Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 19. jún, 2021 | Meniny má AlfrédKrížovkyKrížovky

V Dopravného podniku mesta Košice denne zápasia s nedostatkom vodičov

Naši odchádzajú jazdiť do Nórska, tu ich začali nahrádzať UkrajinciIste sa vám v posledenom období stalo, že ste čakali, najmä ráno, na svoj

Naši odchádzajú jazdiť do Nórska, tu ich začali nahrádzať Ukrajinci

Iste sa vám v posledenom období stalo, že ste čakali, najmä ráno, na svoj autobusový spoj a on neprišiel. Dôvodom mohla byť porucha dopravného prostriedku, ale aj to, že v DPMK, a. s. Košice nemal kto nastúpiť do práce. Vedenie síce robí, čo môže aj nemôže, ale počet vodičov autobusov, a v poslednom čase aj trolejbusov a električiek, výrazne klesá. Priemerne ročne je to okolo 50 mužov volantu, ktorí sa rozhodnú zmeniť miesto pôsobenia.

Skryť Vypnúť reklamu

"V poslednom čase odchádzajú najmä do Nórska," prezradil riaditeľ dopravy a techniky DPMK, a. s. Košice Ing. Robert Nagy krajinu, kam je teraz medzi ich zamestnanacmi v kurze. Na Slovensku, ako pokračoval, pôsobia viaceré firmy, ktoré robia pre túto severskú krajinu nábor. Vodiči, ktorých "naverbujú", absolvujú akurát deväťtýždňový jazykový kurz. Na konci ich čakajú testy a keď ich zvládnu, odchádzajú do Nórska, kde jazdia niekoľko týždňov pod kontrolou inštruktora. Len potom, keď vo všetkom obstoja, dostanú pracovnú zmluvu.

Tí, čo náročným sitom prejdú, neľutujú. "Pokiaľ máme informácie, ich platové podmienky sú niekoľkonásobne vyššie ako mali u nás. Na základe nedávnej dohody sme síce vodičov v našom podniku zvýšili platy o 5 percent a od júna o ďalšie percento, stále to však nedosahuje to, čo im ponúkajú vonku," priznal Ing. Nagy. Nepriamo sa o istý príjem košickí šoféri prednedávnom pripravili aj tým, že na základe ich požiadaviek sa zmenili v DPMK podmienky doplnkového predaja lístkov. Dnes to vyzerá tak, že sa k nemu vodiči vrátia, lebo z každého predaného lístka mali korunky. A tie teraz mnohým chýbajú...

Skryť Vypnúť reklamu

Úbytok vodičov sa dotýka každej vekovej kategórie. Mladší idú preto, aby si zabezpečili základ do budúcnosti, strední, nech si prilepšia a tí, čo majú 50 rokov a viac, aby si do dôchodku vytvorili tzv. železnú rezervu. "Práve preto, že výber vodičov je prísny, do cudziny sa dostanú len tí najlepší. Lenže práve tí najlepší nám potom v doprave chýbajú. DPMK sa síce snaží zlepšovať ich pracovné i sociálne podmienky, ale to hlavné, s platmi, sa zázraky zatiaľ robiť nedajú..."

Aby sa napriek nepriaznivej situácii nestalo, že ráno autobus na zastávku plnú ľudí nepríde, DPMK robí to, čo si môže v momentálnej situácii dovoliť. Napríklad aj formou náboru prijíma do práce vodičov, ktorí prejdú výberom. "Je náročný a prijať môžeme skutočne len tých, čo prejdú zdravotnými a psychologickými testami. Najmä to druhé robí však viacerým problémy. Len vlani z päťdesiatich uchádzačov v kurze sme mohli nakoniec zobrať iba štrnástich."

Skryť Vypnúť reklamu

Byť za volantom je náročné. Doprava v meste je zložitá, k negatívam prispieva aj nedisciplinovanosť cestujúcich. Vodič, ten má skutočne ťažkú prácu. Preto sa netreba čudovať, ak sa k nám v blízkej budúcnosti prihovorí šofér rusky, ukrajinsky a možno aj rumunsky. "Niekoľkí Ukrajinci už v DPMK ako vodiči pracujú. Pri výbere sa pozeráme na zvládnutie spomínaných zdravotných a psychologických testov, v rámci ktorých je aj aká - taká znalosť slovenčiny. To je rozhodujúce," zdôraznil Ing. Nagy.

Alžbeta LINHARDOVÁ

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  5. Crème de la crème po slovensky
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 698
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 736
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 9 129
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 585
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 177
  6. Po Slovensku na motorke 6 279
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 287
  8. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 4 992
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 4 896
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 4 087
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Irena Matová počas pojednávania.

V kauze ostala jedna obžalovaná obeť.


2 h
Premiér Eduard Heger.

Najvyšší súd roztrhal verdikt Sabovej senátu na márne franforce.


17. jún
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


2 h
Znížiť regionálne rozdiely v očkovaní môže aj otvorenie čakárne pre deti nad 12 rokov. Čaká ich v nej už vyše desaťtisíc.

Rozdiely spôsobuje dostupnosť vakcín.


16. jún

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop