večer - Korzár, Letná 47, 040 01, Košice, alebo telefonicky na čísle 600 22 64.
K letu a dovolenkám neodmysliteľne patria zájazdy k moru. Niekedy sa však môže zmeniť aj na nočnú moru. Dúkazom je podnet od nášho čitateľa. "Minulý rok sa môjmu susedovi stalo, že na dovolenke pri mori nedostal také služby, aké mal mať podľa ponuky cestovnej kancelárie, dohodnutých v zmluve. Išlo o izby so zjavne nižším štandardom a väčšiu vzdialenosť od pláže, ako bolo uvádzané v katalógu a ani strava nebola na takej úrovni, ako za takú cenu očakával. Keď to chcel potom na Slovensku reklamovať, hoci mal aj fotografie, neuznali mu to. Vraj nepostupoval tak, ako sa pri reklamácia má. Zaujímalo by ma teda, keďže tento rok cestujem k moru s rodinou aj ja, ako treba správne uplatniť reklamáciu, aby sa ňou cestovka musela zaoberať?"
Odpovede sme hľadali na Krajskom inšpektoráte Slovenskej obchodnej inšpekcie (KI SOI). "Ak CK nesplní povinnosti, vyplývajúce zo zmluvy alebo zo zákona o zájazdoch riadne a včas, musí objednávateľ uplatniť svoje právo písomne v CK bezodkladne, najneskôr do troch mesiacov od skončenia zájazdu," povedal nám riaditeľ KI SOI v Košiciach MVDr. Daniel Horváth. "Na uznanie nárokov pri chybne poskytnutej službe objednávateľ predloží písomný záznam. Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa to však nezbavuje CK povinnosti prijať reklamáciu povereného zástupcu CK na mieste poskytovania služieb a riešiť ju. V prípade, že neexistuje záznam o reklamácii z miesta pobytu, či už pre neprítomnosť alebo neochotu delegáta, CK je povinná reklamáciu prijať a nemôže prijatie reklamácie podmieňovať predložením písomného záznamu z miesta pobytu."
CK zodpovedá objednávateľovi za porušenie záväzkov vyplývajúcich z uzatvorenej zmluvy bez ohľadu na to, či tieto záväzky má splniť CK, alebo iní dodávatelia služieb. Povinnosť urobiť písomný záznam o reklamácii podľa zákona o ochrane spotrebiteľa je na strane predávajúceho, lebo vyplýva zo zodpovednosti za chyby poskytovateľa služieb, teda CK. SOI je v súvislosti s reklamáciami oprávnená preverovať napríklad dodržiavanie informačných povinností, informovať o podmienkach a spôsobe reklamácie vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, prijatie reklamácie, prítomnosť zamestnanca povereného vybavovať reklamácie po celý čas zájazdu, dodržiavanie lehoty na vybavenie reklamácie, či vydanie potvrdenia o uplatnení reklamácie.
Krajský inšpektorát SOI v Košiciach prijal v tomto roku dve sťažnosti na cestovné kancelárie, týkajúce sa nedodržania zmluvných podmienok ohľadom dĺžky pobytu v letovisku (skrátený pobyt v dôsledku dlhého čakania na lietadlo a skorý odchod z ubytovacieho zariadenia). Sankcie nie sú zanedbateľné. "V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa môže byť predávajúcemu za porušenie povinností ustanovených zákonom uložená pokuta až do 2 000 000 Sk. Za opakované porušenie povinností počas 12 mesiacov môže byť uložená pokuta do 5 000 000 Sk."
Boris Macko
Autor: Tajvan leto už dnes
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári