Odstávku tunela skrátili o tri dni
Veľké upratovanie sa robí v najdlhšom diaľničnom tuneli na Slovensku dvakrát do roka. Na jar a na jeseň.
KOŠICE. Po desiatich dňoch sú tunel Branisko i diaľnica Beharovce Fričovce od nedele večera opäť v prevádzke. Plánovanú trinásťdňovú odstávku venovanú jarnému upratovaniu skrátila Národná diaľničná spoločnosť o tri dni. Tento rok bol tunel uzavretý deväťkrát. Vyžiadali si to havárie, prerušenie dodávky prúdu či bežná údržba.
Búrka nevôle
Na komfort tunela si ľudia rýchlo zvykli. Obchádzková trasa vedie cez masív Braniska. Stará cesta prechádza Beharovcami a Korytným na západe, na východnej strane obcami Široké a Fričovce. Vodičov i obyvateľov dedín, cez ktoré prechádzajú denne stovky kamiónov, nákladných i osobných áut, dokáže každá odstávka rozčúliť do nepríčetnosti.
"Skúste prejsť na druhú stranu do obchodu. Ide nám o život," hovorí pracovníčka Obecného úradu v Širokom Elena Timková.
Aj na opačnej strane v Korytnom sú ľudia zúfalí: "Nemôžeme ani poriadne otvoriť okná. Dom sa trasie od základov," hundrú manželia Forgáčovci.
"Jazdiť cez kopec je dosť náročné. Prudké stúpanie a serpentíny dajú zabrať aj skúseným šoférom," hovorí vodič kamiónu Jiří Prokop z Brna.
Nevyhnutnosť
Plánované jarné a jesenné odstávky sú podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka nevyhnutné. Na čistení vozovky, stropu a stien, kontrole technologických zariadení, údržbe systému vetrania, kamerového systému, revízii bezpečnostných a protipožiarnych zariadení, osvetlenia a ďalšieho vybavenia pracujú zamestnanci Strediska údržby diaľnic NDS v Beharovciach a subdodávateľské firmy.
"Obrovský rozsah prác a množstvo ľudí, čo sa na nich podieľajú, vylučujú, aby bol tunel v prevádzke. Niektoré technologické zariadenia musia byť v tom čase vypnuté," tvrdí Jánošík. Na údržbe sa podieľalo približne 180 ľudí, pracuje sa 24 hodín denne.
Štandard
Uzávierky najdlhšieho diaľničného tunela na Slovensku sa podľa údajov z Národnej diaľničnej spoločnosti z roka na rok skracujú. Kým v roku 2006 bol neprejazdný viac ako 612 hodín, vlani to bolo 470 hodín, tento rok necelých 260 hodín. Najviac času zhltne plánovaná údržba dvakrát do roka. Podľa Jánošíka väčšina tunelov v Európe má podobný, alebo rovnaký harmonogram plánovaných odstávok.
"Je to technické dielo, v ktorom je prvoradá bezpečnosť. Branisko aj vďaka permanentnej údržbe bolo vyhodnotené ako jeden zo šiestich najbezpečnejších tunelov v Európe." V Rakúsku či v Taliansku majú na diaľnicach dvojrúrové tunely. Branisko ostane zrejme na dlhé roky jednorúrovým: "Pri súčasnej intenzite dopravy stačí," tvrdí hovorca.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári