Korzár logo Korzár Košice

Vodič je nevinný

Vodič autobusu, ktorý havaroval pri Úhornej, je nevinný! Krajský súd v Košiciach včera na verejnom zasadnutí zamietol odvolanie prokurátora proti

oslobodzujúcemu rozsudku Okresného súdu v Spišskej Novej Vsi. Nehoda autobusu, ktorý sa pred piatimi rokmi s pútnikmi zrútil z Pačianskeho kopca si vyžiadala životy 13 pútnikov. Vodič Martin Gumáň prijal rozhodnutie súdu s nesmiernou úľavou. "Je mi veľmi ľúto, čo sa stalo. Ale ja som fakt za to nemohol," hovoril cez slzy 51-ročný muž. "Nie som schopný viac rozprávať, prepáčte."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

KOŠICE. Krajský súd (KS) v Košiciach dal včera definitívnu bodku za najtragickejšou haváriou autobusu na Slovensku. Nehoda z augusta 2003 pri Úhornej (okres Gelnica) si vyžiadala 13 obetí a 25 zranených. Súd zamietol odvolanie prokurátora voči rozsudku Okresného súdu (OS) v Spišskej Novej Vsi, ktorý vo februári minulého roku oslobodil M. Gumáňa spod obžaloby pre spáchanie trestného činu všeobecného ohrozenia.

SkryťVypnúť reklamu

„Po dôkladnom preskúmaní rozsudku odvolací senát dospel k záveru, že prvostupňový súd rozhodol správne a zákonne. Verdikt z februára 2007, ktorým okresný súd vodiča oslobodil spod obžaloby prokurátora, je právoplatný," informovala hovorkyňa KS Marcela Gálová.

Prokurátor: Porušil zákaz vjazdu

V autobus sa viezlo 47 veriacich na púť do Úhornej, väčšina v dôchodkovom veku z Poproča, Rudníka, Jasova a Medzeva. Na jednej z ostrých zákrut Pačianskeho kopca autobusu vypovedal službu motor a ostal stáť. Vodič zatiahol ručnú brzdu a vystúpil, aby zistil, čo sa stalo. Vozidlo sa však zrazu dalo do pohybu dole prudkým svahom a niekoľkokrát sa prevrátilo. Vyhaslo spolu 13 životov, medzi nimi aj 9-ročného chlapca. Najviac obetí bolo z Poproča - osem.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa obžaloby vodič porušil zákaz vjazdu vozidlám dlhším ako 10 metrov na komunikáciu so sklonom viac ako 20 percent a zaradením nesprávneho rýchlostného stupňa spôsobil vypnutie motora. Po zatiahnutí parkovacej brzdy nezabezpečil autobus proti samovoľnému pohybu a nevyzval pasažierov, aby opustili vozidlo. Ako uviedol prokurátor, keby vodič dodržal všetky predpisy a pravidlá, dalo sa tragédii predísť.

Súdy: Príčinou bola nefunkčná ručná brzda

Okresný súd sa s tým nestotožnil s odôvodnením, že M. Gumáň nevedel o poruche bŕzd. "Autobus bol necelý mesiac pred osudnou jazdou v oprave, kde sa dávali do poriadku aj brzdy. Obžalovaný teda nemal dôvod pochybovať o účinnosti bŕzd a jeho konanie nie je v príčinnej súvislosti s následkami," uviedla svojho času hovorkyňa OS Eva Herichová.

SkryťVypnúť reklamu

Krajský súd to potvrdil. Vychádzal tiež zo súdnoznaleckého posudku a z viacerých vyšetrovacích pokusov, ktoré s rovnako zaťaženým autobusom priamo na mieste tragédie robil Ústav súdneho inžinierstva v Žiline.

Pokusy jednoznačne preukázali, že príčinou havárie bola nefunkčná parkovacia brzda, teda nie vodič autobusu. Z vyšetrovacieho pokusu vyplýva, že keby ručná brzda fungovala, autobus by sa po jej použití z miesta nepohol. Podľa znaleckého posudku pri nefunkčnej ručnej brzde by nepomohlo ani zabezpečenie autobusu. Vozidlo sa dalo samovoľne do pohybu po šiestich sekundách. Vkladanie klinov pod kolesá by podľa pokusu trvalo štrnásť sekúnd. Ani tie by tragédii nezabránili.

"Výsledky vyšetrovacieho pokusu jednoznačne preukázali, čo sme od začiatku tvrdili, že vodič nemohol zabrániť nehode," povedal obhajca Vladimír Bajtoš. Ako uviedol, parkovaciu brzdu týždeň pred haváriou v servise opravovali. Vodič teda nemohol vedieť, že poruchu neodstránili.

Servisnú firmu nevyšetrujú

Prokuratúra je opatrná vo vyjadreniach, či po právoplatnom oslobodení vodiča nariadi, aby sa viedlo vyšetrovanie aj smerom k firme, ktorá pre SAD Košice zabezpečovala servis autobusov. "Bude to záležať od vyhodnotenia celej veci po doručení písomného vyhotovenia rozhodnutia súdu," povedal hovorca krajskej prokuratúry v Košiciach Milan Filičko.

Prvé podozrenia zo zamieňania nových súčiastok za staré polícia v opravovni začala preverovať ešte v auguste 2003. Dnes sa žiadne stíhanie voči zamestnancom firmy nevedie.

Právoplatný oslobodzujúci rozsudok nad vodičom autobusu je možné ešte napadnúť dovolaním. Na podnet prokurátora, ktorý kauzu dozoroval, by ho mohol podať generálny prokurátor. "Či podnet dáme, rozhodneme po zvážení všetkých dôvodov, ktoré viedli krajský súd k zamietnutiu nášho odvolania," dodal Filičko. Lehota na podanie dovolania je tri mesiace.

Autor: sen, šim, rok

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 096
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 181
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 276
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 6 540
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 028
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 044
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 222
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 084
  1. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  4. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  5. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  6. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  7. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  8. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 415
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 917
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 63 784
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 187
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 505
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 678
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 060
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 700
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  4. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  5. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  6. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  7. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  8. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 415
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 917
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 63 784
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 187
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 505
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 678
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 060
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 700
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu