Priestory aj služby chcú priblížiť európskemu štandardu 21. storočia
Nájomcovia približne 60 prevádzok na košickej železničnej stanici dostali v týchto dňoch výpovede nájomných zmlúv. Dôvod? Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) chystajú veľkú rekonštrukciu stanice. Doterajšie prevádzky musia do jesene uvoľniť miesto na stavebné práce.
Aj keď menšia rekonštrukcia budovy stanice už pred niekoľkými mesiacmi prebehla, ŽSR má v pláne aj radikálny rez. Obnoviť celú železničnú stanicu a to nielen ineriérové, ale aj exteriérové priestory. ŽSR chcú verejnosti poskytnúť kultúrnejšie a príjemnejšie prostredie. "Úroveň poskytovaných služieb nájomcami v súčasných prevádzkach nezodpovedá štandardu 21. storočia. Cieľom rekonštrukcie je zabezpečiť modernizáciu železničných staníc a priblížiť sa európskemu štandardu v oblasti komfortu poskytovaných služieb cestujúcim, oživiť prostredie železničných staníc v interiéroch aj exteriéroch a predstaničných priestoroch," informovala nás hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková. Výnimkou bude časť, ktorú nedávno zrekonštruovala firma Achiles (nákupné centrum Lidl na prízemí a reštaurácia na poschodí). "Zatiaľ sme so službami, ktoré tam firma ponúka, spokojní, takže ešte prebehnú rokovania."
Železničná stanica Košice je súčasťou projektu revitalizácie železničných staníc, ktorý ŽSR pripravujú od roka 2007. Momentálne prebieha analýza celého projektu nezávislým poradcom. Železničná stanica Košice je predbežne zaradená do zoznamu staníc, kde by sa mohol projekt revitalizácie odštartovať ako jeden z pilotných. Stanica má veľmi výhodnú a strategickú polohu, prejde ňou mnoho cestujúcich, preto je pre železnice prioritnou."
ŽSR chcú z košickej stanice urobiť rušné a pre verejnosť atraktívne miesto nielen pre cestujúcich. "Podobný trend je vo viacerých európskych krajinách, napríklad v Taliansku či Rakúsku. V Čechách už tiež rozbehli projekt ´živých´ staníc," povedala M. Pavlíková.
Financovanie obnovy a rekonštrukcie stanice však nie je maličkosť, veď by mala stáť niekoľko desiatok, možno sotviek miliónov korún. Navyše, rekonštrukcia a modernizácia budov železničných staníc nemôže byť spolufinancovaná s účasťou zdrojov Európskej únie. "Keďže ŽSR chcú rekonštruovať budovy železničných staníc vo viacerých mestách, nebudú mať na to dostaok finančných zdrojov. Preto sa ako jedno z možných riešení javí spoluúčasť privátnych investorov. Tí by ako primeranú kompenzáciu dostali poskytnutie vhodných priestorov stanice na dlhodobý prenájom."
Ako by mohla stanica vyzerať po novom, je predčasné hovoriť, lebo výberové konanie investorov a dodávateľov prác prebehne v priebehu tohto roka. Okrem služieb pre cestujúcu verejnosť by nemali chýbať ďalšie stravovacie a reštaruračné služby. Kedy by mohli začať prvé práce na rekonštrukcii stanice? "Ak pôjde všetko podľa plánu, tak v januári 2009. V záujme ŽSR je, aby potom práce prebehli počas niekoľkých mesiacov," dodala hovorkyňa.
Boris MACKO
Autor: Dva šoky v súdnej sieni
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári