slovenským priemerom.
KOŠICE. Vedúca oddelenia školstva na magistráte Helena Jeníková tvrdí, že k spokojnosti je ďaleko. Košice sú pod celoštátnym priemerom v slovenskom jazyku i matematike. Na 37 školách v meste bolo testovaných vyše dvetisíc žiakov.
Niektoré školy sú neobjektívne
"Hodnotiť výsledky či brať ich maximálne objektívne nie je možné, pretože je viacero negatív, ktoré testovanie sprevádzajú. Analýza Štátneho pedagogického ústavu konštatuje, že existuje neprofesionálne a neobjektívne správanie sa niektorých základných škôl, školských koordinátorov a administrátorov. To spochybňuje dôveru stredných škôl k týmto výsledkom," uviedla H. Jeníková a na otázku, či mohli učitelia žiakom pomáhať, odvetila: "Vyplýva to z analýzy."
Celoslovenský priemer v slovenskom jazyku je 58,12, košický 56,29 percenta. V matematike je priemer na Slovensku 56,3 a v meste 55,86 percenta. Nad slovenský priemer sa v matematike dostalo pätnásť košických škôl, zo slovenčiny dvanásť.
Najlepšou je Kežmarská 28
Top školou je z oboch predmetov Kežmarská 28. Top školou je z oboch predmetov Kežmarská 28. Najnižší priemer medzi košickými ZŠ je z matematiky 20,7 a zo slovenčiny 43,9 percenta. "Nebudem uvádzať konkrétne umiestnenie ďalších škôl, tie dostali svoje výsledky a vedia, kde ich päta tlačí," uviedla šéfka školstva na magistráte.
Na Slovensku bolo testovaných 58 006 detí a 100-percentnú úspešnosť z matematiky malo 396 žiakov, čo nie je ani percento populácie. "To svedčí buď o nastavení testu, alebo o skutočnosti, ako sú žiaci pripravovaní."
V Košiciach dosiahlo z matematiky úplný počet percent devätnásť žiakov, zo slovenčiny deväť.
V porovnaní zriaďovateľov sú na tom najhoršie štátne školy, zriaďované mestami a obcami. Lepšie sú na tom cirkevné, a najviac vedomostí ukázali žiaci súkromných škôl.
Budú učiť učiteľov
Práve testovanie malo podľa pôvodného zámeru nahradiť prijímacie skúšky na stredné školy. Klesá však počet detí, a tak väčšina stredných škôl ich už teraz nerobí. Význam testovania deviatakov sa z tohto pohľadu vytráca. Nový školský zákon už s takouto možnosťou ani neráta.
"Testovanie však bude pokračovať, má totiž význam pre zriaďovateľov, ako nastaviť sieť škôl, ale aj pre riaditeľov, ktorí dokážu porovnávať učiteľov. To však len vtedy, ak je zaručená absolútna objektívnosť a testy sú štandardizované," povedala Jeníková. Podľa nej na zmenu situácie do budúcna sa riaditelia musia pozrieť, kde sa nachádzajú. "Majú nástroje, ako sa s nie dobrým výsledkom vysporiadať. Keď treba, v krajnom prípade vymeniť aj pedagóga. My začíname vzdelávať učiteľov, ich zmýšľanie sa musí zmeniť. Sú iné časy a nemôžu vychádzať len z toho, čo sa naučili v škole pred rokmi."
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári