestujúcemu vybrať si miesto vo vagóne 2. triedy s klímou. Cena lístka je však rovnaká, ako keď

klíma chýba.

BRATISLAVA. „Cestovať v lete rýchlikom vo vozni bez klímy je peklo, a či sa v ňom človek ocitne, alebo bude mať šťastie, je vecou náhody," hovorí cestujúca Alžbeta Lozovská, ktorá pravidelne dochádza z Liptovského Mikuláša do Bratislavy.

„Železničná spoločnosť nemá dostatok klimatizovaných vozňov. Z 1249 vozňov je iba 209 klimatizovaných," povedal hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. Preto rýchliky na hlavných tratiach jazdia aj s neklimatizovanými vozňami.

Vybrať sa nedá

Skryť Vypnúť reklamu

„Ak by boli lístky cenovo odlíšené podľa toho, či cestujem s klímou, alebo bez, rozhodne by som si priplatila a cestovala s ňou. Aspoň v tých letných mesiacoch," hovorí Lozovská.

Ovplyvniť kúpu miestenky však cestujúci nemôže. „Pri obsadzovaní miesteniek je stanovený jednotný algoritmus, ktorý platí pre všetky vlaky. Systém teda postupne plní vozne, bez ohľadu na klimatizáciu," vysvetlil Čikovský.

Lozovská uprednostňuje drahší InterCity vlak. „V ňom sa mi nestalo, že by klimatizácia nefungovala, a neprekáža mi dať viac peňazí za lístok."

Cena lístka na rýchlik s miestenkou na trati Bratislava Košice je 538 korún. Za InterCity vlak zaplatí cestujúci o 60 alebo 120 korún viac.

„Vzhľadom na počet klimatizovaných vozňov a ich technický stav nie je možné garantovať zaradenie klimatizovaného vozňa," hovorí Čikovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Jednotnú cenu miesteniek zapríčiňuje železničný grafikon a systém KVC komplexné vybavovanie cestujúcich, ktorý je relatívne stabilný, hoci nasadzovanie vozňov sa priebežne mení. Predávajúci tak nevie, ako sú radené vozne s klímou.

Cestovné nie je fér

Ochrancovia spotrebiteľa považujú klimatizáciu za bonus. Ak ju prepravca poskytuje len časti cestujúcich, diskriminuje ostatných. Avšak prepravca má právo na svoju cenovú politiku a predpisy, ktorými sa riadi. Je na ňom, ako odlíši cenu služby, ktorú poskytuje.

„Platí známy fakt, že spotrebiteľ platí cenou za službu a jej obsah. Ak má služba niečo viac, nejaký komfort, automaticky by sa to malo odraziť v cene služby. Je to však vecou dodávateľa služby," vysvetlila všeobecne rozdiel ceny za služby Jana Miklovičová zo Združenia občianskej sebaobrany.

Skryť Vypnúť reklamu

Josef Lounek zo Združenia slovenských spotrebiteľov si myslí, že železnice istým spôsobom spotrebiteľa diskriminujú. „Niekto má šťastie a niekto nemá." Klimatizácia nie je podľa neho službou navyše.

Česi vlaky nemiešajú V Česku nezvyknú vozne kombinovať. „V menšej miere sa takéto súpravy vyskytujú i u nás. Napríklad vozeň prvej triedy je klimatizovaný a vozne druhej triedy nie. V prvej triede je však cestovné, samozrejme, vyššie," povedal Radek Joklík, manažér komunikácie Českých dráh.

Cestujúci si môže vybrať miesto vo vlaku. „Pred cestou sa môže informovať na radenie súpravy a pri kúpe miestenky požiadať o ich vystavenie do vozňov s klimatizáciou, ak v súprave sú a je v nich voľné miesto."

Cena miestenky je v tomto prípade rovnaká.

Na Slovensku systém predaja miesteniek klimatizované miesto nenájde. Podľa Čikovského je jedinou možnosťou, ako si zabezpečiť miesto vo vozni s klímou, požiadať o lístok s tzv. cielenou rezerváciou do konkrétneho vozňa. Cestujúci však aj tak nevie, ako sú vozne radené.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hudbou proti holorubom.
  2. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  4. Ako sa mení dynamika firiem?
  5. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  6. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Hudbou proti holorubom.
  3. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  4. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  5. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  6. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  10. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 094
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 108
  3. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 896
  4. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 719
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 583
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 366
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 912
  8. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 7 798
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 275
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 369
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Advokát Roman Kvasnica.

Súd pôvodne uprednostnil úvahy pred riadnymi dôkazmi.


5 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo je správne podať vakcíny aj deťom.


a 2 ďalší 2 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop