že hospodársky výsledok bol ovplyvnený stúpajúcimi nákladmi na pohonné hmoty i energie, ale aj zvýšenú potrebu náhradných dielov.
KOŠICE. DPMK je v strate už niekoľko rokov, tá sa kumuluje, čo znižuje základné imanie podniku. Napriek tomu sa strata zopakuje aj v budúcom roku, keď sa napriek niektorým úsporným opatreniam očakáva vo výške okolo 26 miliónov.
Najviac šlo na mzdy
Výnosy v minulom roku predstavovali 942,4 milióna korún, pričom takmer 390 miliónov pochádzalo z tržieb z dopravy a 140 miliónov z odpisov majetku. V druhom polroku došlo k zmene ceny cestovného z 12 na 17 Sk, čo znamenalo zvýšenie tržieb zhruba o 25 miliónov. DPMK v tomto roku ďalšie zvýšenie nepredpokladá.
"Náklady predstavovali 970,4 milióna korún, pričom na náhradné diely to bolo 64 miliónov. Vyše 130 miliónov bolo použitých na nákup pohonných hmôt, 4,3 milióna na pneumatiky. Na mzdy šlo 297 miliónov a 9,4 milióna na odstupné bývalých zamestnancov," hovorí vedúci oddelenia kontrolingu DPMK Igor Kubačka.
Na chod podniku prispelo sumou 400 miliónov korún mesto, pol milióna činila dotácia od štátu
Tohto roku získa od mesta okrem 418 miliónov na prevádzaku ďalších 100 miliónov na nákup desiatich dlhých autobusov.
"Máme zastaralý vozový park, čo nám navyšuje potreby na náhradné diely. Až 45 autobusov je starších ako 15 rokov a 78 električiek má viac ako 21 rokov. Potrebujeme 50 nových autobusov, pptimum by sme dosiahli, keby sme boli schopní ročne doplniť ich stav o dvadsať," vysvetľuje generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč.
Musia tiež rekonštruovať električkové trate, ktoré sú v dezolátnom stave. Pripravuje sa aj na zavedenie eura, na čo je potrebných päť miliónov. Bude treba vymeniť softwér v odbavovacom systéme i v automatoch.
Ako Tkáč dodal, chcú získať peniaze aj z eurofondov, určených na ekologizáciu dopravy.
Nedostatok vodičov
Pri počte 1154 zamestnancov bola priemerná mzda v DPMK 21 386 korún. "Podarilo sa nám znížiť počet zamestnancov zrušením 95 pracovných miest. Veľký problém však máme s vodičmi autobusov. Len minulý týždeň odišlo šesť a predpokladáme, že pôjdu ďalší. Odchádzajú za lukratívnejšou prácou. Navyše je problém získať ďalších pre sprísnené kritériá. Pri poslednom výbere zo 60 uchádzačov prešlo len pätnásť," dozvedáme sa od riaditeľky ľudských zdrojov Aleny Vojtechovskej.
Linkové vedenie od júla
V decembri sa malo zmeniť linkové vedenie. "Bolo veľa pripomienok, nestihli sme to. Momentálne sme v štádiu, že uspokojená nie je len MČ Pereš, do konečnej doby ešte zapracuvávame malé pripomienky cestujúcich a poredpokladáme, že od júla spustíme nové linkové vedenie," vysvetľuje riaditeľ dopravy DPMK Róbert Nagy a M. Tkáč ho dopĺňa: "Musíme to už spustiť a následne bude ešte možné urobiť mierne korekcie. Pri takej veľkej zmene nevyhoviete každému, pripravujeme však aj prieskum spokojnosti, aby sme vedeli reagovať."
V praxi to bude znamenať menej liniek, spoje by ale mali chodiť častejšie.
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári