Po strate či krádeži treba platobnú kartu zablokovať. No na banku sa dá aj v cudzine obrátiť so žiadosťou o finančnú pomoc.
BRATISLAVA. Počas letných týždňov sa zvyšuje pravdepodobnosť, že pri návšteve prímorského letoviska alebo niektorej zo svetových metropol môžete prísť o platobnú kartu, či o hotovosť. Ak sa do takejto situácie dostanete, mali by ste kartu v banke čo najrýchlejšie zablokovať. Predídete tým jej zneužitiu.
Spoznajte kartu vopred
V telefonáte, ktorým banke oznámite stratu karty a za ktorý zaplatíte podľa miesta pobytu v cudzine, siete i typu čísla, musíte zadať niekoľko údajov. Aj keď sa môžu odlišovať podľa toho, ktorej banky ste klientom, zväčša jej pracovníka bude zaujímať meno a priezvisko, adresa trvalého bydliska, typ karty, prípadne jej číslo. Otázky môžu smerovať aj na rodné číslo, číslo účtu, adresu pobočky, ktorá kartu vydala. Teda dáta, na základe ktorých banka kartu identifikuje a zablokuje. Vo VÚB pomôže znalosť čísla karty a lehota jej platnosti na rýchlejšie zablokovanie. Klient OTP banky by mal podľa hovorkyne Tatiany Jonákovej poznať pre ľahšiu identifikáciu okrem čísla karty aj trojmiestny tajný kód. Tatra banka žiada informáciu o strate karty doplniť o číslo karty alebo o jej charakteristiku s menom a rodným číslom. "Bez oznámenia údajov sa má za to, že k oznámeniu nedošlo a banka nezodpovedá za blokovanie karty," povedal Boris Gandel, hovorca Tatra banky. Keď vlastníte niekoľko kariet, bude banku zaujímať aj to, či žiadate zablokovať len jednu z nich a ktorú, alebo či potrebujete blokovať všetky karty.
Na pleciach banky
Banky preberajú zodpovednosť za všetky transakcie, ktoré sa uskutočnia pomocou vašej stratenej či odcudzenej karty od momentu, keď nahlásite jej stratu. Viaceré z nich tvrdia, že nenesú zodpovednosť za škody, ktoré vzniknú po použití PIN kódu či v prípade, ak je podozrenie na podvodné konanie. Bezplatné poistenie zneužitia kariet, ktoré zabezpečí ochranu už 24 hodín pred nahlásením straty platobnej karty, momentálne ponúkajú len niektoré banky. Vo VÚB sa vzťahuje na všetky karty, v Slovenskej sporiteľni len na kreditné. Ani toto poistenie však spravidla nezastrešuje transakcie, pri ktorých sa od jej majiteľa žiada overenie PIN kódom.
Náhradná karta aj hotovosť
V niektorých prípadoch môžete po strate karty či hotovosti počítať aj s finančnou pomocou banky, ktorej ste klientom, alebo jej partnerskej banky v cudzine. Musíte o ňu však požiadať. Najčastejšie má pomoc podobu náhradnej karty či hotovosti. Poštová banka poskytne núdzovú kartu alebo hotovosť majiteľovi karty MasterCard. So žiadosťou o ich vydanie sa podľa jej hovorkyne Hany Šimkovej možno obrátiť na pobočku akejkoľvek banky v zahraničí. Núdzová karta neslúži na výber hotovosti z bankomatu, ale dajú sa ňou zaplatiť nevyhnutné výdavky, ako napríklad ubytovanie či strava v reštaurácii. Prostredníctvom telefonického centra môže požiadať kartovú spoločnosť o vydanie náhradnej karty alebo hotovosti aj držiteľ embosovanej karty VÚB. Dostať k nej by sa mal do 48 hodín. Platobné karty American Express umožňujú aj poskytnutie hotovosti priamo v niektorom z 1700 zastúpení American Travell Office. UniCredit Bank radí nájsť v cudzine pobočku banky, ktorá patrí do tej istej skupiny, vyplniť tlačivo na cezhraničný prevod, a tak získať peniaze od banky. Druhou možnosťou je využitie služby Hotovosť v núdzi, ktorú poskytujú spoločnosti VISA a MasterCard. Banky, ktoré obdobnú pomoc neposkytujú, odporúčajú klientom využiť služby spoločnosti Western Union.
* * *
Nezabudnite
n Poznačte si číslo, na ktorom sa dá zablokovať platobná karta, číslo a platnosť karty.
n Zapíšte si číslo Strediska pomoci a služieb občanom ministerstva zahraničných vecí: +421/2 5978 5978.
n Aj keď sa rozhodnete vypnúť a odstrihnúť od domova, pribaľte si telefónne číslo človeka, ktorého môžete osloviť s prosbou o pomoc.
n Ak si beriete niekoľko kariet, nenoste ich na jednom mieste.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári