Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Aupark: Zaplatíme cestu za 270 miliónov!

JAROSLAV VRÁBEĽ, jaroslav.vrabelkorzar.skAupark ponúkol mestu, že sám zaplatí celý povrchový variant dopravy na Námestí osloboditeľov za 270

JAROSLAV VRÁBEĽ, jaroslav.vrabelkorzar.sk

Aupark ponúkol mestu, že sám zaplatí celý povrchový variant dopravy na Námestí osloboditeľov za 270 miliónov. Názory radných, čo teraz, sa rozchádzajú.

KOŠICE. Verejný prísľub a ponuku na spoluprácu dal mestu investor Auparku. Zaväzuje sa, že na vlastné náklady zabezpečí kompletnú realizáciu úrovňového variantu dopravného riešenia Námestia osloboditeľov v odhadovanej hodnote do 270 miliónov Sk.

Podmieňuje to však tým, že mesto zamení s Auparkom niektoré pozemky na námestí. Investor totiž chce ešte asi 2 300 metrov štvorcových v zadnej časti námestia. Na oplátku ponúka mestu okolo 2 600 štvorákov, ktoré majú ostať verejným priestranstvom alebo verejnou komunikáciou. Zároveň žiada radnicu o súčinnosť a kladné stanoviská v súlade s územným plánom, ktoré treba k povoleniu výstavby. S cestou chcú začať už koncom roka, no stále nemajú ani územné rozhodnutie.

Skryť Vypnúť reklamu

Investor už je nervózny

Investor vysvetľuje, že ponuku poslal v pondelok magistrátu v písomnej forme, lebo hoci ju dal ústne už začiatkom mája, doteraz sa radní nevyjadrili. "Cieľom je dostať tento návrh na rokovanie mestského zastupiteľstva budúci štvrtok (v programe zatiaľ nie je - pozn. red.), aby sa investícia mohla začať realizovať a bola dokončená do majstrovstiev sveta v hokeji v máji 2011. To je pri takomto prístupe mesta nemožné," uviedol Roman Karabelli, hovorca investorskej firmy HB Reavis Group.

Čečko: Nevyrušuje ma to

Viceprimátor Mikuláš Čečko (KDH) nechcel ponuku Auparku komentovať. "Nie je to teraz téma číslo 1. Toľko verejných prísľubov dostáva mesto od investorov, že nie je k čomu sa vyjadrovať. Nervozita investora, že ho tlačí čas, ma nevyrušuje. Mesto nie je pasívne, rieši to útvar hlavného architekta." Čo je teraz pre Čečka téma č. 1, nepovedal.

Skryť Vypnúť reklamu

HB Reavis: Veľkorysý návrh

Čečko nedávno informoval o novej právnej analýze mesta. Podľa nej je povrchové 270-miliónové dopravné riešenie zo zákona vyvolanou investíciou, ktorú musí financovať investor. Ten s analýzou nesúhlasí a stále trvá na tom, že na dopravu je povinný prispieť len 100 miliónmi, ktoré sú súčasťou 132-miliónovej kúpnej ceny, ako sa s mestom dohodli v kúpnej zmluve na pozemky (10-tisíc m2) na námestí z roku 2004.

Investor však zdôvodňuje, že k tým 100 miliónom ponúka ďalších 170 miliónov, lebo má skutočný záujem postaviť Aupark podľa harmonogramu, ktorý si odsúhlasil s mestom (do MS 2011). "Našu ponuku považujeme za mimoriadne veľkorysú a pragmatickú," tvrdí hovorca HB Reavis.

Radní špekulujú

Predseda finančnej komisie Peter Cengel (KDH) informoval, že jeho komisia ponuku Auparku neprerokuje, lebo je to vec majetkovej komisie. Jej šéfom je práve Čečko a ten k tomu zatiaľ zasadnutie komisie nezvolal.

Skryť Vypnúť reklamu

Pritom v majetkovej komisii mali predtým už dvakrát v programe predchádzajúcu žiadosť Auparku o kúpu pozemkov, ktoré chce teraz investor zameniť ako podmienku financovania celej 270-miliónovej cesty. Prvý raz komisia odporučila predaj za astronomických 100-tisíc za štvorák (spolu vyše 200 miliónov). Primátor František Knapík (KDH) to komisii vrátil, no druhýkrát to Čečko stiahol.

Buraš: Prijateľná ponuka

Novú ponuku Auparku prerokovala komisia regionálneho rozvoja. "Keďže povrchový variant má stáť asi 270 miliónov a podzemný až okolo 800 miliónov, vzhľadom na vyše miliardové dlhy mesta a s prihliadnutím na ďalšie plánované investície, napríklad hotely, v lokalite námestia rádovo v hodnote 5 miliárd, ktorých realizácia závisí aj od vyriešenia dopravy, považujeme ponuku Auparku za akceptovateľnú," tlmočil stanovisko komisie jej predseda Eduard Buraš (SDKÚ-DS). Podľa neho by sa tým malo zaoberať zastupiteľstvo.

Boritáš: Rozhodnime jasne

Šéf najsilnejšieho poslaneckého klubu KDH Martin Boritáš označil ponuku Auparku za pozitívnu správu. Chce však, aby mesto čo najskôr schválilo 800-miliónový podzemný variant, spôsob jeho financovania investorom a podmienky súčinnosti mesta. "Treba pripraviť podmienky, aby každý väčší investor mal možnosť realizovať v Košiciach svoj zámer s podmienkou, že prispeje na riešenie potrebných aktivít v meste. Momentálne je akútna doprava na námestí." Boritáš považuje za nevhodné narýchlo zaradiť návrh Auparku na štvrtkové zastupiteľstvo. Podľa neho je potrebné to prerokovať v príslušných orgánoch a neskôr zvolať hoci aj mimoriadne zastupiteľstvo.

Pajtáš: Treba to dotiahnuť

Predseda druhého koaličného klubu SDKÚ-DS, SMK Ľuboš Pajtáš (SDKÚ-DS) si však myslí, že nič nebráni schváliť ponuku Auparku už vo štvrtok. "Od roku 2004 bolo dosť času všetko s investorom dohodnúť. Doteraz však nikto nič geniálne nevymyslel. Ak súkromná firma ponúka investíciu do verejnej dopravy 270 miliónov, aj ak ide o vyvolanú investíciu, je to výhodný návrh. Treba to už konečne dotiahnuť a pred zastupiteľstvom o tom ešte budeme rokovať."

Hotel: Nevyriešená situácia nás brzdí

Jeden z nových hotelov, ktoré na námestí vyrastú, štvorhviezdičkový Superior, má byť s Auparkom spojený nadzemnou lávkou. Projektový manažér hotela Peter Melník tvrdí, že nevyriešená situácia okolo Auparku ich brzdí. "Výstavbu hotela sme nútení časovo skoordinovať s výstavbou Auparku. Ak chceme stihnúť ukončiť realizáciu do konca roka 2010, tak už najneskôr začiatkom budúceho roka musíme stavať a s prípravami začať ešte tento rok." Výstavba hotela má stáť niekoľko sto miliónov.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  4. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  5. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  6. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 166
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 454
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 884
  4. Aká je chémia vôní 10 654
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 462
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 392
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 840
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 817
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 195
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 789
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší Kollárov problém

Krajniak povedal, že za Kollárom do nemocnice nechodili žiadne mladé priateľky, ale výhradne "dámy v rokoch".

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Dobré ráno

Dobré ráno: Raz si pamätá, raz nie. Čo priznala Jankovská?

Vo výpovedi spomína aj Roberta Fica.

Katarína Knechtová vydala nový album Svety.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop