JAROSLAV VRÁBEĽ, jaroslav.vrabelkorzar.sk
Pôrod pripomínajú prípravy nového linkového vedenia MHD. Od novembrového návrhu do augustového spustenia uplynie presne 9 mesiacov. Viceprimátor Jozef Filipko (SMK) to v piatok konečne podpísal. DPMK potrebuje na uvedenie zmien do praxe dva mesiace.
KOŠICE. Veľké zmeny viacerých trás a čísel liniek majú podľa DPMK znamenať častejšie prestupovanie, kratšie čakanie na zastávkach a pružnejšiu, efektívnejšiu MHD. Pôvodná verzia Dopravného podniku mala platiť od februára. Lenže prišlo zdĺhavé masívne pripomienkovanie mestom, mestskými časťami a verejnosťou. DPMK musel urobiť mnohé ústupky.
B variant tretej verzie
Nakoniec bude MHD fungovať po novom od 1. augusta. Konečný kompromisný návrh sa pracovne volá "Variant B verzie č. 3". V ňom námestník primátora Jozef Filipko, zodpovedný za dopravu, uložil podniku zapracovať posledné korekcie. Doterajšia električka č. 2 ostáva, aj konečná šestky na "maratónci", nová osmička (botanická záhrada - železničná stanica) nebude, autobus č. 14 (Horný Bankov Ťahanovce obec) bude zachádzať na Mier a č. 19 (KVP Jazero) k TU.
Filipko: Korektný kompromis
Viceprimátor tvrdí, že si uvedomuje, že DPMK musí po toľkých svojich ústupkoch škrípať zubami. "Na jednej strane bol pohľad prepravcu - DPMK. Na druhej požiadavka verejnosti a mesta ako stopercentného akcionára DPMK. Obe strany sa museli stretnúť v korektnom kompromise. Vyhoveli sme mnohým pripomienkam verejnosti, ktorej nesúhlas s pôvodným návrhom bol obrovský. Jej ďalších 80 až 90 percent požiadaviek však bolo subjektívnych a neopodstatnených, vyplývajúcich z toho, že každý je zvyknutý na ten svoj spoj a akúkoľvek zmenu odmieta."
Menej kilometrov
Vďaka Filipkovmu súhlasu už podnik môže spracovať nové cestovné poriadky. Na tento rok objednalo mesto od DPMK v rámci 418-miliónovej dotácie 15 miliónov tzv. vozokilometrov (koľko majú najazdiť). "MHD stále premáva podľa doterajšieho stavu, ktorý prekračuje 15 miliónov km. Preto som požiadal, aby nový systém nastavili na 14,8 milióna km. Aby sa to do konca roka kompenzovalo a vytvorila sa pružná rezerva pre prípadné neskoršie posilnenie spojov, ak si to prax vyžiada." Na ilustráciu, koľko je 200-tisíc km: napríklad električková linka č. 2 najazdí ročne 180-tisíc km.
Do septembra naostro
Námestník vysvetľuje, že majú eminentný záujem spustiť to najneskôr od augusta, počas letných prázdnin. "Aby do septembra, keď sa začne školský rok, mala cestujúca verejnosť čas si zvyknúť."
Obštrukcie vylučuje
Termín platnosti zmien sa mesiac čo mesiac posúval a Filipko nie a nie to podpísať. Dokonca sa objavili špekulácie, či nečakal zámerne, lebo pripravovaná zmena zákona o Košiciach v národnej rade možno už v lete zníži súčasný počet viceprimátorov z troch na dvoch. A hrozí, že čierneho Petra dostane on. "To počujem prvýkrát, že by mohlo ísť o moju obštrukciu. Je to nezmysel."
Filipko - šofér električky?
Žartom však dodal, že ak by musel kvôli novele zákona o meste z radnice predčasne odísť, nevylučuje, že sa prihlási v DPMK za vodiča električky. "Pred vyše 20 rokmi ako študent brigádnik som v DPMK päť rokov šoféroval električku a stále mám na ňu platný vodičský preukaz," prezradil.
Autor: IV. LIGA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári