Modelka je v podstate vešiak, ktorý musí vedieť pekne chodiť
Hotel Gloria Palace patril v predminulú sobotu krásnym dievčatám, štýlovému oblečeniu a fotografom. V jeho priestoroch sa totiž uskutočnil jeden z kastingov prestížnej modelingovej agentúry Elite. Viedol ho hlavný booker pražskej pobočky agentúry 27-ročný Peter Švahla. Práve s ním sme sa porozprávali o trendoch v modelingu, čo všetko musí správna modelka spĺňať a čo je pravdy na fámach, že bookeri modelingových agentúr robia z dievčat hviezdy cez posteľ...
P. Švahla sa k práci v modelingu dostal náhodou. "Vždy som mal rád pekné veci a svet módy ma priťahoval. Ani vo sne by mi však nenapadlo, že budem v tomto biznise pracovať. Pôvodne som sa chcel stať tlmočníkom. Počas štúdií v Prahe som sa však spoznal so Sášom Jánym, čo pre mňa znamenalo zlom." Od riaditeľa pražskej a bratislavskej pobočky agentúry Elite dostal P. Švahla ponuku, či by nechcel skúsiť pozíciu bookera v jeho pražskej agentúre. Trochu ho to zaskočilo, no neskôr si uvedomil, že ide o veľkú pracovnú príležitosť. Ako však hovorí, spočiatku nechápal, prečo túto pozíciu navrhol práve jemu.
"Dnes to už chápem. Sáša vo mne zrejme cítil, že mám to, čo booker potrebuje. Táto profesia sa totiž nedá vyštudovať. Jednoducho to v sebe musí človek mať. Booker musí mať špecifické vnímanie krásy. Nejde o to, vedieť čo je pekné, ale rozoznať bežnú krásu od výnimočnej." Ide aj o kopec manažérskych vlastností, ktorými musí booker disponovať. Nevyhnutnosťou sú znalosť cudzích jazykov a zvládanie každodenného stresu. "Túto prácu robím rád. Estetika v mojom živote zohráva dôležitú úlohu, a tak je pre mňa prirodzené, obklopovať sa peknými vecami. Okrem toho ma fascinuje sledovať, ako sa kariéra každej z našich modeliek postupne vyvíja. Vytvárate im imidž, ovplyvňujete ich charakter."
O povolaní modelky sníva nejedno dievča. Tieto predstavy často podporuje prístup rodiny a okolia. Prílišné povzbudzovanie a oháňanie sa komplimentami však dotyčnej niekedy len zbytočne nafúkne ego. "Pri výbere dievčat nejde ani zďaleka len o krásu. Hľadá sa totiž akási prvotná iskra. Ide o vnútorný pocit bookera, že práve toto dievča je niečim výnimočné. Nazývame to faktor X."
Čo sa týka fyzických proporcií, najdôležitejšia je krásna tvár. Tá musí byť symetrická so zaujímavými črtami a musí byť tvárna. "Ide aj o to, ako na nás dievča zapôsobi a či si ju vieme predstaviť v rôznych modelingových polohách. Okrem toho musí z dievčaťa vyžarovať vnútorná čistota, ale zároveň aj istá dávka ambicióznosti. Na to sa dnes stále zabúda. Dobrá modelka by mala byť akýmsi univerzálnym ´materiálom´, ktorý sa dá zakaždým prispôsobiť požiadavkám klienta. Modeling nie je súťaž krásy. Je to náročná profesia."
Parametre postavy sú dôležité. Vo všeobecnosti sa stále vyžadujú štíhle a vysoké modelky. "Sú to veci, ktoré modelingové agentúry nedokážu ovplyvniť. To býva pre nás najčastejším problémom. Dievča môže byť aj pekné aj zaujímavé, ale keď nemá potrebné centimetre, nemá ani šancu..." Na iných veciach sa pracovať dá. Charakterové znaky ako exhibicionizmus, vystupovanie a podobne, sa dajú časom vycibriť. "Najčastejšie s dievčatami pracujeme na cudzích jazykoch, etikete či skĺbení školských povinností s modelingom."
V médiách sa zvyknú oslavovať vlastnosti modeliek, napríklad nezvyčajná húževnatosť alebo inteligincia. Podľa P. Švahlu však charakter dievčaťa nemusí byť najdôležitejší. "U človeka, ktorý má 14 či 15 rokov ťažko odhalíte, o aký typ povahy ide. V modelingu ide vlastne o akési umenie vizuálne vytvoriť z civilného typu človeka modelkovský." Jedinou vecou, ktorá bookerovi prekáža, je typická slovenská hanblivosť. "Tu badať výrazný handicap Sloveniek, ktoré sú menej priebojnejšie, ako v ich veku napríklad Američanky. Modelka musí mať istú dávku exhibicionizmu, aby sa stala úspešnou."
Módne trendy sa striedajú skoro ako ročné obdobia. Aké baby "letia", určujú prestížne módne časopisy a klienti módneho priemyslu. Tí ovplyvňujú mediálne hviezdy, podľa ktorých upravuje svoju vizáž nejedno z dnešných dievčat. "Dlhší čas pozorujem istý kolobeh. V trendoch sa neustále striedajú krásne dievčatá so zaujímavými ´trendy´ typmi. V minulosti boli obľúbené práve takéto ´škaredky´. Dizajnéri sa totiž ako keby nostalgicky vracali k trendu 90. rokov, kedy leteli vychudnuté a bledé modelky typu Kate Moss. Dnes sa po mólach pohybujú i také, ktoré sú pre nás vyslovene škaredé. V Elite sme vždy preferovali pravú ženskú krásu ako napr. Gisele Bündchen či Linda Evangelista, ktorým Elite ich kariéru odštartovala. Napriek tomu je pre mňa Kate Moss stále najobľúbenejšia modelka."
Posledné sezóny ukázali, že kult zaujímavej škaredosti pomaly upadá. Módnych dizajnérov a casting directorov začali tieto typy dievčat nudiť a siahajú opäť po pekných tváričkách. "To je dobre nielen pre nás, ako agentúru, zameriavajúcu sa na prirodzene krásne dievčatá, ale aj celkovo pre strednú Európu. Naše rodáčky sú totiž pokladané za najkrajšie. Rovnako ako dievčatá z Ruska či Brazílie."
P. Švahla o trendoch rozpráva nerád. Toto slovo a jeho význam sú vraj v modelingovom odvetví zavádzajúce. Výber modeliek totiž ovplyvňuje množstvo drobných faktorov a to, či modelka zapadá do vkusu agentúry. Za jediný trend označil to, že sa presadzujú povahovo výraznejšie modelky ako kedysi. "Je to tým, že sa postupne otvárajú hranice. Modeliek je dnes strašne veľa. Pred desiatimi rokmi ich bolo podstatne menej. Vtedy stačilo, že modelka mala základné fyzické predpoklady a nebolo ťažké získať si klientelu. Dnes sa presadia len tie, ktore vytŕčajú z davu vďaka profesionalite a čarom osobnosti. Na kastingu dostane modelka príležitosť predstaviť sa iba na zhruba dve minúty. Počas nich musí klienta presvedčiť natoľko, aby si z toho kvanta konkurentiek zapamätal práve ju. To je problém najmä u dievčat zo strednej Európy, pre ktoré je typická vrodená hanblivosť. Sú menej výrečné a majú problém zaujať."
Vo všeobecnosti sa dá povedať, že modelka musí byť chudá a vysoká. "Do začiatku 90. rokov to takto prísne nastavené nebolo. Potom sa však vnímanie modelkovskej postavy u módnych návrhov zmenilo a začal sa preferovať súčasný typ dievčat. Modelka je v podstate vešiak. Ten musí byť dlhý, chudý a musí vedieť pekne chodiť. Znie to tvrdo, ale tak to je a tak to zrejme aj ostane." P. Švahla však dodáva, že tieto slová platia, ak hovoríme o tom najprestížnejšom druhu modelingu. Existuje totiž aj tzv. komerčný modeling, ktorý preferuje staršie modelky so ženskejšou postavou. To isté sa dá povedať aj o modelkách obsadzovaných do televíznych reklám.
Práve kvôli uprednostňovaniu chudej krásy sú modelingové agentúry obviňované zo šírenia mentálnej anorexie. K tejto téme nám P. Švahla poskytol rozsiahlu obhajobu. "Médiá nás obviňujú z toho, že modelky terorizujeme chudnutím. Vôbec tomu tak nie je. Už z názvu je zrejmé, že ide o psychickú poruchu, ktorá sa na mladom dievčati prejaví aj bez toho, že je modelka. Je to predovšetkým o výchove, rodinnom zázemí a prostredí, v ktorom sa pohybuje. Ale napríklad aj o tom, či je náročná na svoj zovňajšok. Ak je silná introvertka, s nízkým sebavedomím, potom niekedy stačí jediná nenávistná poznámka od jej spolužiačky, ktorá môže v hlave dievčaťa spustiť mechanizmus extrémneho chudnutia."
Podľa bookera to teda nie je tým, že by dievčatá nútili k drastickým dietám. Práve naopak. "Nabádame ich k tomu, aby sa pravidelne a zdravo stravovali, pili veľa tekutín a športovali. To je jediný zaručený spôsob, ako sa dopracovať k štíhlej postave. Poznám naše baby, chodievam s nimi na kastingy, prehliadky. Kŕmia sa každých 10 minút, dokonca často chodievajú do fast-foodov. Modeling je náročná práca i fyzicky a ak by modelka počas práce odmietala jesť či piť, nevydržala by to." Počas šesťročnej kariéry sa P. Švahla s modelkou trpiacou na mentálnu anorexiu stretol len raz. Jej rodičia to zistili a oznámili agentúre až po finále súťaže. Bola okamžite hospitalizovaná a nikdy sa k modelingu nedostala.
Napriek tomu sa však dá polemizovať o tom, že akýsi mediálny kult vychudnutých krások vytvorili nepriamo práve modelingové agentúry. Na obrazovkách a módnych časopisoch totiž figurujú modelingové ikony, z ktorých si berú príklad nielen herečky, ale aj bežné dievčatá. "Po prvé, nemyslím si, že si dnešné dievčatá vylepujú na steny plagáty so známymi modelkami. Skôr si tam dajú nejakú speváčku alebo hudobnú skupinu. Po druhé, ak už niekto chce výjsť s takýmto obvinením, mal by ho nasmerovať skôr na módnych dizajnérov, nie na modelingové agentúry. Návrhári totiž svoje modely šijú vo veľkostiach 34, 36. Takto to chce každý návrhár mať."
Vek, v ktorom by malo dievča s profesionálnym modelingom začať, nie je presne určený. Všetky agentúry však väčšinou vyhľadávajú dievčatá vekovo sa pohybujúce v rozmedzí 14 - 16 rokov. "Samozrejme existuje zopár výnimiek. Mali sme aj babu, ktorá mala 20 rokov, keď sme ju našli, a stala sa svetovou hviezdou. Ide však skôr o výnimky. Trh si žiada veľmi mladé dievčatá." Väčšina modeliek kariéru ukončí, keď dosiahne 26 - 28 rokov. Po dvadsiatke sa väčšina z nich venuje už len komerčnému modelingu, v ktorom ide o menšie kampane, módne katalógy alebo účinkovanie v televíznych reklamách, kde sa najviac vyžadujú staršie dievčatá.
Mnoho ľudí si myslí, že skoré začínanie s modelingom a s tým spojený stres môže mladému dievčaťu ublížiť. "Je to nezmysel. Tým, že modelky cestujú, spoznávajú nové krajiny, učia sa cudzie jazyky, či byť samostatnými, je určite veľkou devízou pre ich neskorší život. Okrem toho získajú mnoho zaujímavých kontaktov, ktoré môžu v budúcnosti využiť. Máme mnoho prípadov, kedy sa modelka rozhodla po maturite ísť študovať na univerzitu v zahraničí, kde by zároveň mohla pokračovať v kariére modelky. Tým, že ovládajú cudzie jazyky a sú finančne zabezpečené, majú v tomto výrazne uľahčenú pozíciu oproti ich rovesníčkam."
Reči, že výsledkom veľkého tlaku zo strany agentúr a stresu, s ktorým sa modelky stretávajú, je ich nočné hýrenie sú podľa P. Švahlu absolútnym klamstvom. "Na naše dievčatá dávame veľký pozor. Nesmú piť alkohol, o nejakých drogách nemôže byť ani reč. V noci pred fotením majú spať a dbať o seba. Baby, ktoré ešte nemajú 18, sú ubytované v jednom apartmáne, kde s nimi zväčša býva jeden zo zamestnancov agentúry a po 22. hodine platí zákaz vychadzania z hotela. Ak sa ale rozhodne neplnoleté dievča potulovať nočnými ulicami, vždy si nájde cestu, ako uniknúť a je jedno, či to je na predmestí Milána alebo na košickom sídlisku."
Práca bookera obnáša mnoho povinností. Okrem dlhých hodín komunikácie s klientmi z celého sveta, vybavovania a telefonovania, je agent v neustálom kontakte s jeho modelkami a často aj ich rodinami. Bežne vybavuje voľno v škole a podobné pre túto prácu nevyhnutné veci. Stáva sa i to, že vzťah medzi modelkou a bookerom prerastie hranice pracovného pomeru. "Áno už sme sa s takýmito prípadmi stretli. To, že modelky prijímajú agentúry ´cez posteľ´, je však úplná blbosť. Skôr som počul o prípadoch, kedy niečo podobné podnikla modelka pri snahe získať konkrétne fotenie od fotografa."
To, že Slovenky patria medzi najkrajšie ženy sveta, P. Švahla nepopiera. "Pokiaľ ide o modeling, Slovenky sú naozaj úspešné. Je pravda, že sa u nás vyskytuje veľmi zaujímavý typ dievčat a na trhu je spolu s ostatnými východoeurópankami jeden z najžiadanejších. Typy dievčat, ktoré nájdete na južnom Slovensku, sa už dnes napríklad v Čechách veľmi nevyskytujú. Pravá slovanská krása stredného Slovenska je tiež veľmi vyhľadávaná."
Tomáš LEMEŠANI
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári