špičkových autorov, ktorí pochádzajú z bývalého Československa, no úspechy žnú prevažne na významných zahraničných scénach. Piatková premiéra v Štátnom divadle Košice zožala nadšené ovácie. Hľadiskom sa od samého začiatku večera ozývalo nadšené bravó.
KOŠICE. Komorný večer niesol punc výnimočnosti hneď z niekoľkých dôvodov. Jiří Bubeníček, Natália Horečná a Petr Zuska patria k špičke európskeho tanečného umenia, no na Slovensku sa prezentovali po prvýkrát.
Horečná - po rokoch na Slovensku
"Som veľmi šťastná, že sa po 14 rokoch môžem predstaviť aj slovenskému publiku," povedala Horečná, ktorá ako 17-ročná odišla do Hamburgu, neskôr pôsobila na divadelných doskách v Roterdame či Haagu a je nositeľkou viacerých významných ocenení. Do "Ateliéru" prispela jednoaktovkou "Uspávanka pre malých vojakov", ktorá očarila nielen náročnými pohybovými väzbami, ale aj zaujímavým rukopisom.
Bubeníčekova choreografia patrila k vrcholom večera
K vrcholom večera patrila aj Bubeníčkova choreografia "V zajatí pocitov". Tanečník a choreograf, ktorý tancoval na najvýznamnejších svetových scénach (parížska Opera, milánska La Scala, Metropolitná opera, londýnska Covent Garden) v nej analyzuje rozdiel medzi dvojčaťom a človekom, ktorý je len jeden.
Zuska pobavil svojou neoklasickou choreografiou "Máriin sen". V nej bizarne spojil dve baletné diela, ktoré majú pramálo spoločné "Grand pas Quatre" a "Umierajúcu labuť". O humorné situácie sa postarali najmä romantické baleríny v prevedení 4 tanečníkov.
Mário Radačovský sa v "Stretnutí s labuťou" nechal inšpirovať známou zápletkou z "Labutieho jazera", kde Princ stretne Labuť a opojí ho prelud. V jeho prevedení však muž stretne ženu a toto stretnutie s niečím novým, nečakaným, ho nadchne a inšpiruje.
Ondrej Šoth sa tentoraz rozhodol pre filmový typ divadla. "Celý život v sebe hľadám žánre, aby som sa neopakoval v myšlienkach, ani choreografiách," povedal umelecký šéf baletu ŠD, ktorý sa podpísal aj pod dramaturgiu večera a vo svojej choreografii "Všetko bude inak, aj tak je to jedno" hovorí o nenaplnenej túžbe ženy, o jej samote a hľadaní.
Tanečník baletu ŠD a držiteľ ceny Sergeja Lyfara za choreografiu, Maksym Sklyar, prispel do pestrej zmesi tanečných štýlov a režijných postupov melodramaticko-pohybovou jednoaktovkou "Styx".
Piatková premiéra však neponúkla len prehľad tvorby osobností súčasného moderného tanca, ale dvojhodinové zaujímavé predstavenie, ktorému nechýbala pestrosť, dynamika, ale ani duša a hlboké nadčasové posolstvá.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári