Za ťažšiu batožinu si treba priplatiť, včas si skontrolujte platnosť dokladov
Čas letných dovoleniek je tu a s nimi aj prudký nárast dopravy. Jeden z najväčších zaznamenáva letecká. Lietadlá pristávajú a odlietajú aj z Letiska Košice. Koľko ľudí, toľko nálad, a možno aj prešľapov. So zástupkyňou výkonného riaditeľa Letiska Košice zodpovednou za prevádzku a bezpečnosť Ing. Martou Horváthovou sme sa preto rozhodli pripomenúť to najzákladnejšie, na čo by cestujúci nemali zabudnúť, aby sa vyhli nepríjemným momentom či prekvapeniam. Hlavne v súvislosti s batožinou.
"Začnime tým, že cestujúci môžu mať v cene letenky dva druhy batožín. Jednou je príručná (cabin baggage), ktorá s ním ide na palubu lietadla. Môže to byť taška, ruksak, kufrík, diplomatka. Ich rozmery sú presne definované," rozhovorila sa Ing. Horváthová. Aby mal cestujúci istotu, že jeho batožina veľkosťou vyhovuje rozhodnutiu EÚ, môže ju odskúšať v špeciálnom ráme, ktorý je umiestnený pri check ine. Niektoré letecké spoločnosti stanovujú aj maximálnu hmotnosť tejto batožiny.
"Druhou batožinou je podaná, čiže zapísaná (checked baggage), ktorú cestujúci odovzdáva na prepravu personálu letiska. Aj pri tejto batožine letecké spoločnosti môžu stanoviť kritériá, najmä, čo sa týka nadrozmernosti či nadhmotnosti. Cestovné kancelárie limity určite spomínajú v pokynoch pre dovolenkárov. Rozhodne by si mal cestujúci ešte doma preštudovať prepravné podmienky leteckej spoločnosti, ktorou letí. Upozorňujem, že u SkyEurope podaná batožina nie je súčasťou ceny letenky. Aké sú poplatky za nadhmotnosť, resp. nadrozmernosť, mal by si cestujúci zistiť tiež vopred, lebo jednotlivé letecké spoločnosti tieto platby stanovujú individuálne a na letisku by to mohlo cestujúceho zaskočiť."
Cestujúci môže mať i väčšiu batožinu, vtedy však musí rátať s poplatkom za každý kilogram naviac. Pokiaľ je ešte ťažšia ako maximálny možný limit, ktorý povoľuje letecká spoločnosť, musí z nej časť odobrať, lebo letecká spoločnosť ju môže odmietnuť prevziať.
V príručnej batožine, ktorú si berie cestujúci na palubu, nesmie mať manikúru, vreckový nožík, žiletky, šijacie potreby, t.j. nič ostré a nebezpečné. Viac ako dva roky platí, že ak si berie tekutinu, gél či pastu, majú byť zabalené v priehľadných uzatvárateľných vrecúškach. Spolu ich môže byť maximálne liter a jeden kus najviac 100 ml. Pri bezpečnostnej kontrole, ktorá je pri vstupe do odletovej haly pre každého cestujúceho povinná, môže kvôli nedodržaniu spomínaných predpisov o tieto veci prísť. Cenné predmety ako sú fotoaparát, videokamera, prehrávač či notebook, treba uložiť do príručnej a nie do odovzdanej batožiny.
"Batožinu, ktorá ide ako podaná, je dôležité označiť visačkou. Pri ceste tam menom a adresou, kam sa cestuje. Pri návrate domácou adresou cestujúceho. Jeden lístok na ceste tam a ďalší pri návrate je vhodné vložiť aj do batožiny. Vonkajšia visačka sa môže odtrhnúť a problém je na svete. Pokiaľ sa stane, že cestujúci zistí nedoručenie alebo poškodenie batožiny, okamžite musí vyhľadať pracovníka letiska. Máme ho aj na našom letisku. V zahraničí ho treba hľadať pod označením Lost and found alebo Baggage reclaim, aby o tejto nemilej udalosti spísal reklamačný formulár."
K ďalším povinnostiam patrí platný cestovný doklad pas alebo občiansky preukaz. Každému odletu predchádza check in, kde sa musí cestujúci zamestnancovi letiska preukázať dokladom, na ktorom je jeho fotografia. Deti staršie ako 5 rokov musia mať pri ceste do zahraničia vlastný pas. Pokiaľ sa ide do krajiny, ktorá je súčasťou Schengenu, pracovníci oddelenia hraničnej kontroly PZ tieto doklady na letisku samostatne nekontrolujú. "Ak sa však letí do Veľkej Británie, Turecka, Egypta, Tunisu, Bulharska a ďalších krajín, ktoré nie sú súčasťou Schengenu, kontroly dokladov sa naďalej robia. To isté platí pri prílete z mimoschengenskej zóny, keďže letisko je vlastne hraničným priechodom." Do krajín Schengenu patrí 24 krajín. Väčšina štátov EÚ, okrem Veľkej Británie a Írska a z nečlenských štátov EÚ napríklad Island či Nórsko.
Koho na letisko privezú alebo odvezú autom, tomu doporučuje Ing. Horváthová použiť parkovisko P2, kde je prvých 10 minút parkovania zadarmo. Dodržanie tejto zásady pomôže vyriešiť chaos pred parkovisko P1, ktoré je priamo pred terminálom a kde žiadna zľava neplatí. Čiže, aj keď sa tam vojde len na 2 - 3 minúty, platí sa 50 Sk ako za hodinu. Pre dlhodobé parkovanie je najvýhodnejšie parkovisko P3, ktoré má spoločný vjazd a výjazd cez P2.
Na záver Ing. Horváthová pridala ešte radu, ktorá určite pomôže predísť nervozite a stresu. "Cestujúci by mal prísť na letisko včas. Pri charterových letoch sú to 2 hodiny pred odletom, pri pravidelnej linke odporúčam minimálne hodinu pred vzlietnutím lietadla. Načo začať dovolenku s hnevom či nepríjemnosťami?
Alžbeta LINHARDOVÁ
Autor: Požiadal o obhajcu
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári