DUŠAN KAROLYI, redaktor Paľby, TV MARKÍZA
ODBORNÍK: ZÁKAZKA MÁ HODNOTU 100- A NIE 890-TISÍC SK!
František Knapík sa stal košickým primátorom na jar 2006, keď vyhral takzvané doplňovacie voľby po predčasne odchádzajúcom primátorovi na post župana. V kampani mu pomáhal aj Viliam Štrelinger, mimochodom bývalý redaktor TV Markíza v relácii Paľba. Ako sme už v Korzári informovali, krátko po voľbách sa udiala zaujímavá vec. Štrelingerova firma VIEM získala od mesta takmer miliónovú zákazku na vypracovanie projektov o marketingu a komunikácii pre potreby košického magistrátu.
Ale z viacerých dôvodov tu vzniká podozrenie, že Štrelinger získal tou zákazkou z mestských peňazí dodatočnú odmenu za pomoc v primátorovej kampani. Navyše niekoľko mesiacov po zákazke Štrelinger obvinil primátora, že jeho firme dlhuje za predvolebné bilbórdy 1,6 milióna.
Zákazku ako odmenu všetci zapierajú
Viliam Štrelinger tvrdí, že ak by to tak bolo dohodnuté, vypracuje projekty, ktoré mesto nepotrebuje, aby to bol honorár za prácu v kampani, tak by do toho nešiel.
"Zákazka pre firmu Viem absolútne nesúvisí ani s doplňujúcimi voľbami, ani s ďalšou volebnou kampaňou," hlása aj hovorkyňa magistrátu Jana Geročová.
Štrelinger aj Knapík podozrenie samozrejme odmietajú. Keď sa však pozrieme na zmluvu, ktorú podpísal primátor a Štrelingerov spoločník z firmy Viem, nachádzame tam veľmi atypickú klauzulu o mlčanlivosti. Preto boli tieto projekty doteraz nezverejnené, ani magistrát ich nechcel poskytnúť. Napriek tomu sme sa k nim dostali. A odrazu už sú projekty k dispozícii aj na košickom magistráte.
Prieskum trhu ako dymová clona
"Zúčastnili sme sa výberového konania, skôr to bol prieskum trhu... Magistrát potreboval zabezpečiť niektoré marketingové veci, dali sme ponuku a boli sme vybraní. Vraj sme dali najvýhodnejšiu ponuku," vysvetľuje Štrelinger. Dodáva, že magistrát robil prieskum trhu, oslovil tri firmy a vybral najlacnejšiu ponuku. Podľa magistrátu to bolo inak. Žiadny prieskum trhu sa nekonal, ale magistrát priamo komunikoval s firmou Viem. Mesto vraj potrebovalo taký projekt, ale skôr než zverejnilo svoj úmysel nechať ho niekomu vypracovať, presne vtedy prišla firma Viem a taký projekt ponúkla. "Áno, zdá sa to ako náhoda, ale práve vtedy mesto naozaj hľadalo také projekty, lebo sme zakladali referát marketingu a komunikácie," tvrdí hovorkyňa.
Neskôr nám z magistrátu prišiel mail, že vlastne áno, bol prieskum trhu, oslovili tri firmy. Lenže ten údajný prieskum trhu vyzerá skôr ako dymová clona. Okrem Štrelingerovej firmy mesto vraj ešte oslovilo rožňavskú A-lineu a taktiež firmu Palumba až z Gribova pri Svidníku. Na A-lineu sme nikde nenašli telefonický kontakt. A konateľ Palumby si nespomína, či ponuku podával. "Nič také som v počítači nenašiel, ale možno som to vymazal... nikde sme pre mesto nič nerobili...," komentuje konateľ Palumby Miroslav Holub.
Mesto preplatilo státisíce
Oslovili sme istého konateľa agentúry, podobné projekty pre košický magistrát už vypracovával. Dali sme mu posúdiť to dielo za 890-tisíc, ktoré mesto tak veľmi potrebovalo... Podľa jeho skúseností tie projekty dokopy nemajú vyššiu hodnotu než 100-tisíc korún. Teda mesto zaplatilo asi desaťnásobne viac.
"My sme ponúkli produkt v istej cene, dostali sme zaplatené, nik nenamietal, že nemá takú hodnotu, a ja som nemal dôvod pátrať, či tá cena je bežná v okolí...," hovorí dnes Štrelinger. "Určite bol obsah toho projektu zužitkovaný," dodáva Geročová.
Tieto vyjadrenia nám Štrelinger aj hovorkyňa povedali, keď netušili o našom podozrení, že významná časť projektu bola primitívne skopírovaná z internetu. Ide o časť pod názvom Projekt udržateľnosti rozvoja marketingu a PR mesta Košice. Zhruba 90 percent tejto časti je od slova doslova - vrátane napríklad aj odrážok totožných s týmto materiálom o trvalo udržateľnom rozvoji, ktorý si ľahko nájdete na internete. Ide teda o plagiát, za ktorý mesto mastne zaplatilo.
"Bol to klasický výber firmy, ktorej projekt obsahoval veci, ktoré mesto potrebovalo a akceptovalo aj cenu," opakuje hovorkyňa.
Štrelinger o plagiáte: Oklamali ma
Namieste je otázka, či vôbec niekto na magistráte tie projekty čítal... Zrejme nie, nepriamo to potvrdzuje aj Štrelinger." Mesto so mnou ako autorom projektu nekomunikovalo, tiež mi je to zvláštne."
Štrelinger na margo skopírovaného projektu povedal, že o tom nevedel. Že práve túto časť nechal vypracovať inej firme, ktorá ho vlastne oklamala. Vraj si to s tou treťou firmou vybaví, ale nechce ju menovať...
Tak či onak, môžu nám primátor aj Štrelinger tvrdiť čokoľvek, ale ten pseudoprieskum trhu, samotný projekt, jeho cena aj podozrivá klauzula o mlčanlivosti vypovedajú viac než dosť.
Kauza nezaplatených bilbórdov
Koncom roka 2006 prišli ďalšie, teraz už riadne voľby primátora. V nich Knapík opäť vyhral a Štrelinger prostredníctvom svojej firmy Viem znova figuroval v jeho kampani. Lenže ich spolupráca, ako sme už v Korzári informovali, sa skončila na prokuratúre. Štrelinger podal trestné oznámenie - pre podozrenie z podvodu pri financovaní volebnej kampane primátora Knapíka.
"Podľa môjho názoru, primátor nedokáže relevantným spôsobom preukázať, kto financoval kampaň, odkiaľ boli peniaze, a ak ich už aj mal, ako ich legálne dostal do účtovníctva firiem, ktoré preňho kampaň robili," tvrdí.
Primátor o financovaní kampane mlčí
Košického primátora sme kontaktovali viac než tri týždne. Najprv nemal čas, potom išiel na služobnú cestu. Potom bol v zahraničí. Potom mal opäť nabitý program. Napokon súhlasil. Ale napokon si to nadobro rozmyslel." Primátor sa rozhodol, že k týmto otázkam sa vyjadrovať nebude, len jeho právny zástupca," povedala hovorkyňa.
"Spolupráca so všetkými osobami pred a na doplňujúcich voľbách na post primátora, i spôsob ich odmeňovania, je súkromnou záležitosťou, preto sa k nej nebudem vyjadrovať," povedal právny zástupca primátora JUDr. Vladimír Vrábeľ. "Keby to vedel primátor vysvetliť, tak by nemal dôvod to neurobiť. Pretože z našej strany išli vážne obvinenia na jeho hlavu," argumentuje Štrelinger. Štrelinger označuje primátora, jemne povedané, za neplatiča. Ich spor má korene v auguste 2006, keď sa stretli v košickej kaviarni Slávia. Podľa Štrelingera sa tam ústne, ale záväzne dohodli, že pre primátora objedná bilbórdy na volebnú kampaň. Primátor však dohodu rezolútne popiera. "Pripúšťam, že sa rozprávali na túto tému (bilbórdy), ale nie formou dohody," dodáva JUDr. Vrábeľ.
Firma Viem na hunte
Štrelinger tvrdí, že Knapíkovi povedal, koľko to bude bilbórdov, koľko to bude približne stáť, on napokon povedal áno a podali si ruky. Štrelinger cez svoju firmu Viem objednal pre primátora Knapíka 62 bilbórdov a 5 megabórdov na dva mesiace za 1,6 milióna korún. Dva mesiace na bilbórdoch Knapík naozaj visel a neprotestoval. Ale dodnes za bilbórdy nezaplatil. Tvrdí, že on si ich neobjednal, a teda nemá dôvod platiť. Potom je však nepochopiteľné, prečo bol vlani na dvoch stretnutiach, na ktorých dlh za bilbórdy jasne akceptoval a dokonca sám navrhol splátkový kalendár. "To je otázka, ktorá bude súvisieť s právami na ochranu osobnosti, nebudem sa k nej vyjadrovať," argumentuje JUDr. Vrábeľ. Obidve spomínané stretnutia boli v primátorovej kancelárii. Okrem Knapíka a Štrelingera tam sedel aj konateľ bilbórdovej spoločnosti Rabaka Róbert Helcamanovský. Práve Rabaka vylepovala primátorove plagáty na bilbórdy. Ale keďže primátor nezaplatil firme Viem, tá zase nezaplatila Rabake. "Dohodli sme sa, keďže do konca júna nedošlo k uhradeniu, že sa tak stane v štyroch splátkach do konca septembra," vysvetľuje Róbert Helcmanovský, konateľ z Rabaky. "Primátor vyzeral ako človek, ktorý si je vedomý svojho dlhu a je pripravený ho vrátiť." Hoci primátor za bilbórdy nič neplatil, firma Viem časť dlhu voči Rabake uhradila zo svojich peňazí. Rabake však dodnes dlhuje ešte pol milióna korún. Firma Viem sa postupne dostávala do finančných problémov. Primátorovi vystavila faktúru za bilbórdy, preto musela odviesť DPH. Ale nemala z čoho. Daňový úrad napokon exekučne zablokoval firme Viem bankový účet. "Nevedeli sme sa z toho (dlhov) vyhrabať, boli sme v situácii, keď každá koruna, ktorá by prišla na účet, mohla zachrániť firmu," opisuje situáciu Štrelinger.
Štrelingerov podpis: Knapík nič nedlhuje!
Ako sme už napísali, práve v tom čase, vlani na jeseň, prišli do kancelárie firmy Viem dvaja stranícki kolegovia primátora Knapíka páni Melničák a Kažimír. Priniesli obálku a v nej 180-tisíc korún. Mala to byť provízia za sprostredkovanie tých bilbórdov. "V tej situácii (tiesni) sme sa rozhodli to podpísať s vedomím, že primátor nevie nijako dokladovať, že by nám bol kedykoľvek niečo zaplatil," vraví Štrelinger. Jozef Melničák si myslí, že so svojimi peniazmi si môže robiť čo chce. "Netajím, že som mu dal, ale nebol ochotný mi dať žiaden doklad, to je všetko." Tých 180-tisíc teda doniesol pán Melničák. Bez dokladu o prijatí alebo odovzdaní tejto sumy. Spoločníci firmy Viem však musel podpísať papier, že teraz má už primátor Knapík všetky záväzky voči Viem vysporiadané. Právny zástupca primátora na otázku, či to má logiku, keď si nič neobjednal, platiť províziu za niečo, čo bolo objednané proti mojej vôli, odmietol odpovedať.
Štrelingerovo trestné oznámenie odmietli
Pred časom sa primátor Knapík ku kauze bilbórdy odmietol vyjadriť, vraj podáva žalobu na súd a ten nech rozhodne. Ale ani po dvoch mesiacoch žaloba na súde nebola. Akoby to chcel nechať vyšumieť do stratena.
"V najbližších dňoch bude podaná žaloba, v súčasnosti sa s jej obsahom oboznamuje primátor," tvrdí Vrábeľ.
Trestné oznámenie, ktoré podal Štrelinger na primátora, prokuratúra odmietla. Štrelinger podal sťažnosť a čaká na odpoveď.
Ale aj keď prokuratúra definitívne odmietne jeho podanie, primátor nám už beztak povedal dosť. Najmä svojím mlčaním. Ak by mu veľmi záležalo na tom, aby si ľudia o ňom mysleli, že skrýva nejakú špinu na vlastnom stole, správal by sa presne tak, ako sa správa teraz.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári