jeden z podjazdov pod železničnou traťou. Pred tým, ktorý je bližšie k centru, sa už niekoľko mesiacov tvorí "lievik". Dôvodom je výstavba paralelného podjazdu.
Výstavba sa začala ešte vlani motoristov preto určite zaujíma, kedy bude táto časť hotová a aké bude mať technické parametre. Na to sme sa opýtali námestníka úseku investičnej výstavby Slovenskej správy ciest Bratislava, investičnej výstavby a správy ciest Košice Ing. Romana Šplíchala.
"Ako investor zabezpečujeme realizáciu III. etapy stavebných prác na stavbe križovatky Sečovská - Prešovská, pričom výstavba podjazdu na Palackého je jej súčasťou. Pracujú tam Inžinerske stavby Košice a Doprastav," povedal Ing. Šplíchal. "Aj napriek tomu, že nová križovatka situáciu vylepší, pod mostami smerom na Palackého by sa vytvárali zápchy. Doterajším znížením počtu jazdných pruhov v mieste kríženia so železničným mostom totiž dochádza k zahlteniu komunikácie vozidlami, ktoré idú do centra. Následne takmer hneď po výjazde zo súčasného podjazdu dochádza ku kolízii s chodcami."
O tom vedia svoje hlavne vodiči, ktorí týmto úsekom denne prechádzajú. Situáciu komplikuje aj fakt, že hneď pri priechode pre chodcov je i výjazd autobusov zo stanice. Všetko by sa malo zlepšiť už o pár mesiacov, leboe práce na podjazde sú v plnom prúde. Momentálne sú hotové vstupné železobetónové konštrukcie na oboch stranách podjazdu.
"Celková dĺžka podjazdu bude 19,6 m a svetlá výška od povrchu vozovky 4,6 m. Súčasťou podjazdu bude aj dva metre široký chodník pre peších, ktorý sa bude plynulo napájať na už existujúce chodníky, ktoré sú pred i za podjazdom. Chodník bude od jazdného pruhu širokého 3,75 m, oddelený cestným zvodidlom a vyvýšeným obrubníkom," vysvetlil Ing. Šplíchal. Aj keď sa to nezdá, výstavba podjazdu je náročná, pretože si vyžadovala preloženie sietí aj úpravu trakčného vedenia ŽSR.
Stavebné úpravy čakajú aj samotnú križovatku Krivá - Palackého - Bajzova. "Pribudne svetelná signalizácia, ktorá zlepší bezpečnosť na križovatke. Situáciu uľahčí chodcom aj autobusom, ktoré musia neraz čakať pri vychádzaní z autobusovej stanice. Po dokončení svetelnej signalizácie budú môcť odbočiť doľava a nebudú musieť obchádzať cez Jantárovú a Krivú, ako doteraz. Vozidlá, ktoré pôjdu z Krivej na Palackého doprava, však budú musieť dávať prednosť ako doteraz. Budú mať len oranžovú ´blikačku´."
Zároveň sa využije i doterajšia časť komunikácie, ktorá je už dlhšie hotová. "Pod novšími železničnými mostami bol jazdný pruh a chodník hotový už dlhšie. Tento úsek sa však nedal využívať kvôli tomu, že cesta sa pod starším mostom zužovala." Takže cesta od križovatky Sečovská - Prešovská cez Palackého až po križovatku s Jantárovou bude štvorprúdová. Tri prúdy povedú starým podjazdom (dva von z mesta, jeden dnu) a jeden novým (dnu).
Kedy by mohol byť podjazd i prestavba križovatky Palackého - Krivá - Bajzova hotový? "Oficiálny termín dokončenia je rovnaký ako u križovatky Sečovská - Prešovská, teda september. Pokiaľ by šlo všetko hladko a bez komplikácií, môže byť podjazd hotový aj skôr. Skoršie ukončenie je však skutočne možné len za úplne ideálnych podmienok a vtedy by mohol byť podjazd dokončený o týždeň, maximálne dva skôr."
Boris MACKO
Autor: "Lievik" zmizne v septembri
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári