Boeing našiel na vidieku v šope, teraz sa predvádza po celej Európe
Minulú sobotu mal v kalendári zakrúžkovanú nejeden fanúšik lietadiel. V areáli Múzea letectva a leteckej techniky na košickom letisku sa totiž konala ďalšia akcia košickej agentúry Retro Air pod názvom Aero víkend. Bratia Virágovci, ktorí sú ústrednými postavami tejto spoločnosti, prichystali akciu plnú atrakcií a zábavy.
Príprava začala už pred rokom. "Ak chceme objednať nejaké lietadlo alebo tank, často je už niekoľko mesiacov pred akciou rezervovaný iným organizátorom. Tejto techniky totiž nie je veľa," vysvetľuje Miroslav Virág. "Po minulé ročníky sme mali viac práce. Nevedeli sme totiž, čo všetko taká akcia obnáša. Tento rok sme už boli zbehlejší. Letecký deň je tri roky na tom istom mieste. Logistiku a infraštruktúru máme teda hotovú už z predošlých ročníkov."
Pri príprave akcie vraj organizátorov sklamala ignorácia zo strany mesta. Celú ju teda zrealizovali iba v spolupráci letiska, múzea, armády a jednotlivých členov programu. "Musím pochváliť najmä spoluprácu s Armádou SR. Stále nám to skvele klapalo. Sú to profesionáli, ktorí radi pomôžu a ich ukážky stoja za to."
Záujem o sobotňajšiu akciu bol enormný, hoci sa organizátori o počet divákov báli. Celý piatok totiž pršalo. Prestalo až v noci, no poveternostná situácia bola aj tak neistá. Napokon všetko dopadlo nad očakávania. Košice sa prebudili do krásneho sobotňajšieho dňa.
Vstup ľudí do aréalu letiska bol od 10. do 12. hodiny. "Hlavný program sa mal začať na poludnie. Preto sme ľudí púštali dnu už dve hodiny pred tým. Máme totiž skúsenosti, že ak im necháme slobodne sa rozhodnúť, kedy chcú prísť, väčšina z nich zavíta na podujatie o tom istom čase. Vtedy vznikajú problémy s dopravou a podobne." Aj pri tejto stránke akcie organizátorov trochu sklamalo vedenie DPMK. Akciu odignorovalo a nepomohlo žiadnymi posilnenými spojmi. Na ich obranu však treba podotknúť, že súčasná situácia dopravného podniku v súvislosti s počtom šoférov nie je príliš ružová. Autá, prichádzajúce do areálu letiska, však nemali s parkovaním žiadne problémy. K dispozícii bolo veľkokapacitné parkovisko, ktoré bez problémov pojalo všetky vozidlá leteckých fanúšikov.
Počet divákov presiahol 8 000. Kto sa obával, že ak príde príliš skoro, bude sa do poludnia, teda začiatku hlavného programu nudiť, bol na omyle. Rodinky s deťmi mali k dispozícii stánky s občerstvením, kopu detských atrakcií a v neposlednom rade zaujímavú expozíciu leteckého múzea. "Dávame si záležať na každej maličkosti. Už aj takú naoko drobnosť, akou sú detské atrakcie, do hĺbky analyzujeme. Na každom ročníku máme nové hračky. Po každom leteckom dni zhodnotíme, čo sa ľuďom páčilo a čo nie. Ak bola v tomto prípade niektorá hračka mimoriadne obľúbená, necháme ju aj na nasledujúci ročník. Tie ostatné obmeníme. Takto postupujeme pri každej z atrakcií."
Mnoho ľudí sa sťažovalo na oproti minulému roku zdražené vstupné. "Áno," priznal M. Virág. "Chceli sme totiž, aby k nám prišli len ľudia, ktorí majú o lietadlá skutočný záujem. Okrem toho je suma 150 korún aj tak len symbolická. Samotný vstup do múzea stojí 80 korún. Návštevníci mali navyše k dispozícii bohatý program, ktorý v Košiciach uvidia len raz za rok."
Hlavná časť dňa, letové ukážky, začali presne na poludnie. Ako prvé sa predviedlo niekoľko strojov Armády Slovenskej republiky. Ľuďom sa páčilo najmä predvádzanie letu bojových vrtuľníkov, ale i hukot motorov stíhačiek. "Armáda sa opäť nenechala zahanbiť. Predviedli sa stíhačky L - 39 Albatros a MIG - 29. Najmä Mig - 29 stála za to. Každý, kto to videl a počul, mi dá zapravdu, že je to to najlepšie, čo sa dá na leteckom dni vidieť." Celý program dotvárala šou bojového vrtuľníka MI 24.
Návštevníkov leteckého dňa však bezpochyby zaujala aj najviac avizovaná airšou nemeckých pilotov. "Nemeckých profesionálov sme zvolili z viacerých dôvodov. V prvom rade má Nemecko po Anglicku najviac historických lietadiel na svete. Ďalším faktorom, ktorý ovplyvnil našu voľbu, je to, že máme s Nemcami veľmi dobré skúsenosti. Keď sme tam boli na návšteve, spoznali sme sa s kamarátmi našich partnerov, ktorí sú pilotmi. Raz sme ich zavolali a páčilo sa im tu. Doma potom o nás rozhlásili samé pozitívne správy o našich akciách. Dnes už vďaka nim nemáme žiadne problémy s objednávaním lietadiel ani pilotov. Vedia nám pomôcť bohatými kontaktmi aj skvelými referenciami, ktoré o nás šíria."
V sobotu mali svoje kúsky predvádzať štyri nemecké lietadlá, ktoré mali byť hlavným lákadlom. Napokon však leteli len tri. "Žiaľ, lietadlo, na ktoré sa znalci tešili najviac Vokelung 190 - neprišlo. Kvôli technickej poruche motora sa pilot neodvážil riskovať. Ešte v deň akcie nám sľuboval, že ak sa mu to podarí opraviť, priletí hoci aj v podvečer. Nepodarilo sa, ale chápeme ho. Riskovať, že lietadlu za milión eur zlyhá niekde motor a bude sa musieť katapultovať, by bola hlúposť."
Pilota sa snažili zastúpiť kolegovia. Najväčšou hviezdou dňa sa pre mnohých stal americký Boeing Stearman. "Ide o americké cvičné lietadlo z konca 2. svetovej vojny," vysvetlil M. Virág. "Pilotom je Jurgen Kraus, ktorý patrí k absolútnej nemeckej špičke v airšou lietaní. Stroj našiel niekde na vidieku v šope. Zrekonštruoval ho a dnes sa s nim predvádza po celej Európe." Jurgen predviedol niekoľko dychvyrážajúcich obratov či simulovaný pád. Po akcii odletel do českého Hradca Králové. "Dohodli sme sa s organizátormi ich akcie, že si náklady rozdelíme na polovicu a jedno lietadlo využijeme na obe. Je to rozumné. Zrejme takto budeme postupovať aj v budúcnosti. Záujem Čechov však svedčí najmä o kvalitách Jurgena Krausa."
Ďalšou atrakciou bola exhibícia najmenšieho lietadla na svete Baby Great Lake. "Ide o zmenšeninu lietadla Great Lake, ktoré je dvakrát väčšie. Paradoxne na ňom doletel pilot, ktorý lietaval v Lufthanse na Boingu Jumbo, či Boingu 727. Toto lietadlo sa páčilo nielen divákom, ale zaujalo aj mňa. Je také malé, že by sa mi zmestilo do bytu. Jeho unikátnosť potvrdzuje fakt, že na svete existuje len zopár takýchto lietadiel."
Majiteľ tejto atrakcie Helmut Hilebrandt doniesol na akciu do Košíc aj ďalší svoj stroj cvičné lietadlo Jungman. Hlavnou atrakciou, ktorú miniatúrne Baby Great Lake predviedlo, bola naháňačka s Buckerom Bestmanom. Okrem toho predviedli ich piloti aj pár spoločných formácií. Hlavnú časť airshow programu dopĺňal aj čmeliak Sky Europe.
Okrem leteckého programu mali diváci až do 16. hodiny možnosť sledovať aj statické aj dynamické ukážky na zemi. Šlo o cvičenie sebaobrany a vystavené zbrane armády, z ktorých zrejme najviac zaujal mohutný raketomet. Veľký úspech mali aj vystavené automobily značiek Škoda a Wolkswagen. Vo VIP-sektore mali "vyvolení" návštevníci možnosť vidieť vystavené autá spoločnosti Auto Kunig. "Šlo o Rolls Roys Phantom, Bentley Continental GT, Bentley Continental Cabrio a Masseratti. Mnoho ľudí bolo nespokojných s tým, že k nim mali prístup len VIP-návštenici. Bolo to preto, že šlo o nesmierne drahé kúsky. Len koberček na nohy Rolls Roysu stojí 300 tisíc korún. "
Divákov zo sprievodných ukážok na zemi zaujala zrejme najviac tá, ktorú predviedlo košické historické združenie Via Cassa. "Zahrali skvelú scénku. Hodinu dobíjali hrad na kopci. Všetko sa to dialo za pomoci pyrotechniky. Po skončení som s kamarátmi žartoval, že ich ukážku bolo viac počuť ako vidieť," chváli spoluorganizátor. Celý Program uzavrel koncert Nataše Džunkovej a skupiny Backwards.
S priebehom akcie, ktorej program stál asi päť miliónov korún, boli organizátori spokojní. Tešil ich aj fakt, že sa nič nestalo účinkujúcim ani divákom. Nebola to náhoda. Na bezpečnosť dbali nielen príslušníci bezpečnostnej, zdravotnej i požiarnej ochrany, ale aj letoví komisári, ktorí pred akciou skontrolovali všetky detaily. "Samozrejme ide najmä o vzdialenosť divákov od plochy, kde šou prebieha. Niekto bol možno nespokojný s tým, že divákom nelietali lietadlá nad hlavami. No treba chápať, že bezpečnosť je tak ako pri každej našej akcii prvoradá."
S tým treba súhlasiť. Z minulosti je známych niekoľko, keď organizátori podobných akcií pustili pilotov s ich kúskami nad hlavy divákov. Tým síce mali väčší zážitok, no ten bol potom ešte "väčší", keď im po prípadnej kolízii vo vzduchu padalo niečo na hlavu...
Spoločnosť Retro Air má pre Košičanov aj na budúci rok nachystaných niekoľko akcií. Najzaujímavejšími budú podľa Miroslava Virága pokračovanie rekonštrukcie boja o Dargov a ďalší ročník leteckého dňa. Na ten sľubujú veľkú atrakciu, ktorá tu ešte nebola. Ako správni tajnostkári však detaily dopredu neprezradili...
Tomáš LEMEŠANI
Autor: ...a spadla opona...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári