10 dlhých aj 10 krátkych autobusov.
KOŠICE. Dopravný podnik mesta Košice vyhlásil verejnú súťaž na nové, dlhé kĺbové autobusy, tzv. harmoniky. Na tie mesto na tento rok sľúbilo 100 miliónov Sk. Dlhý autobus stojí zhruba 10 miliónov, čo vychádza na desať autobusov do konca roka.
Pribudne šiesta značka?
Za štyri roky môže byť nových dlhých autobusov 40. Generálny riaditeľ a člen Predstavenstva DPMK Michal Tkáč (nominant KDH) totiž vysvetľuje, že teraz chcú "vysúťažiť" nielen tohtoročnú dodávku, ale rámcovú dohodu na štyri roky.
"S dodávateľom by sme už teraz dohodli cenu a podmienky, za ktorých by sme každý rok kupovali napríklad desať nových dlhých autobusov. Okrem finančnej výhodnosti je dôvodom zjednotenie vozového parku, keďže v súčasnosti máme až päť rôznych značiek autobusov MHD (Ikarus, Karosa, Novoplan, Solaris, Tedom), čo zvyšuje náklady na ich servis a údržbu." Nemožno však vylúčiť, že novým dodávateľom bude predajca inej, šiestej značky.
Možno plyn, možno nafta
Či majú byť nové dlhé autobusy na naftu (sú lacnejšie) alebo plyn (ekologickejšie), ešte nerozhodli. "Od dodávateľa budeme žiadať predloženie alternatívnych ponúk na plynové i naftové a potom rozhodneme." Všetky však chcú nízkopodlažné.
Ikarusy sa kazia a dožívajú
DPMK stále vypravuje do MHD 39 dlhých ikarusov, ktoré už sú staré od 11 do 16 rokov. Len náhradné diely na ne majú stáť tento a budúci rok spolu takmer 19 miliónov. Práve tie chcú postupne nahradiť novými a všetky ikarusy tak vyradiť.
Nedávno DPMK informoval, že z celkového počtu 217 autobusov treba 60 starých (dlhé ikarusy i krátke karosy) vymeniť, pričom z vypravovaných 169 vozidiel počas pracovných dní sa denne vracia z MHD predčasne pre poruchy do 30 a s menšími poruchami riadne dokončí zmenu ďalších do 50 autobusov.
Bez peňazí mesta to nepôjde
Tohtoročných 100 miliónov na nové autobusy si mesto plánuje požičať z banky. Na nasledujúce roky 2009 a 2010 ráta radnica na ďalšie vozidlá MHD s čiastkami 83 a 81,5 milióna, tiež z úverov. Rozpočty na roky 2009 a 2010 však ešte nie sú záväzné a poslanci môžu napokon rozhodnúť inak. "Ak by prostriedky od mesta v nasledujúcich rokoch neboli, ďalšie autobusy sa kúpiť nemusia, rámcová dohoda k tomu nezaväzuje."
Ministerstvo rozdá 300 miliónov
S vyhlásením verejnej súťaže doteraz niekoľko mesiacov čakali kvôli inej možnosti získať financie na nové vozidlá MHD, konkrétne, kým ministerstvo životného prostredia zverejní výzvu týkajúcu sa ekologizácie verejnej dopravy. Zverejnilo ju minulý týždeň a v rámci nej tento rok rozdelí skoro 300 miliónov Sk na plynofikáciu autobusov, nové plynové čerpacie stanice a náhradu autobusov trolejbusmi, duobusmi (trolejbusy, ktoré vedia jazdiť aj tam, kde nie sú troleje) a električkami. Uzávierka prijímania žiadostí je koncom augusta a podávať ich môžu samosprávy, ich organizácie i súkromné firmy prevádzkujúce verejnú dopravu, no žiadatelia nesmú byť z Bratislavského kraja. Či žiadosť podá DPMK alebo mesto, ešte nerozhodli.
DPMK rozmýšľa o 100 miliónoch
DPMK uvažuje, že sa bude uchádzať o približne 100 miliónov na 10 krátkych plynových nízkopodlažných autobusov a vlastnú plynovú plničku. Spoluúčasť žiadateľov je 5 percent, čo podľa Tkáča DPMK zvládne z vlastných zdrojov alebo úveru. Dodal, že električiek a trolejbusov má DPMK momentálne dosť. Vlani kúpil 19 krátkych plynových nízkopodlažných tedomov za 130 miliónov.
Podľa informácií z ministerstva je možné, že podobné výzvy sa budú v nasledujúcich rokoch opakovať aj v závislosti od záujmu žiadateľov v rámci tej tohtoročnej.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári