Nový zákon podľa riaditeľa Výskumnéhoústavu dopravného v Žiline ĽUBOMÍRA PALČÁKA prináša viac dobrého.
Prinesie zákon väčšiu bezpečnosť na cestách?
"Drvivá väčšina nových opatrení povedie k zvýšeniu bezpečnosti. Slovensko je poslednou krajinou únie, ktorá má v obci šesťdesiatku. Zníženie rýchlosti na 50 kilometrov za hodinu by malo viesť k rapídnemu zníženiu úmrtnosti chodcov a cyklistov. Drvivá väčšina štúdií hovorí až o desiatkach percent, o ktoré sa znížil počet nehôd a mŕtvych v krajinách, kde zaviedli celoročné svietenie.
Prinúti zákon vodičov jazdiť bezpečnejšie?
- Okrem bezpečnostných opatrení prináša aj tvrdšie represie. Zmena legislatívy je len jedna časť. Sú tu aj ďalšie oblasti, v ktorých zaostávame: technický stav infraštruktúry a vozového parku. Postupne treba meniť aj správanie vodičov, ktorí sú často agresívni a nemajú rešpekt pred policajnými orgánmi, ako to vidno v západných krajinách.
V čom vidíte slabiny?
"Problematické bude ustanovenie o povinnej výmene pneumatík, ak je súvislá vrstva snehu a ľadu. Kto a na základe čoho stanoví v prípade nehody, či už nastal moment definovaný v zákone alebo nie? Prikláňal by som sa k presne stanovenému obdobiu, kedy by boli zimné pneumatiky povinné.
Nebude viesť nižšia rýchlosť v obciach k zápcham?
- To je večná polemika medzi bezpečnosťou a plynulosťou premávky. Rozhoduje dobrý manažment rýchlosti. V obciach, kde sú mechanické zábrany, alebo je malá šanca stretu s chodcami a cyklistami, by sa mala rýchlosť zvýšiť aj na 80 alebo 90 kilometrov za hodinu. Teraz sa stane, že bude päťdesiatka aj tam, kde nebola potrebná ani šesťdesiatka.
Autor: mp
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári