sebe.
BRATISLAVA. Aj malé deti trápia veľké problémy, zistila kancelária verejného ochrancu práv. "Deti nám zvyknú písať srdcervúce príbehy, že sa už nemôžu dívať na to, ako maminka nemá peniaze na stravu," hovorí Henrieta Antalová, vedúca kancelárie.
Deti sa podľa nej často snažia riešiť rodinné problémy. "Písalo nám 14-ročné dievča na vozíku, že súd ho už 10 rokov nechce zveriť do opatery ockovi, hoci s ním bývala a s týmto riešením súhlasila aj jej matka."
Deti trápi situácia v rodine
Problém, ktorému rodičovi súd dieťa zverí do opatery, je podľa Antalovej veľmi rozšírený, keďže pribúda rozvodov. "Veľmi často sa stáva, že rodičia sa nevedia dohodnúť na ďalšej výchove detí a tie bývajú preto zaťahované do sporov," vysvetľuje detská psychologička Dana Žemberyová.
Pre dieťa je podľa nej veľmi ťažké sa rozhodnúť, ku ktorému rodičovi chce ísť, väčšinou má rado oboch.
Antalová tvrdí, že najdramatickejšie sú prípady, v ktorých sa dieťa dostane do problémov a nemá nikoho, kto by mu pomohol. Spomenula príbeh štvorročného dievčatka, ktoré jeden z rodičov sexuálne zneužíval. "Pre nás bolo veľmi smutným zistením, že sociálny kurátor, ktorý mal dievčatko zastupovať, sa vzdal všetkých práv vo vyšetrovacom procese."
Deti sú mnohokrát schopné riešiť svoje problémy, ale nevedia ako, hovorí Antalová. Často sa so svojimi ťažkosťami dokážu zveriť iba kamarátovi. Ten podľa Antalovej skôr povie, že spolužiak má problém.
Mobily, prázdniny a oblečenie
Väčšina detí rieši problémy z každodenného života. "Deti trápi najmä obsah školského poriadku, upravenosť na vyučovaní a poobedňajší a podvečerný pobyt v škole," hovorí ombudsman Pavol Kandráč.
Obzvlášť diskutovanou témou je používanie mobilných telefónov. Deti ich chcú, školský poriadok zakazuje. Učiteľka Mária Lacová zo Žiaru nad Hronom tvrdí, že žiaci ich neváhajú používať počas vyučovania, aj keď sa podpisom zaviazali, že to robiť nebudú.
Stredoškoláčka Zuzana Kazášová hovorí, že si vie predstaviť pomoc ombudsmana napríklad, "keď učiteľ sedí na žiakovi". Sama s tým vraj už mala nepríjemnú skúsenosť.
Často majú pravdu
Podnety školákov sú často opodstatnené. "Minule nám prišiel e-mail, že deti majú polročné prázdniny, ale musia ísť do školy, lebo riaditeľ ich zrušil," spomína Antalová.
Za šesť rokov existencie kancelárie verejného ochrancu práv jej deti adresovali 1500 podnetov. Všetky sú už podľa nej uzavreté.
Priemerný čas na vybavenie podnetu je dva až tri mesiace, v súrnych prípadoch aj 24 hodín.
JÁN KREMPASKÝ
Čo trápi deti
zákaz používať mobily na vyučovaní
oblečenie v škole
pobyt v škole v popoludňajších a podvečerných hodinách
zrušené prázdniny
nespravodlivý prístup učiteľa
zlá sociálna situácia rodičov
keď nemôžu ísť na výlet pre nedostatok peňazí
zverenie do opatery jedného z rodičov
Zdroj: Kancelária verejného ochrancu práv (ombudsmana)
Autor: SMIŽANY
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári