oslobodzujúcemu rozsudku Okresného súdu v Spišskej Novej Vsi. Nehoda autobusu, ktorý sa pred piatimi rokmi s pútnikmi zrútil z Pačianskeho kopca si vyžiadala životy 13 pútnikov. Vodič Martin Gumáň prijal rozhodnutie súdu s nesmiernou úľavou. "Je mi veľmi ľúto, čo sa stalo. Ale ja som fakt za to nemohol," hovoril cez slzy 51-ročný muž. "Nie som schopný viac rozprávať, prepáčte."
KOŠICE. Krajský súd (KS) v Košiciach dal včera definitívnu bodku za najtragickejšou haváriou autobusu na Slovensku. Nehoda z augusta 2003 pri Úhornej (okres Gelnica) si vyžiadala 13 obetí a 25 zranených. Súd zamietol odvolanie prokurátora voči rozsudku Okresného súdu (OS) v Spišskej Novej Vsi, ktorý vo februári minulého roku oslobodil M. Gumáňa spod obžaloby pre spáchanie trestného činu všeobecného ohrozenia.
„Po dôkladnom preskúmaní rozsudku odvolací senát dospel k záveru, že prvostupňový súd rozhodol správne a zákonne. Verdikt z februára 2007, ktorým okresný súd vodiča oslobodil spod obžaloby prokurátora, je právoplatný," informovala hovorkyňa KS Marcela Gálová.
Prokurátor: Porušil zákaz vjazdu
V autobus sa viezlo 47 veriacich na púť do Úhornej, väčšina v dôchodkovom veku z Poproča, Rudníka, Jasova a Medzeva. Na jednej z ostrých zákrut Pačianskeho kopca autobusu vypovedal službu motor a ostal stáť. Vodič zatiahol ručnú brzdu a vystúpil, aby zistil, čo sa stalo. Vozidlo sa však zrazu dalo do pohybu dole prudkým svahom a niekoľkokrát sa prevrátilo. Vyhaslo spolu 13 životov, medzi nimi aj 9-ročného chlapca. Najviac obetí bolo z Poproča - osem.
Podľa obžaloby vodič porušil zákaz vjazdu vozidlám dlhším ako 10 metrov na komunikáciu so sklonom viac ako 20 percent a zaradením nesprávneho rýchlostného stupňa spôsobil vypnutie motora. Po zatiahnutí parkovacej brzdy nezabezpečil autobus proti samovoľnému pohybu a nevyzval pasažierov, aby opustili vozidlo. Ako uviedol prokurátor, keby vodič dodržal všetky predpisy a pravidlá, dalo sa tragédii predísť.
Súdy: Príčinou bola nefunkčná ručná brzda
Okresný súd sa s tým nestotožnil s odôvodnením, že M. Gumáň nevedel o poruche bŕzd. "Autobus bol necelý mesiac pred osudnou jazdou v oprave, kde sa dávali do poriadku aj brzdy. Obžalovaný teda nemal dôvod pochybovať o účinnosti bŕzd a jeho konanie nie je v príčinnej súvislosti s následkami," uviedla svojho času hovorkyňa OS Eva Herichová.
Krajský súd to potvrdil. Vychádzal tiež zo súdnoznaleckého posudku a z viacerých vyšetrovacích pokusov, ktoré s rovnako zaťaženým autobusom priamo na mieste tragédie robil Ústav súdneho inžinierstva v Žiline.
Pokusy jednoznačne preukázali, že príčinou havárie bola nefunkčná parkovacia brzda, teda nie vodič autobusu. Z vyšetrovacieho pokusu vyplýva, že keby ručná brzda fungovala, autobus by sa po jej použití z miesta nepohol. Podľa znaleckého posudku pri nefunkčnej ručnej brzde by nepomohlo ani zabezpečenie autobusu. Vozidlo sa dalo samovoľne do pohybu po šiestich sekundách. Vkladanie klinov pod kolesá by podľa pokusu trvalo štrnásť sekúnd. Ani tie by tragédii nezabránili.
"Výsledky vyšetrovacieho pokusu jednoznačne preukázali, čo sme od začiatku tvrdili, že vodič nemohol zabrániť nehode," povedal obhajca Vladimír Bajtoš. Ako uviedol, parkovaciu brzdu týždeň pred haváriou v servise opravovali. Vodič teda nemohol vedieť, že poruchu neodstránili.
Servisnú firmu nevyšetrujú
Prokuratúra je opatrná vo vyjadreniach, či po právoplatnom oslobodení vodiča nariadi, aby sa viedlo vyšetrovanie aj smerom k firme, ktorá pre SAD Košice zabezpečovala servis autobusov. "Bude to záležať od vyhodnotenia celej veci po doručení písomného vyhotovenia rozhodnutia súdu," povedal hovorca krajskej prokuratúry v Košiciach Milan Filičko.
Prvé podozrenia zo zamieňania nových súčiastok za staré polícia v opravovni začala preverovať ešte v auguste 2003. Dnes sa žiadne stíhanie voči zamestnancom firmy nevedie.
Právoplatný oslobodzujúci rozsudok nad vodičom autobusu je možné ešte napadnúť dovolaním. Na podnet prokurátora, ktorý kauzu dozoroval, by ho mohol podať generálny prokurátor. "Či podnet dáme, rozhodneme po zvážení všetkých dôvodov, ktoré viedli krajský súd k zamietnutiu nášho odvolania," dodal Filičko. Lehota na podanie dovolania je tri mesiace.
Autor: sen, šim, rok
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári