zakrivený a vlaky v ňom premávajú pomalšie, nový bude rovný a umožní vyvinúť oveľa vyššiu rýchlosť.
Nový tunel bude spĺňať všetky moderné požiadavky v železničnej doprave. Momentálne je celý proces v štádiu príprav. "Nový železničný tunel Ťahanovce je navrhovaný v rámci stavby ´Modernizácia železničnej trate Žilina - Košice, úsek trate Kysak - Košice´ kvôli zvýšeniu traťovej rýchlosti v úseku Kysak - Košice na 160 km/hod, výhľadovo pre rýchlosť 200 km/hod. Tunel bude dvojkoľajný s pevnou jazdnou dráhou s dĺžkou 815 m. Prieskumné práce momentálne uskutočňuje firma GEO Slovakia s.r.o. Košice," informovala nás hovorkyňa ŽSR Mgr. Martina Pavlíková.
Tunel bude súčasťou nového železničného eurokoridoru s dĺžkou vyše 500 km: Bratislava - Žilina - Košice - Čierna nad Tisou. Ten je zatiaľ hotový od Bratislavy po Nové Mesto nad Váhom. "Predpokladaná výstavba tunela bude uskutočnená v rokoch 2010 - 2013. Spomínaná modernizácia železničnej trate je pripravovaná kvôli skvalitneniu a zrýchleniu zmiešanej železničnej dopravy. Hlavne dopravy osobnej, ktorá pri použití špeciálnych vlakových súprav s výklopnou skriňou umožní prejazd rýchlosťou o 20 percent vyššou, ako je v tejto projektovej dokumentacii navrhovaná."
Vlaky, ktoré by mohli premávať takmer 200-kilometrovou rýchlosťou, by sa parametrami trochu približovali k zahraničným rýchlovlakom. Na to si však ešte niekoľko rokov počkáme. "Momentálne sa spracováva dokumentácia pre stavebné povolenie, v predpokladaných investičných nákladoch 10 744 560 tis. Sk bez DPH. Zatiaľ sú naše projekty kvalitné a v takom prípade je možné ich financovanie vo výške 85 percent z fondov EÚ." Okrem rýchlosti sa zvýši aj komfort cestovania v samotnom tuneli. "Pre zvýšenie komfortu cestujúcich pri prejazde súpravy tunelom, investor uvažuje o znížení hlučnosti obložením interiéru tunela protihlukovými absorbčnými prvkami."
V roku 2013 bude eurokoridor vybudovaný po Púchov, prípadne Považskú Bystricu. Bude sa nový tunel využívať aj napriek tomu? "Áno, bude využívaný. Po dobudovaní eurokoridoru sa na jeho trasu napojí."
Natíska sa aj otázka, čo so starým tunelom. "V tejto fáze to ešte nie je celkom jasné. Búrať ho určite nebudeme. Ale vo väčšine prípadov oslovujeme mesto, alebo obec. Je to tak nielen v prípade tunelov, ale aj železničných mostov, či iných stavieb. Napríklad v Trenčíne sme nedávno ponúkli mestu most, ktorý už nevyužívame. Ďalšou možnosťou je, že po pripravovanej liberalizácii trhu osobnej železničnej dopravy na Slovensku oň prejaví záujem niektorý z nových prepravcov. V každom prípade je zatiaľ predčasné hovoriť o ďalšom využití terajšieho ťahanovského tunela."
Boris Macko
Autor: Obvinený: Nie som potkan
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári