Nový školský zákon prináša viacero zmien. Koalícia ho chváli, opozícia odsudzuje. Učitelia sú postavení pred hotovú vec.
Štát určí prostredníctvom štátneho vzdelávacieho programu približne 70 percent učiva, ktoré bude povinné. O zvyšných 30 percentách učiva si rozhodnú samotné školy v školských vzdelávacích programoch. Manuálu zatiaľ niet. Načo aj, veď si učitelia nejako poradia. A keď bude niečo zlé, bude novela, po nej ďalšia a ďalšia.
O tom, nakoľko je školský zákon (ktorý bol už objektívne nanajvýš potrebný) rozumne spracovaný ukáže prax. No už dnes je jasné, že školám spôsobuje veľa problémov a obsahuje aj nezmysly, ktoré si mohli, tí tam hore s vysokými platmi a "nepretržitou pracovnou dobou" odpustiť.
Po novom by sa malo menej memorovať, viac by mal byť obsah priblížený praxi. Malý priestor sa však venuje pracovnému vyučovaniu, to spôsobuje problém pri rozhodovaní sa o ďalšom štúdiu. To chce ministerstvo riešiť obmedzením počtu žiakov hlásiacich sa na osemročné gymnáziá piatimi percentami populácie. To treba zahatať možnosť slobodného rozhodnutia? Načo? Ministerstvo chce vstúpiť do kompetencií samosprávy a určiť, ktoré odbory chce vzdelávať. No práve samospráva by mala najlepšie vedieť, kde ju päta tlačí, čo vyžaduje pracovný trh.
Fenoménom Slovenska je, že každý chce mať maturitu či vysokú školu. Štát ale potrebuje aj manuálne zručných. To však nemôže prikazovať zákonom, že ty budeš murár, ty sústružník. To tu už bolo. Chce to spoluprácu s firmami, zavádzať pilotné školy, ktoré by kvalitou vyučovania, manažmentom i reklamou dokázali pritiahnuť záujemcov. Aj školstvo je už súčasťou trhovej ekonomiky. Ak sa školy bijú o žiakov (tovar), teda o peniaze, tak sa musia aj prispôsobiť. Kto neprežije, nemá nárok existovať.
Slovenské deti by mali byť postupne aj zdatnejšie v cudzích jazykoch. Od tretieho ročníka budú mať povinný jeden cudzí jazyk, od šiesteho ročníka k nemu pribudne aj druhý jazyk. Kto ho bude učiť? Bývalé "operky"? Prikáže sa učte, no pedagógov niet.
Lepšie podmienky na vyučovanie má priniesť aj zníženie počtov žiakov triedach na 28. To chce viac tried i učiteľov. Teda peňazí. Už dnes školy hovoria, že budú žiadať o výnimky. Buď niet financií alebo priestoru.
Nový školský zákon, nech je, aký je, konečne zavádza komplexný systém hry. Má však viacero nedostatkov a preverí nervy pracovníkov školstva.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári