Nové pravidlá pre vodičov, cyklistov i chodcov sa chystali dlho, prinesú množstvo dôležitých zmien.
BRATISLAVA. V obci budeme jazdiť najviac päťdesiatkou, celý rok povinne svietiť a keď nasneží, musíme rýchlo prezuť zimné pneumatiky. Viac zaplatíme na pokutách. Aj takéto zmeny má priniesť nový zákon, ktorým sa dnes zaoberá vláda. Jeho oficiálny názov je zákon o premávke na pozemných komunikáciách. Predstavil ho minister vnútra Robert Kaliňák ešte vlani v auguste a platiť mal už od januára. Len do vlády sa dostal až takmer po trištvrte roku. Hovorca policajného zboru Viktor Plézel to vysvetľuje veľkým množstvom pripomienok a sporných bodov. Pravidlá premávky sa ministerstvo vnútra rozhodlo zmeniť po štrnástich rokoch. Zákon z roku 1996 bol 27-krát novelizovaný a aj ministerstvo ho považovalo za nezrozumiteľný. Návrh zákona prináša možnosť zvýšiť na niektorých úsekoch diaľnic maximálnu rýchlosť, zvyšuje minimálnu rýchlosť na diaľnicach zo súčasných 50 na 80 kilometrov za hodinu a obmedzuje pohyb kamiónov po diaľnicach. Ministerstvo si od úprav sľubuje zvýšenie bezpečnosti a plynulejšiu premávku.
Nespokojné poisťovne
Medzi kritikov sa zaradili poisťovne. Kritizovali zámer výrazne zvýšiť výšku škody, pri ktorej budú policajti povinní nehody dokumentovať. Ministerstvo navrhovalo zvýšenie škody z 81-tisíc na dvojnásobok, do súčasného znenia sa dostalo kompromisných 120-tisíc korún. "Vítame zmenu, z nášho pohľadu však stále nie je dostatočná," hovorí riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov Imrich Fekete. "Podľa súčasnej úpravy má vodič povinnosť volať políciu pri škodách nad 81-tisíc, ale právo aj pri menších škodách. Toto právo zákon obmedzuje." Fekete sa obáva, že sa tak sťaží práca poisťovní a rozšíria sa poistné podvody. Motoristické združenia v auguste kritizovali výšku pokút, ktoré ministerstvo navrhovalo zvýšiť z 15-tisíc na dvojnásobok. Zmenu združenia nepresadili. Ministerstvo naopak navrhuje ešte prísnejšie sankcie do 40-tisíc korún.
Vysoké pokuty
"Najvyššie tresty sa budú týkať najzávažnejších priestupkov, ako je odmietnutie skúšky na alkohol," hovorí Plézel. "Slovenský motorista platí obrovské peniaze za spotrebnú daň a daň z pridanej hodnoty z pohonných hmôt, povinné zmluvné poistenie, havarijné poistenie, cestnú daň a diaľničné poplatky. Zákon by nemal byť postavený iba na ďalšej represii, ale mal by skôr trestať múdrosťou, napríklad povinnosťou absolvovať doškoľovací kurz," myslí si prezident Ústredného automotoklubu Juraj Smrečan. Prekážamutiež, že zákon nerozlišuje úmyselný a opakovaný priestupok.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári