Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Zaparkovať v centre je katastrofa

Zaparkovať v historickom centre mesta je čoraz zložitejšie. V blízkosti pešej zóny sú bočné uličky zapratané vozidlami a nájsť si miesto je naozaj

umenie. Mesto vyzvalo investorov, aby na voľných pozemkoch v centre postavili podzemné garáže.

KOŠICE. Zámerom radnice je odľahčiť zapratané historické uličky od áut. Tento problém môžu vyriešiť len viacúrovňové a podzemné parkoviská v historických častiach mesta, pod novostavanými obchodnými centrami či polyfunkčnými domami. Tento trend začína presadzovať vedenie mesta u investorov, ktorí sa chystajú niečo stavať, ale hľadá potencionálnych záujemcov, ktorí by pod úrovňou zeme vybudovali pod súčasnými parkoviskami nové kapacity.

Skryť Vypnúť reklamu

Výzva pre investorov

Pri realizácii tohto zámeru chce postupovať spôsobom PPP projektov formou verejno-súkromného partnerstva. Výzvalo investorov, aby navrhli model riešenia, zabezpečili financovanie, výstavbu, zabezpečili prevádzku a po zmluvne dohodnutej dobe objekt odovzdali mestu.

"Podmienky výstavby podzemných garáží sú dlhodobo stanovené. Vytypovaných je šesť lokalít, kde by sa mohli vytvoriť, pretože je to už niekoľkoročný problém. Samozrejme sú to mestské pozemky, s ktorými sa dá počítať. Parkoviská sa strácajú z centra, nové nepribúdajú. Nechceme, aby autá stáli na Kováčskej či Mäsiarskej ulici. Jediná možnosť je ísť dolu. Také možností sú na Strojárenskej, Sennom trhu, pri Jumbo centre, na Kasárenskom námestí, Vodnej či Továrenskej," uviedol Karol Iglódy z oddelenia dopravy Útvaru hlavného architekta mesta Košice.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako dodal, netýka sa to len centra mesta, ale takýmto smerom by sa mali uberať aj na sídliskách, kde sú rovnako obmedzené možnosti. Viacúčelové domy či administratívne centrá sú už navrhované tak, aby statická doprava bola riešená pod úrovňou terénu vo viacerých podzemných podlažiach, aby sa kapacita parkovania rozširovala.

Východiskom sú podzemné garáže

Trendom sú hromadné garáže, ktoré odľahčia historickú zónu. Výzva mesta k potenciálnym investorom smeruje zatiaľ do dvoch lokalít, kde sú v súčasnosti parkoviská. Jednou je Vodná ulica, druhou Kasárenské námestie.

Na Vodnej sa počíta s využitím celého podzemného priestoru aj pod komunikáciou a vjazdom a výjazdom z tejto ulice, prípadne z Kováčskej. Parkinggaráž by mala mať minimálne štyri podzemné podlažia s kapacitou 200 až 500 parkovacích miest.

Skryť Vypnúť reklamu

Na Kasárenskom námestí je podmienka minimálne dvoch podzemných podlaží a objekt musí byť pokračovaním existujúcej radovej zástavby. Na povrchu by sa mali postaviť objekty aj pre iné funkcie (predajne, služby). Výška objektu je obmedzená okolitou zástavbou do výšky štyroch podlaží. Dopravné riešenie musí umožňovať prepojenie zo Štefánikovej ulice na Hlavnú a Kováčsku ulicu cez námestie. Parkovacie miesta je nutné vytvoriť aj na úrovni. Celková kapacita by mala dosiahnúť 300 - 500 státí.

Chýba podrobná štúdia

"Na jednej strane je dobré, že sa začína niečo robiť s parkovaním, ale PPP projekty sú trochu zvláštne. Je to otázka ekonomických prepočtov, či sa investícia za 25 rokov vráti a čo bude prinášať neskôr. Chýba legislatíva týkajúca sa plateného parkovania. Vodiča nikto nedonúti, aby garáže využíval a aby platil. Pri Vodnej ulici sa mi zdá kapacita predimenzovaná, lokalita je zle prístupná a malo by ju pokryť Kasárenské námestie. Tam je zasa dopravný problém, že musí byť prejazdná, nehovoriac o tom, že sa uvažovalo o pešom prepojení medzi kinom a dopravnou priemyslovkou na Štefánikovu, Továrenskú a Masarykovu. Určiť by sa mali aj lokality na západnej strane. Celý park na Moyzesovej by mal prejsť rekonštrukciou a pod ním by sa dalo počítať s parkovaním. Do infraštruktúry by malo investovať aj mesto a predchádzať tomu by mala podrobná štúdia," vyjadril sa dopravný expert Pavel Titl.

Podľa neho, problémy s parkovaním by neboli, keby si všetky subjekty sídliace na Kasárenskom námestí splnili povinnosť. Parkovanie nemá vyriešené Tesco, železnice ani Tatrafilm.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  2. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Bývanie v meste predlžuje život
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  8. Slovenská výskumníčka odhaľuje tajomstvá starovekého Egypta
  9. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  7. Slovenská výskumníčka odhaľuje tajomstvá starovekého Egypta
  8. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  9. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  10. Bývanie v meste predlžuje život
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 694
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 19 199
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 305
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 739
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 335
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 266
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 853
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 596
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 475
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 6 850
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Problémy s hlučnými vrtuľníkmi nad Košicami nepominuli

Akadémia sa bráni, že urobila opatrenia.

Ilustračné foto.

Trestné stíhanie vranovského primátora pre eurofondy zastavili

Ragan hovorí o spravodlivosti, prokurátor sa odvolal.

Stojisko vo Vranove.

Video: V košickom US Steele šľahali na Koksovni obrovské plamene

Hovorca oceliarní: Spaľovali sme nahromadený plyn.

Plamene na Koksovni.

Poslanec tvrdí, že ho fyzicky napadol starosta. Dostať mal tri hlavičky

Ihnát to odmieta. Spor bol pre nekvalitnú opravu chodníkov.

Za obvinením z útoku vidí starosta Ihnát politiku. Hovorí, že si bude dávať pozor.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister Marek Krajčí.
Pavol Rusko na procese v kauze prípravy vraždy Sylvie Klaus-Volzovej.

Vedci zistili, koľko pohybu vynuluje celodenné sedenie

Čokoľvek je lepšie, ako nerobiť nič.

Paula Moltzanová (v popredí) bola senzáciou paralelného obrovského slalomu v Lechu.
Cynická obluda

Matovič vo vlastnej pasci

Igor s koaličnými partnermi sa vybrali spraviť si pracovné stretko do nemocnice za parťákom Borisom.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop