Hlavný cieľ obchodníka: ako oklamať zákazníka?
Takmer po každom nákupe v niektorej z košických prevádzok najväčších obchodných reťazcov mám pocit, že existuje stratégia na čo najrafinovanejšie oklamanie zákazníkov. Jej cieľom je za každú cenu zaujať ľudí a donútiť ich, aby si do vozíka či košíka vložili čo najviac tovaru. Obchodnícka časť je už dávno pojem neznámy, podstatný je zisk a zbavenie sa tovaru nízkej kvality či pred dátumom spotreby.
Aj vám sa už určite stalo, že vás v nejakom hyper či supermarkete zlákala cena akciových pomarančov alebo mandarínok. Vložili ste sieťku do vozíka a tešili sa, ako ste dobre nakúpili. Ešte v ten deň alebo na druhý ste však zistili, že to bol iba klam. Jeden kus bol nahnitý a ostatné k tomu na druhý deň nemali ďaleko. Aj mne sa to už neraz stalo a preto si dvakrát rozmyslím, či nabudúce naletím na "super cenu". Lebo ak sú v ponuke zlacnené citrusy v sieťke, zákonite majú jeden kus nahnitý. Nie dva, vždy iba jeden. Lebo tak boli "nadávkované"...
Podobne rafinovane sa obchodníci správajú aj v inom sortimente potravín. Na veľkej ceduli preškrtnú tzv. pôvodnú cenu a zvýraznia novú - nižšiu. Zákazník, ktorý možno tento tovar nemal ani v úmysle kúpiť, rád siahne po tom, čo sa vraj oplatí. Chyba. Len veľmi nízke percento tovarov skutočne zlacnelo. Väčšina je buď poškodená alebo pred koncom záručnej doby. Takmer každý "zlacnený" sa predáva za tú istú cenu, aká platila dlhé týždne. "Pôvodná" sa iba vymyslí, aby neznalých zákazníkov zlákala k "výhodnej" kúpe...
Inou kapitolou sú tzv. regálové triky. Na veľký plagát, visiaci zo stropu, sa veľkými číslicami napíše akciová cena výrobku. Napríklad pollitrového koňaku zn. Metaxa za 270 Sk. Samozrejme, údaj o pollitri je vyznačený iba nepatrne. Na regáloch pod transparentom sa síce nachádza aj niekoľko fliaš s obsahom 500 ml, ale iba niekde na boku, aby si ich nikto nevšimol. Podstatnú časť obsahu regálov zaberajú "sedmičky", ktoré stoja 350 Sk.
Aký je výsledok triku? Každý druhý plagátom zmagorený a nedostatočne obozretný zákazník automaticky vloží do vozíka tú drahšiu fľašu. Pravda, niektorí si "chybu" počas blokovania pri pokladni všimnú. Vrátia sa, aby predavačku na túto nezrovnalosť upozornili. Tá im však ukáže aj voľakde na boku umiestnený malý "cetlík" s cenou 350 Sk za 700 ml. Je vraj iba chybou zákazníka, že si ju nevšimol. Na otázku, prečo je potom pod transparentom s pollitrovou Metaxou vyložených 100 kartónov "sedmičiek", už odpovedať nevie...
Niekedy mám pocit, že niektorí obchodníci zamestnávajú odborníkov, ktorí sa špecializujú na vymýšľanie týchto trikov. Iná cena na regáloch a iná v pokladni či zamiešanie starého tovaru medzi čerstvý, to už je bežná prax. Hitom sú teraz také fígle, po ktorých zákazník opúšťa predajňu s pocitom výhodného nákupu. A ak náhodou doma príde na to, že iba naletel, nevadí. Prídu iní, ktorí budú chcieť "výhodne" nakúpiť. A možno sa po čase vráti aj on. Buď na starú krivdu zabudne, alebo ho zláka ďalšia "super akcia"...
Róbert BEJDA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári