ktorí prišli upozorniť na nelichotivú situáciu v podniku. Najprv sa zhromaždili na schodoch Bieleho domu, potom si sadli do zasadačky, kde rozvinuli transparent.
Poslanci umožnili vystúpenie predsedu odborovej organizácie č. 2 pri DPMK Vladislava Stankoviča. "Prišli sme, lebo vedenie podniku nám v rámci kolektívneho vyjednávania odmieta zvýšiť mzdy," tvrdil predseda. Vzápätí upozornil na to, aké majú vodiči DPMK mzdy. "V súčasnosti robíme v priemere za 13 000 korún, no ´páni´ si dali veľké platy. Podľa riaditeľa podniku máme 23 000 Sk v hrubom, no je to aj s príplatkami a nadčasmi. V skutočnosti máme 80 korún na hodinu. Len pre porovnanie, v Bratislave majú vodiči priemerne vyše 100 Sk na hodinu. Hlavné mesto má pritom 1,8 - krát viac obyvateľov ako Košice, ale dotácie pre doparvný podnik sú tam štyrikrát vyššie."
V. Stankovič poukázal aj na ďalší problém. "Nejde len o naše mzdy, ale o aj pracovné podmienky zamestnancov DPMK i o celkovú úroveň cestovania. Už sa stalo aj to, že kvôli poruchám nevyšlo v jeden deň 51 autobusov. Vodiči nemajú dostatočné sociálne zázemie, podnik pociťuje nedostatok mechanikov a pracovné podmienky sú naozaj katastrofálne. Mesto by malo zo svojho rozpročtu vyčleniť pre DPMK väčší balík peňazí. Veď mestká doprava nie je nikde na svete zisková, ale je to služba verejnosti."
Hoci poslanci nespokojných odborárov vypočuli, nedali im uspokojivú odpoveď na to, či objem financií pre DPMK navýšia, alebo nie. Odborári opustili rokovanie potom, čo jeden z poslancov povedal, že tento bod nie je v programe rokovania.
Požiadavky nespokojných zamestnancov sú jasné - žiadajú zvýšenie rozpočtu DPMK o 15%. V súčasnosti je v rozpočte vyčlenených 418 miliónov Sk, ak by sa mal objem prostriedkov zvýšiť, predstavovalo by to približne 45 miliónov, nie navrhovaných 9 miliónov. To v momentálnej situácii považuje za nereálne vedenie DPMK i mesta.
"Navrhli sme navýšenie o 3 percentá, možné sú aj 4, ale odborári žiadajú 15 percent, čo je momentálne nereálne. Na to, aby sme mohli plniť požiadavky potom musíme ubrať niekde inde," povedal riaditeľ DPMK Michal Tkáč.
K situácii sa vyjadril aj primátor František Knapík: "Tomuto problému budeme venovať pozornosť. Situácia je vážna, treba hľadať riešenia. Treba priznať, že v posledných rokoch neboli dotácie pre DPMK v primeranej výške. Dotácie treba navýšiť, treba počkať aj na výsledky rokovaní kolektívneho vyjednávania medzi odborármi a vedením DPMK." Zaujímalo nás, aké by malo byť navýšenie dotácie podľa primátora. "Teraz by som to nerád konretizoval. Skutočne všetko závisí od kolektívneho vyjednávania. Odborármi navrhovaných 15 percent je zatiaľ nereálnych. Optimum by mohlo byť okolo 6 - 7 percent. To je len môj odhad."
Aké budú ďalšie kroky odborárov? Veď v prípade, že im vedenie mesta nevyhovie, majú už podľa V. Stankoviča zozbieraných 450 podpisov so súhlasom na začatie štrajkovej pohotovosti. Tá môže prerásť aj do ostrého štrajku. "Máme možnosť v rámci štrajkovej pohotovosti urobiť také opatrenia, že doprava zastane bez toho, aby sme nejaký oficiálny štrajk robili. Ale veríme tomu, že sa nakoniec podarí dospieť k dohode."
Kolektívne vyjednávanie by malo skončiť dnes. Ako sa nakoniec situácia v DPMK vyvinie sa ukáže začiatkom budúceho týždňa.
bm
Autor: "Lievik" zmizne v septembri
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári