ktoré majú menej ako štyri roky, sa netýka..
BRATISLAVA. Do konca júna musia vozidlá prvýkrát evidované po 1. januári 2000 absolvovať emisnú kontrolu. Nových automobilov mladších ako štyri roky sa zatiaľ emisné kontroly netýkajú, lebo tie prídu na rad pri technickej kontrole až po štyroch rokoch. Staré vozidlá s benzínovým motorom, ktoré nemajú riadený alebo žiaden katalyzátor, podstupujú emisné kontroly raz ročne. ajitelia vozidiel, ktoré nevyhoveli, musia dať opraviť alebo nastaviť automobil tak, aby splnil opätovnú emisnú kontrolu za znížený poplatok. Vozidlá bez platnej emisnej kontroly nebudú považované za spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách. V praxi to znamená, že kontrolou nemusí prejsť vozidlo s mierne poškodeným katalyzátorom alebo lambda sondou a naopak na cestách budú jazdiť ešte staršie vozidlá bez katalyzátora a s vyšším obsahom škodlivín vo výfukových plynoch. Horšie na tom budú majitelia starších automobilov s opotrebovaným katalyzátorom, pretože jeho prípadná výmena môže stáť sumu na úrovni polovice hodnoty automobilu.
Čo sa zmenilo
Vozidlá s riadeným katalyzátorom a benzínovým motorom v minulosti podstúpili emisnú kontrolu priamo na technickej kontrole. Na cestách teda smeli jazdiť autá iba s funkčným katalyzátorom a emisiami v predpísanej norme. Podľa rok platného zákona je proces emisnej kontroly vyňatý z STK ako samostatná kontrola so samostatným poplatkom, evidenciou a osvedčením, ale tými istými normami ako predtým.
Dátum prvej evidencie
Rozhodujúcim dátumom na posúdenie, kedy sa má vozidlo prvýkrát podrobiť emisnej kontrole, je dátum prvého prihlásenia vozidla do evidencie, čiže dátum prvého pridelenia evidenčného čísla na Slovensku alebo v inom štáte, ktorý sa vyznačuje v osvedčení o evidencii. Ak sa tento dátum nedá zistiť, ale známy je rok výroby vozidla, za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje prvý deň tohto roku.
Ak ste auto prvýkrát prihlásili na Slovensku do evidencie neskôr ako 12 mesiacov od jeho výroby, tak sa smerodajným stáva prvý deň roku výroby automobilu. Ak ten nie je známy, považuje sa zaň modelový rok vozidla, ktorý možno zistiť z identifikačného čísla vozidla VIN.
Rôzne ceny
Previerka škodlivosti výfukových plynov je daná zákonom a z pohľadu motoristu patrí medzi vynútené výkony, ktoré musí občan zo zákona strpieť, teda vyžiadať si ich a uhradiť. Cena za emisnú kontrolu napriek tomu nie je regulovaná a mala by sa pohybovať od 280 korún vyššie. Podľa našich zistení sa ceny emisných kontrol benzínových motorov s riadeným katalyzátorom pohybujú od 300 do 420 korún v závislosti od firmy a regiónu. Motoristi by si mali tiež uvedomiť, že okrem samotnej kontroly musia zaplatiť 20 až 60 korún za nálepku na evidenčné číslo a tiež približne 40 korún za preukaz o emisných kontrolách. Cena za emisnú kontrolu musí byť na doklade oddelená od ceny za prípadné nastavenie, prípadne za opravu motora a príslušných systémov.
Dovážané autá
Pri individuálnom dovoze sa vozidlá musia podrobiť zvláštnej emisnej kontrole. Vypadáva z nej overenie evidenčného čísla, pretože to ešte nie je pridelené. Emisná kontrola musí byť vykonaná pred kontrolou technického stavu a protokol treba mať pri prihlasovaní vozidla do evidencie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári