korún. "Dvadsať litrov" môžu od vás policajti priamo na ceste žiadať, ak napríklad šoférujete pod vplyvom alkoholu, alebo ste prekročili rýchlosť. Možnosť vyberať pokuty v blokovom konaní je kritické miesto z hľadiska korupcie. Nie je to dané len samotným faktom, že medzi trestaným šoférom a policajtom dochádza v blokovom konaní k "finančnej transakcii". Priebeh blokového konania si policajti nenahrávajú na záznam, rovnako ako vo väčšine prípadov ani samotný priestupok. Vzniká tak "intímne" prostredie, keď sa šoféri a policajti môžu na všeličom dohodnúť. A oni sa aj často dohodnú. Príbehov, kedy sa z dvojtisícovej hrozby pokuty stal niekoľkostokorunový úplatok, sa rozprávajú azda v každej rodine. Preto je otázne, či zvýšenie pokuty v blokovom konaní bude mať skutočne odstrašujúci a prevýchovný účinok. Ak na jednej strane ministerstvo vnútra sleduje legitímny cieľ - zníženie nehodovosti na cestách - je na druhej strane v rozpore s ním, ak sa sprísňujú pravidlá a pritvrdzujú sankcie za ich porušenie bez toho, aby boli efektívne vynútiteľné.
Existujú krajiny, kde sa priestupky a policajné zákroky nahrávajú, ale nikdy policajti nevyberajú pokuty - na to sú určené iné orgány. Existujú krajiny, kde sa blokové pokuty vyberajú, ale profesionalita policajného zboru a mentalita občanov sú na takej úrovni, že korupčné praktiky sú takmer vylúčené. Slovensko nepatrí ani do jednej skupiny. Policajt u nás nemá v mnohých prípadoch technické zariadenie, aby dopravný priestupok mohol dodatočne preukázať, ale zároveňmá v rukách právo vyberať od vodičov blokové pokuty. Povesť policajného zboru utrpela, keď boli ohraničené dvomi tisíckami. Aká bude pri 20-tisícovom limite, keď napríklad prekročíte rýchlosť?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári