JAROSLAV VRÁBEĽ, jaroslav.vrabelkorzar.sk
Vodiči MHD protestovali na rokovaní o dotácii Dopravnému podniku mesta Košice. Chcú, aby od mesta dostal viac, aby im zvýšil platy a zlepšil pracovné podmienky. Zatiaľ neuspeli. Ale poslanci možno pridajú podniku o dva mesiace. Nie však toľko, ako žiadajú zamestnanci.
KOŠICE. V DPMK prebieha kolektívne vyjednávanie. Zamestnancom sa máli návrh zamestnávateľa na trojpercentný rast miezd. Podľa šéfa odborovej organizácie vodičov Vladislava Stankoviča treba platy zvýšiť o 15 percent, lebo dlhé roky nerástli dostatočne. Tvrdí, že majú podpisy viac než 450 z vyše 500 vodičov a podporu ostatných zamestnancov na prípadné vyhlásenie štrajkovej pohotovosti.
Okolo 30 vodičov prišlo v čase svojho voľna minulý týždeň protestovať na magistrát, kde poslanci rokovali o rozpočte mesta na rok 2008, vrátane dotácie na prevádzku DPMK. Návrh bol 418 miliónov, o 18 miliónov viac ako vlani. Zamestnanci dopravného podniku žiadali ešte pridať.
Zlé platy i podmienky
Stankovič prehovoril k poslancom, že dielenské haly chátrajú, niet dosť náhradných dielov ani náradia, električkové trate sú v dezolátnom stave, aj vozový park. "Hoci sa kúpilo 19 malých autobusov, ďalších 60 je zrelých na odpis. Pravidelne sa nevypravujú služby pre nedostatok vodičov a pojazdných autobusov." Uviedol, že po vlaňajšom hromadnom prepúšťaní (okolo 80 z asi 1 170 zamestnancov) kvôli úspore nákladov ostalo málo mechanikov .
"Bratislava má 1,8-násobne viac obyvateľov ako Košice, ale svojej MHD poskytuje 4-krát viac dotácií." Dodal, že tam vodiči zarábajú asi o tretinu viac a majú lepšie pracovné podmienky, napríklad rozvrh práce alebo sociálne zariadenia. Podľa Stankoviča sa podceňuje problém fluktuácie vodičov DPMK.
Informoval, že bez mimoriadnych odmien a príplatkov sa pohybuje priemerná hrubá mzda vodiča električky pri tarife 76 Sk za hodinu a vodiča autobusu a trolejbusu pri tarife 80 Sk za hodinu s 25-percentnými výkonnostnými odmenami a príplatkom za odpracované roky od 15 490 do 17 300 korún.
Filipka poslali do DPMK
Poslanec a predseda dozornej rady DPMK Ján Forgáč (KDH) povedal, že to nie je možné zahrnúť do rozpočtu hneď. Navrhol, nech to viceprimátor Jozef Filipko (SMK), zodpovedný za dopravný podnik, prerokuje s jeho vedením a informuje zastupiteľstvo na nasledujúcom zasadnutí v apríli. Uznesenie prešlo.
Poslankyňa Mária Gamcová (SF) navrhla zvýšiť 418-miliónovú dotáciu DPMK o milión z 8-miliónovej položky Európske hlavné mesto kultúry. Poslanec Tibor Matoušek (SDKÚ-DS) reagoval, že je to populistický návrh. Ten zamietli. Nezávislý poslanec Alfonz Halenár poznamenal, že treba skončiť s politickými nominantmi v orgánoch DPMK.
Buraš: Je to hanba
Člen dozornej rady DPMK, poslanec Eduard Buraš (SDKÚ-DS), považuje za hanbu, aké majú v 21. storočí v dopravnom podniku pracovné podmienky. "Nemajú si kde chleba nakrájať, ruky umyť, ísť na toaletu, ani sa osprchovať. Pomaly majú pri nohách potkany." Vyhlásil, že bol v Rumunsku hľadať vodičov, Slovákov pre DPMK.
Šéf predstavenstva podniku Ladislav Bruňák (SDKÚ-DS) tvrdí, že také strašné to nie je, ani rozdiel voči Bratislave nie je taký priepastný.
Generálny riaditeľ a člen predstavenstva DPMK Michal Tkáč (nominant KDH) sa vyjadril, že ide o problémy nahromadené za dlhé obdobie a riešia ich v rámci reálnych možností. Vysvetlil, že trojpercentný rast miezd zodpovedá medziročnému zvýšeniu nákladov o asi 9 miliónov, s čím tohtoročná 418-miliónová dotácia ráta.
Pätnásťpercentná požiadavka by predstavovala potrebu ďalších okolo 36 miliónov. "Museli by sme ubrať inde," poznamenal. Tohtoročný rozpočet doteraz každoročne stratového DPMK by mohol byť približne 900 miliónov. Z toho na mzdy a odvody by malo ísť zhruba 400 miliónov.
Primátor: Zrejme treba pridať
Zastupiteľstvo schválilo pôvodný návrh 418 miliónov. Primátor František Knapík (KDH) komentoval, že zrejme treba čo najskôr pridať, ale 15 percent je priveľa. "Reálnych môže byť odhadom 6 či 7 percent (zhruba 20 miliónov pozn. red.)."
Podľa Bruňáka je nárok odborov na rast miezd premrštený. Povedal však, že ak mesto v apríli dotáciu zvýši, zamestnanci by to na výplatných páskach pocítiť mali. Doplnil, že okrem platov potrebujú viac peňazí aj na materiálne zabezpečenie, údržbu a opravu zariadení.
Okrem 418 miliónov na prevádzku odklepli poslanci pre DPMK ďalších 100 miliónov (z plánovaného úveru mesta) na tohtoročný nákup autobusov. Bruňák informoval, že chcú nové 12-metrové i 18-metrové vozidlá, spolu okolo 10 až 15.
Autor: pod
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári