Korzár logo Korzár Košice

Najväčšia slovenská hostesingová agentúra Esperanza má vo svojej databáze vyše tisíc dievčat, 60 je z Košíc

Keď im klient začne kurizovať, nemusia mu hneď vylepiť fackuHostesing je práca, ktorú si mnohí mýlia s aktivitami, súvisiacimi s najstarším ženským

Keď im klient začne kurizovať, nemusia mu hneď vylepiť facku

Hostesing je práca, ktorú si mnohí mýlia s aktivitami, súvisiacimi s najstarším ženským povolaním... Môžu za to mylné informácie, podávané najmä prostredníctvom filmov, v ktorých hostesky sprevádzajú postarších bohatých pánov. Pravda, túto mienku podporujú niektoré agentúry, ktoré pod prácou hostesky ponúkajú takzvané spoločníčky. O tom, čo skutočne znamená hostesing a čo všetko s týmito usmievavými dievčatami súvisí, sme sa pozhovárali s riaditeľom hostesingovej agentúry Esperanza - Jozefom Majzlanom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

K myšlienke založiť hostesingovú agentúru sa 53-ročný podnikateľ dostal pred 10 rokmi, kedy pracoval v podobnom biznise. "Vlastnili sme jednu diskotéku a často robili akcie, na ktorých sme potrebovali pekné dievčatá. Jednoducho sme si uvedomovali, že nielen náš bar, ale aj iné skupiny ľudí potrebujú solídnu prezentáciu v podobe pekných dievčat na úrovni."

Prvé zamestnankyne, ktoré do agentúry prijali pochádzali zo západu Slovenska. "Vzhľadom na to, že sídlime v Prievidzi, je to normálne. Okrem toho ´na západe´ bol odjakživa o podobné služby vyšší záujem ako vo zvyšku Slovenska." Porovnanie dopytu po hostesingových službách spred 10 rokov a v súčasnosti vyznieva jednoznačne lepšie pre dnešnú situáciu. "Bolo zaujimavé sledovať, ako sa slovenský trh rok čo rok rozvíjal. Tým sa zvyšovala konkurencia a klienti začali rozmýšľať novým pokrokovým spôsobom. Uvedomovali si, že pre svoje produkty potrebujú solídnu prezentáciu. O tú sa okrem rôznych reklamných agentúr starajú aj pekné a šarmantné dievčatá zlepšujúce imidž spoločnosti."

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti má agentúra Esperanza v databáze vyše tisíc dievčat. "Z tohto počtu sa aktívne zapája len zhruba 350 - 400 hostesiek. Niektoré totiž mali pred tým, ako sa u nás zaregistrovali, inú predstavu o tom, čo táto práca obnáša. Ďalšie si zas medzitým našli iné zamestnanie." Väčšina dievčat si myslí, že jedinou náplňou práce hostesky je stáť v pekných šatách a usmievať sa. "Žiaľ, v spoločnosti vládne táto mylná predstava. V skutočnosti od našich zamestnankýň vyžadujeme omnoho viac a tomu prispôsobujeme aj náš výber."

Na väčšinu akcií posiela dievčatá samotná agentúra. "Iba na špeciálne drahšie zákazky si klienti vyžadujú vlastný výber. Vtedy vezmeme do úvahy požiadavky klienta a ponúkneme mu mená z katalógu, ktoré sú na daný termín voľné. On sám si ich potom prezrie a vyberie, o ktoré má záujem." Súčasní klienti nemajú vyhranený vkus. Väčšina firiem necháva výber typu dievčat na agentúre. "Sú však aj také zákazky, kde si klient pýta typovo špecifické dievčatá. Či už modelkovské typy, alebo také, ktoré sa mu hodia na tú ktorú akciu." Od náročnosti požiadaviek závisí aj plat dievčaťa. Ten sa pohybuje v rozmedzí 90 až niekoľko sto korún na hodinu.

SkryťVypnúť reklamu

"Ak ide o bežnú akciu, ako napríklad ochutnávka potravinárskeho produktu, kde je klientovi úplne jedno, aké dievča mu pošleme, plat sa zvykne pohybovať okolo stovky. Mali sme však prípady, kedy si klient žiadal vysoké, modelkovské dievča, ktoré ovláda dva svetové jazyky. Vtedy dostane aj niekoľko sto korún na hodinu." Agentúra si necháva menšiu časť honoráru. Dievčatá stúpajú na poradovníku agentúry tým, že podávajú dobré výkony. "Prvé zákazky dávame novým dievčatám jednoduchšie. Ak sa osvedčia, dostanú náročnejšie úlohy, a tým sa zvyšuje ich kredit a plat."

Počas desaťročnej existencie mali množstvo prípadov, kedy dievča porušilo interné predpisy spoločnosti. Hoci šlo o menšie priestupky, tvrdo sa trestajú takzvaným "padákom". "Šlo väčsinou o prípady, kedy sa hosteska starala viac o kamarátov, ako o svoju prácu. Na jednom autosalóne si dokonca odbehla na kávu a hodinu ju nevedeli nájsť..." Hostesky majú počas práce zakázané telefonovanie, pitie alkoholu i fajčenie. Samozrejme, sú poučené, ako sa majú správať v prípade, že im niektorý z klientov začne dvoriť. "Iný ako pracovný vzťah je zakázaný. No nedá sa to úplne ustrážiť. Dievčatá sme nevyškolili tak, aby takémuto záujemcovi vylepili zaucho, ale aby zo situácie slušne vykľučkovali..."

V Košiciach pracuje pre Esperanzu zhruba 60 dievčat. "Od toho sa odvíjajú aj typy akcií, ktoré robia. Na východe ide väčšinou o promo ku konkrétnym produktom. Jedná sa najmä o ochutnávky, akcie na alkohol a podobne. Na západnom Slovensku sú najčastejšími akciami rôzne konferencie, prednášky, či kongresy."

O fámach, ktoré o hosteskách kolujú, si J. Majzlan myslí svoje. "Určite nie je pravda, že sú to baby ´na všetko´. My ponúkame hostesky, nie spoločníčky. Základným rozdielom medzi týmito pojmami je to, že hosteska sa venuje klientom ako celku a nikdy nie jednému z nich. Na druhej strane náplňou práce spoločníčky je práve starostlivosť o jedného konkrétneho človeka."

Vysokoškoláčka Mária Mitrová sa hostesingu venuje už šesť rokov

Niektorí pýtajú telefónne číslo, iní ich chcú evidentne zbaliť

Mária Mitrová sa hostesingu venuje 6 rokov. K tejto práci sa 25-ročná vysokoškoláčka nedostala náhodou. "Chodila som po rôznych brigádach, no nebavili ma. Rozhodla som sa, že si nájdem niečo menej náročné a kde budem v kontakte s ľuďmi." Jej zámeru pomohli aj priaznivé referencie kamarátiek, ktoré sa hostesingu venovali už skôr. "Pýtala som si od nich kontakty, no brali ma ako konkurenciu a nechceli mi pomôcť. Surfovala som teda na internete a oslovala rôzne reklamné, promo a hostesingové agentúry. Z jednej sa mi ozvali."

Spočiatku pracovala ako hosteska len kvôli peniazom. Neskôr si však začala uvedomovať aj iné výhody. "V prvom rade je na tom skvelé to, že nejde o monotónnu prácu. Každá akcia je iná a aj počas nej nerobí hosteska celý deň to isté. To si po prechode z bežného pracovného režimu človek všimne ako prvé. Ďalšími devízami je získanie monožstva kontaktov a práca s ľuďmi. Chcem byť učiteľkou. Rada teda pracujem s ľuďmi, zdokonaľujem sa vo vystupovaní a podobne. Okrem toho som pri práci spoznala veľa zaujímavých ľudí."

Mrika najradšej robieva súťaže pre deti a rôzne druhy spoločenských recepcií. "Pamätám sa na moju prvú akciu pre istú automobilovú spoločnosť. Mala som len rozdávať letáky, no aj tak som pociťovala veľkú trému. Robíme väčšinou len promo akcie. Najčastejšie rôzne ochutnávky, akcie na alkohol, robenie súťaží týkajucich sa určitého produktu a podobne."

Agentúra, pre ktorú pracuje, má dievčatá rozdelené na trhy podľa toho, odkiaľ pochádzajú. Mária bola zatiaľ najďalej vo Vysokých Tatrách. "Pochádzam z Košíc, logicky teda najviac pracujem tu. Ďalej to sú len mestečká z východného Slovenska. Raz sa mi takmer podarilo dostať na nemecký autosalón, no zlyhalo to na mojej neznalosti nemeckého jazyka."

Pri akciách v hypermarketoch alebo podobnom prostredí sa nestretáva len s príjemnými ľuďmi. "Niektorí vedia byť veľmi nepríjemní. Ja osobne som mala viacmenej pozitívne skúsenosti, no niekedy bývajú problémy najmä s Rómmi a bezdomovcami. Ak je nejaká ochutnávka, zvyknú sa vracať dookola, čím nielen znepríjemňujú prácu hosteske, ale odrádzajú ďalsích zákazníkov. Kamarátovi raz napríklad napľuli do jogurtov," opisuje marika chovanie niektorých Slovákov.

Hostesky sú celé dni na očiach verejnosti, teda i chlapov. Svoje sympatie často a radi prejavujú. "Stáva sa, že sa nás pokúšajú zbaliť. Prosby, aby sme im dali telefónne číslo sú takmer na dennom poriadku. Niekedy je to milé, inokedy otravné..."

Záujem chlapskej vzorky populácie vníma negatívne aj Marikina 18-ročná sestra, ktorá je tiež hosteskou. "Mala som prípad, kedy boli chlapi doslova otravní," spomína. "Pýtali číslo a zjavne nechápali, že z toho chcem vykľučkovať. Otravovali ma až takmer do konca akcie. Našťastie sa vytratili, no priznám sa, že som sa trocha bála..."

Lenka Juhásová má najradšej recepcie a semináre

Priateľ jej dôveruje, ale chodí ju pozrieť

Lenka Juhásová má 24 rokov a k práci hostesky sa dostala pred tromi rokmi. "Zaregistrovala som sa vo viacerých agentúrach. Mala som šťastie ozvali sa mi takmer z každej. Buď mi to však nevyhovovalo termínom alebo som dala prednosť agentúre, ktorá mi ponúkala najviac práce."

Za tie roky, čo pracuje ako hosteska, stihla zhruba 30 akcií. "Okrem rôznych ochutnávok to boli najmä akcie na alkohol, či spoločenské recepcie a semináre. Tie ma bavia najviac. Som rada v peknom spoločenskom prostredí, navyše aj náplň práce na týchto podujatiach je pre mňa príjemnejšia," hovorí Lenka.

Reakcie ľudí si pochvaľuje. "Všetci sú k nám milí. Najmä chlapi. Je jedno či ide o peknú alebo škaredú babu. Hosteskám lichotí každý. Zatiaľ to však žiadnu hranicu neprekročilo. Boli aj prípady kedy si dotyčný nedal vysvetliť, že nemám záujem, no na takéto veci zabúdam rýchlo. Na práci hostesky je dôležité, aby si vedela udržať nadhľad a odstup."

Rodina a okolie vníma jej prácu pozitívne. Sú radi, že si privyrobí a zdokonalí sa v spoločenskom správaní. "Rodičom to je jedno, no môjmu priateľovi naopak. Síce mi dôveruje a ako tvrdí, nebojí sa o mňa, no na každej akcii ma príde skontrolovať," hovorí o chovaní svojho priateľa usmievavá slečna.

Práca hostesky si napriek tomu, že o tom mnoho dievčat nevie, vyžaduje mnoho charatkerových daností. "Dievča musí byť komunikatívne, jazykovo zdatné, vedieť si držať odstup, trochu sa pretvarovať a mať prehľad o všeobecnom spoločenskom dianí." V debatách so zákazníkmi musí pôsobiť inteligentne a vedieť odpovedať na otázky akéhokoľvek druhu. "Ak pôsobí naivne a hlúpo alebo o produkte, ktorý ponúka, nič nevie, klesá aj záujem zákazníkov. Preto chodíme pred každou kampaňou na školenia. Tam nám povedia všetko, čo potrebujeme vedieť. Niekedy je to aj zaujímavé."

Mnohí majú voči práci hostesiek predsudky. Šarmantné dievča oblečené v pekných šatách, stojace celý deň na očiach verejnosti, niekedy pôsobí dojmom, že ide o exhibicionistky, ktoré sa s rady chvastajú svojou krásou. "Títo ľudia sú na veľkom omyle. Je to práca ako každá iná. Niekedy robíme aj 10 hodín. Stáť taký dlhý čas vo vysokých topánkach a často nepohodlnom oblečení, nie je žiadna zábava. A už vonkoncom sa nepotrebujem ukazovať na verejnosti. Bola som skôr hanblivý typ."

Lenka mimo práce hostesky študuje na Leteckej akadémii a plánuje pracovať v oblasti manažmentu. "Uvidím, čo prinesie budúcnosť. Hostesing sa dá robiť do vysokého veku, no určite sa tým neplánujem živiť. Chcem si náisť normálnu prácu. Mám priateľa a budúcnosť už pomaly plánujeme spolu. Určite by som však hostesing doporučila každej babe, ktorá má záujem."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 79 352
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 410
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 117
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 928
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 236
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 206
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 299
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 637
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 561
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 51 467
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 204
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 357
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 957
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 673
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 072
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 637
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 561
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 51 467
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 204
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 357
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 957
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 673
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 072
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu