bráni rozvoju mestskej časti.
Ak je pravda, čo tvrdia funkcionári mestskej časti, teda že za hladkým priebehom hlasovania sú dlhé rokovania o podobe rozpočtu pred samotným zasadnutím zastupiteľstva, potom je Juh lepším príkladom samosprávnej demokracie ako Západ, kde nie sú schopní žiadneho kompromisu alebo Jazero, kde sa politický boj preniesol aj na pôdu cirkvi.
Na Juhu však možno len pochopili, že sporiť sa veľmi nie je o čo a pre všetkých je lepšie "nejako" sa dohodnúť. Polovica bežných príjmov aj tak ide na "správu obce" (platy, chod miestneho úradu a zastupiteľstva...) a pri rozpočte tvorenom najmä účelovými dotáciami štátu a mesta nie je finančná nezávislosť mestskej časti veľká.
Prehliadnuť sa ale nedá nevyhnutný predpoklad, vďaka ktorému na Juhu zastupiteľstvo schvaľuje uznesenia z dielne starostu ako na bežiacom páse. Je ním prevaha poslancov rovnakého politického (pravicového) sfarbenia a starosta, ktorý nie je politického sfarbenia výslovne opačného.
Ťažko si predstaviť, že by to bolo tak aj pri odlišnej straníckej príslušnosti. Skúsenosť z toho je nasledovná: slobodné voľby, a tobôž voľby, ktoré sú výberom odlišných kandidátov, nie sú zárukou efektívne fungujúcej samosprávy.
Vysvetlením potom je, že komunálnej demokracii škodia politické strany. Ich poslanci sa v zastupiteľstvách zoskupujú do svojich klubov a hlasujú podľa pokynov miestnych straníckych vedení. V zboroch potom nesedia priami zástupcovia občanov, ale predovšetkým zástupcovia strán, ktorí sú až v druhom rade aj zástupcami občanov.
Odpoveďou na problém sú nakoniec aj tak voľby. Netreba hlasovať za ľudí, ktorí nemajú žiadnu inú kvalitu ako stranícku legitimáciu. V komunálnej politike to ešte nie je úplne romantická predstava. Zopár miestnych nadšencov s konkrétnymi nápadmi, ktorí dobre poznajú svoje okolie a pociťujú zodpovednosť k verejnosti a nie strane, sa nájde v každom meste.
ROMAN ROKYTKA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári