ANDREA TOMÁSCHOVÁ, andrea.tomaschovakorzar.sk
Po roku sa v metropole východného Slovenska opäť predstavila jedna z najväčších operných dív sveta, Jelena Obraztsova. Tá počas svojej kariéry stála na najvýznamnejších svetových scénach, kontrovali jej najlepší speváci a dirigovali ju slávni majstri. Na jej Carmen, grófky z Pikovej dámy, Azunceny v Trubadúrovi či Amneris v Aide spomínajú mnohí diváci dodnes. To, čím okrem krásneho hlasu disponuje - obrovskou oduševnenosťou, vášňou a srdcom, odovzdala na nedávnom koncerte aj košickému publiku. Pred ním sme sa stretli na krátky rozhovor.
Na tohtoročnom koncerte sa po vašom boku predstavili 3 vynikajúce mladučké operné speváčky, ktoré svojimi výkonmi vyrážali dych...
- Sú to víťazky mojej súťaže, ktorú už roky organizujem preto, lebo som presvedčená, že len mladé talenty zachránia operu. Lebo ak príde divák do divadla a má večer stráviť na predstavení so zlými spevákmi, stratíme ho.
Dnes majú mladí speváci z krajín východného bloku oproti vašej generácii minimálne jednu obrovskú výhodu - sú slobodní, môžu si vyberať kontrakty vo svete...
- To je pravda. Majú svoje kontrakty, môžu spievať, čo chcú a aj veci, ktoré nám boli sovietskou vládou zakázané. My sme mohli vycestovať maximálne na 3 mesiace. Úprimne povedané, čudujem sa, že som napriek vtedajšej vláde urobila takú obrovskú kariéru.
Čomu za to vďačíte?
- Pánu Bohu.
Ak hovoríme o výhodách, ktoré má súčasná generácia, čo je odvrátená tvár tejto doby v opernom svete?
- Teraz je obrovská konkurencia, nesmierne veľa spevákov, pričom v divadlách je veľa zlých a tí dobrí sú bez práce. Medzi manažmentom totiž existuje mafia, ktorá to riadi. Okrem toho je to ťažké aj v tom, že ľudia sú kvôli peniazom ochotní spievať všetko. Nepozerajú na to, či je daný repertoár pre nich vhodný a hoci si za pár rokov zarobia, predčasne musia kariéru ukončiť. Nehovoriac o tom, že vo svete je veľa režisérov, ktorí stavajú opery na hlavu a človek, ktorý má vedomie a svedomie, v nich spievať jednoducho nemôže.
Odišli ste už niekedy z nejakej produkcie kvôli režisérovi?
- Áno, z jednej Carmen, kde bol toreador oblečený ako boxer v červených trenírkach, José bol policajt a Carmen prostitútka. Vtedy som sa s režisérom strašne pohádala a z produkcie odišla.
Pred časom ste ešte odmietali spievať v operných produkciách. Teraz opäť stojíte na divadelných doskách. Čo vás presvedčilo, že ste sa vrátili?
- Bolo obdobie, keď som nemala s kým spievať. Mala som ponuky na inscenácie, v ktorých boli obsadení zlí speváci. Tak som sa na päť rokov odmlčala. No teraz opäť spievam. Minulý rok som bola dokonca s divadlom v Tokiu.
S kým sa vám počas vašej kariéry najlepšie spolupracovalo?
- Vynikajúci bol Placido Domingo. Je to nielen dobrý spevák, ale aj krásny človek, ktorý vždy dokázal odpovedať na moje improvizácie. Ja som totiž aj na javisku veľmi prudká. (Úsmev.) A veľmi rada som účinkovala s Voloďom Atlantovom, ktorý bol vynikajúci ako Don José alebo Hermann v Pikovej dáme. Zo žien som mala rada Montserrat Caballé, ktorá nikdy nezabúdala na to, kto je. Vždy chcela byť perfektná. To sme mali spoločné. Veľa som spievala aj s Renatou Scotto. To bol stále zážitok, pretože je veľmi muzikálna. Počas svojej kariéry som mala šťastie na skutočne najlepších kolegov i dirigentov.
Čomu sa venujete teraz?
- Vo Veľkom divadle v Moskve som pred časom režijne naštudovala Wertera a stala som sa riaditeľkou operného divadla v Sankt Peterburgu. S Petrom Dvorským sme už hovorili aj o možnostiach hosťovania našej scény u vás a naopak.
Prečo ste prijali ponuku šéfovať opere?
- Keďže robím veľa konkurzov, kde stretávam množstvo talentovaných ľudí, dostala som nápad postaviť svoje divadlo, kde by dostali príležitosť. No kým by sa niečo také naozaj zrealizovalo, mohla by som aj umrieť, a tak som ochotne prijala ponuku šéfovať scéne, ktorá už stojí a funguje.
Snívate ešte o niečom?
- Áno. O tom, o čom všetky ženy.
O mužoch?
- Samozrejme.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári