právne predpisy, aby mohli plniť pracovné úlohy. Na tlačovke sa medzi novinárov usadil aj odborový predák Stankovič, ale na podnet generálneho riaditeľa Tkáča musel odísť. Avizovaný chaos v MHD včera nevznikol. Štrajková pohotovosť, vyhlásená včera, má trvať do odvolania.
KOŠICE. Vladislav Stankovič, šéf odborovej organizácie, ktorá zastupuje väčšinu z 570 vodičov DPMK, informoval, že počas štrajkovej pohotovosti za vyššie mzdy budú vodiči prísne dodržiavať všetky dopravné, bezpečnostné a iné právne predpisy a to spôsobí v MHD chaos. Tým chce dokázať, že bežne sa predpisy nútene porušujú.
Vedenie DPMK však porušovanie predpisov odmieta. Považuje za paradox, že odbory chcú dosiahnuť uspokojenie mzdových požiadaviek vodičov tým, že tí začnú dodržiavať predpisy. Znamená to, že ak vedenie vodičom vyhovie, opäť začnú predpisy porušovať? "Nie. Znie to smiešne, ale problém je zložitejší. Chceme upozorniť napríklad na nevyhovujúci technický stav autobusov, nereálne cestovné poriadky alebo nedostatočné prestávky vodičov," argumentuje Stankovič.
Vedenie: Odbory nevravia pravdu
Generálny riaditeľ a člen Predstavenstva DPMK Michal Tkáč (nominant KDH) a riaditeľ dopravy a techniky Robert Nagy tvrdia, že predpisy sa neporušujú, Stankovič nehovorí pravdu a jeho vyjadrenia podrobia právnej analýze.
Uviedli však, že z 217 autobusov DPMK treba 60 starých vymeniť a pracujú na tom. Informovali, že z vypravovaných 169 autobusov počas pracovných dní sa denne vracia predčasne pre poruchy do 30 a s menšími poruchami riadne dokončí zmenu ďalších do 50 vozidiel. "Niektoré autobusy majú už 14 aj 16 rokov, takže počet porúch nie je vzhľadom na ich vek neobvyklý. Nikto by však nepustil z garáže autobus, ktorý by neprešiel kontrolou," vyhlásil Tkáč.
Tento rok 50 nových autobusov?
Vlani kúpili 19 nových, krátkych Tedomov za 130 miliónov. Čoskoro idú obstarávať okolo 10 dlhých autobusov za 100 miliónov. Tkáč avizoval, že DPMK sa navyše plánuje tento rok uchádzať o asi 500 miliónov Sk z eurofondov na približne 40 nových autobusov na plyn a možno tiež niekoľko električiek. Podľa Nagya cestovné poriadky autobusov aktualizujú a prestávky vodičov riešia v rámci nového linkového vedenia MHD, na ktoré treba už len podpis viceprimátora Jozefa Filipka (SMK) a začne platiť od júna.
Nagy sa vyjadril, že pre nedostatok vodičov (v súčasnosti ich chýba 22) majú takmer všetci vyčerpaný ročný zákonný strop 150 hodín nadčasov a s tými, ktorí súhlasia, uzatvárajú dohody na ďalšie nadčasy. Napríklad vo februári odrobilo 570 vodičov spolu 8-tisíc hodín nadčasov.
Vodičom vyhovejú možno spolovice
Odbory vodičov žiadajú zvýšenie mzdových taríf o 15 Sk na hodinu. Teraz má vodič autobusu a trolejbusu 80 Sk/hod. a električky 76 Sk/hod. Vedenie považuje požiadavku odborov za neadekvátnu. Navrhuje rast maximálne o 7 percent, ale diferencovane, čiže nie všetkým.
Tkáč vysvetlil, že celková mzda vodiča zahŕňa okrem sumy za odpracované hodiny aj 25-percentné výkonnostné odmeny a viaceré príplatky, s ktorými sa vlani vyšplhal priemerný hrubý príjem vodiča autobusu na 22 944 Sk, trolejbusu na 23 574 a električky na 21 890 korún. Priemerná hrubá mzda zamestnanca DPMK, ktorých je asi 1 100, bola minulý rok 21 386 Sk. To je o 10 percent viac ako rok predtým. Priemerná mzda na Slovensku dosiahla vlani približne 20-tisíc Sk.
K 57 kritériám, od ktorých sa odvíja výška výkonnostnej odmeny vodiča, patria podľa Nagya napríklad nefajčenie vo vozidle, netelefonovanie počas jazdy či slušná komunikácia.
Od mesta chcú 28 miliónov
Uspokojenie mzdových požiadaviek závisí od aprílového rozhodnutia mestských poslancov, koľko peňazí schvália pre DPMK. Ten bude podľa Tkáča žiadať 28 miliónov na vykrytie minuloročnej straty podniku, čo by stačilo na rast miezd, ktorý ponúka zamestnávateľ.
Stankovič upozornil, že hoci včera fungovala MHD ako normálne, situácia sa môže kedykoľvek zmeniť. Trvá na pôvodných mzdových požiadavkách vodičov a kým nebudú uspokojené, má štrajková pohotovosť trvať.
Autor: jav
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári