Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

DOPRAVA PRI AUPARKU: Chodcom to môže byť fuk

Investor Auparku dal nakresliť, ako by vyzeralo povrchové 270-miliónové a podzemné 800-miliónové dopravné riešenie Námestia osloboditeľov, aby si oba

varianty mohla verejnosť predstaviť s ich výhodami aj nevýhodami. Podľa poslancov Juhu zapúšťať cestu do zeme zatiaľ netreba.

KOŠICE. Firma HB Reavis Group pripravuje na Námestí osloboditeľov výstavbu nákupno-zábavného centra Aupark. To má byť hotové v roku 2010. Teraz sa investor chystá požiadať stavebný úrad o územné rozhodnutie na nové dopravné riešenie námestia. Jeho realizácia má predchádzať stavbe samotného Auparku. HB Reavis plánuje, aby do konca tohto roka bolo vydané aj stavebné povolenie a začalo sa s výstavbou cesty.

Skryť Vypnúť reklamu

800 verzus 270 miliónov

Mesto chce, aby križovatka Štúrova Južná trieda bola mimoúrovňová. Aby cesta vedúca Štúrovou "podliezla" tunelom komunikáciu, ktorá spája námestie s Južnou triedou. Náklady vyčíslili na 800 miliónov Sk. Ak by však cesta ostala na povrchu, jej úpravy by stáli "len" 270 miliónov. Pôvodne to boli dva alternatívne varianty, medzi ktorými sa rozhodovali. No dnes už ide len o jedno, v konečnej fáze mimoúrovňové riešenie s dvomi vzájomne zosúladenými etapami, úrovňovou a nadväzujúcou mimoúrovňovou. Tak investor spracoval projekt, aby vyhovel mestu. Otázka už teda nestojí tak, či realizujú povrchový, alebo podzemný variant. Teraz ide o to, či vyriešia dopravu mimoúrovňovo hneď, alebo postupne po etapách s tým, že kým nenájdu peniaze na podzemnú, ostane cesta na povrchu. Rozhodnutie by malo padnúť najneskôr v rámci stavebného konania asi na jeseň.

Skryť Vypnúť reklamu

Peňazí je málo

Sto miliónov do dopravy sa zaviazal investovať HB Reavis. Ďalšie financovanie však ešte zabezpečené nie je. Mesto preferuje drahšie, mimoúrovňové riešenie, ale v rozpočte na roky 2009 a 2010 zatiaľ na dopravu na námestí uvažuje len so 100 miliónmi (50+50), z toho 90 miliónov si chce požičať z banky. Investor uprednostňuje lacnejšie, úrovňové riešenie, tvrdí však, že prispieť viac ako 100 miliónmi povinný nie je. Spolu hľadajú iné zdroje, no stále bezvýsledne.

Juh: Tunel zatiaľ netreba

Investor v rámci získania stanovísk dotknutých subjektov pre územné konanie, ktorými však stavebný úrad viazaný nebude, oslovil mestské časti Juh a Staré Mesto. Za Juh dalo minulý týždeň vyjadrenie miestne zastupiteľstvo. Poslanci sa uzniesli, že netrvajú hneď na podzemnej etape, ale zatiaľ stačí realizovať povrchovú. Medzi námestím a Južnou triedou však chcú podchod pre chodcov, aby nemuseli čakať na priechodoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Za Staré Mesto odpovedal investorovi starosta Ľubomír Grega (SDKÚ-DS) stručne, že mestská časť nemá k mimoúrovňovému dvojetapovému riešeniu námietky.

Titl: Cesta za 800 miliónov je zbytočná

Podľa Pavla Titla, ktorý pripravuje pre Aupark dopravné riešenie, je však sporné, či je drahšia etapa aj lepšia. Vzhľadom na náklady ju považuje za zbytočnú investíciu. Tvrdí, že pre chodcov sú obe riešenia rovnocenné a hoci podzemný tunel môže motoristom prejazd námestím zjednodušiť, hrozí, že celkovú dopravnú situáciu medzi Steel Arénou a križovatkou Palackého Jantárova skomplikuje.

Bezkolízna doprava

Nové dopravné riešenie námestia, ako ukladá územný plán mesta, zväčšuje pešiu zónu a presúva všetku dopravu okrem MHD zo severnej časti medzi Slovanom a budúcim Auparkom na južnú stranu, kde vznikne štvorprúdovka. Tá sa rozdelí na súčasný samostatný južný i severný koridor na Štúrovej ulici pri Slovenskej sporiteľni. Súčasťou riešenia je tiež úprava križovatky Palackého Jantárova. Aupark bude mať 1 200 parkovacích miest, teraz ich je na námestí okolo 300. Vjazdy do Auparku a výjazdy z neho plánujú riešiť mimoúrovňovými rampami. Po otvorení tam predpokladajú 12-percentný nárast dopravy kvôli novým parkovacím miestam v Auparku, čo podľa analýzy má cesta zvládnuť bez zapustenia do zeme. Územný plán hovorí, že dopravu na námestí v súvislosti s Auparkom treba riešiť teraz bezkolízne a výhľadovo mimoúrovňovo. Titl tvrdí, že úrovňová etapa bezkolíznosť spĺňa.

JAROSLAV VRÁBEĽ

jaroslav.vrabelkorzar.sk

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 835
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 385
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 026
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 107
  5. Po Slovensku na motorke 6 681
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 328
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 190
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 679
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 4 450
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 311
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop