dopravným inšpektorátom Krajského riaditeľstva policajného zboru (KDI KR PZ) SR pripravujú riešenie, ktoré má pomôcť plynulosti dopravy na frekventovaných úsekoch.
Nad premávkou na frekventovaných križovatkách by mala v blízkej budúcnosti bdieť dopravno - riadiaca ústredňa (dispečing) v budove magistrátu. Tam by sa mali zbiehať optokáble z kamier, ktoré budú rozmiestnené na vybratých križovatkách. "Zriaďovateľom systému bude mesto, prevádzkovateľom polícia. Jeho prednosťou je, že policajt z dispečingu bude môcť aktívne vstupovať do riadenia premávky a regulovať priepustnosť križovatiek počas špičky na základe signálnych plánov. To je prvotná funkcia systému," vysvetlil riaditeľ KDI KR PZ SR pplk. Dr. Michal Rusnák.
Tento systém síce nie je na Slovensku novinkou, ale zatiaľ funguje niekoľko rokov iba v Bratislave. "Majú s ním pozitívne skúsenosti. Vďaka nemu vedia regulovať dopravu na križovatkách vo väčšej časti mesta. Výhodou je, že ak ide po frekventovanej komunikácii sanitka, polícia či hasiči, vedia uprednostniť na križovatkách práve ten smer, po ktorom idú. Takéto systémy úspešne fungujú aj v Čechách, kde ich má každé krajské mesto. Preto by nemali byť výnimkou ani Košice."
Myšlienka sprevádzkovania kamerového systému nie je úplne nová ani v Košiciach. "Prvé rokovania s vedením mesta prebehli ešte vo februári 2007. Zo strany mesta máme podporu. Treba ešte dotiahnuť niektoré administratívno - technické procesy. Treba si uvedomiť, že je nutné prepojiť komplex križovatiek, aby bola doprava naozaj plynulá." Keďže zriaďovateľom je mesto, financuje vybudovanie systému. V tomto roku ide o 3 milióny korún.
Križovatky budú snímané kamerami, čo umožní aj ďalšie využitie systému. Záznam sa bude uchovávať a môže pomôcť pri objasňovaní dopravných nehôd na križovatkách. Navyše vodičovi, ktorý porušil predpisy, napríklad prešiel na červenú, môžu dopravní policajti poslať aj "pozdrav". "Samozrejme, závisí to aj od umiestnenia a kvality kamier, hlavne rozlíšenia. No pri dnešnej technike by to nemal byť problém." Niekedy však môže nastať zádrheľ pri výbere miesta na umiestnenie kamery. "Ide aj o strechy panelákov a už sa stalo, že vlastníci bytov s tým nesúhlasili. Preto potom treba hľadať iné miesto."
Zaujímalo nás, na ktorých križovatkách a kedy budú kamery umiestnené. "V skúšobnej I. etape to budú križovatky Tr. SNP a Toryskej ulice (na snímke) a Tr. SNP a Ružínskej ulice. Bol by som rád a urobíme všetko pre to, aby skúšobná prevádzka mohla začať už v tomto roku. V dohľadnom čase podpíšeme zmluvu s magistrátom. Treba ešte dotiahnuť niektoré veci. V II. etape už máme vytypované ďalšie frekventované križovatky," povedal M. Rusnák. Ide o križovatky Tr. SNP a Ipeľskej ulice, ďalej Hlinkovej a Komenského ulice, Hlinkovej a Vodárenskej ulice a Štúrovej ulice s ulicami Moyzesova a Kuzmányho. V III. etape by to bola aj svetelná križovatka pri OC Optima. To je však hudba budúcnosti. "Rokovania medzi KDI a magistrátom pokračujú. Máme podporu krajského riaditeľa KR PZ SR plk. Juraja Bukuša aj vedenia mesta. Naši ľudia sa už zaškolili v Bratislave, kde tento systém úspešne funguje dlhší čas."
Nielen dopravní policajti, ale aj vodiči by čo najskôr privítali sprevádzkovanie kamerového systému. Veď na jeho základe môžu dispečeri "natiahnuť" zelený signál pre smer, v ktorom sa práve robia zápchy a skrátiť ho tam, kde nikto nečaká. "Určite je to prínos. Kamerový systém vo všetkých mestách, kde funguje, prispel k sprehľadneniu a zlepšeniu prejazdnosti frekventovaných križovatiek," dodal na záver M. Rusnák.
Boris Macko
Autor: Obvinenú oslobodili
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári