niekoľkoročné ťahanice týkajúce sa majetko - právneho vysporiadani pozemkov a zároveň by samospráve ušetrili množstvo peňazí. Zaujímalo nás preto, aká je situácia s pozemkami, na ktorých sú komunikácie v Košiciach.
"Nie je to o nič lepšie, ako v iných mestách, či obciach. Problém s nevysporiadanými pozemkami pod komunikáciami je najvypuklejší od roku 1991," informoval nás hlavný inšpektor komunikácií mesta Košice Ing. Juraj Cichanský, poverený zastupovaním. V roku 1991 bol prijatý zákon o prevode majetku zo štátu na obce. Týkal sa aj komunikácií, ktoré mali pred rokom 1989 na starosti národné výbory. "Pozemky buď neboli vykúpené, alebo sa stávalo, že aj keď ich vykúpili, neboli zapísané v katastri." Mesto tak muselo rokovať s majiteľmi pozemkov, čo bolo obtiažne a hlavne zdĺhavé.
V Košiciach je väčšina ciest na nevysporiadaných pozemkoch. "Ide o približne 70 percent pozemkov. To svedčí o tom, že je to vážny problém." Len pre zaujímavosť možno spomenúť niektoré cesty, ktoré ležia na "problematických" pozemkoch. "Napríklad komunikácia na Južnom nábreží (na snímke). Pozemky pod ňou majú viacero vlastníkov, napríklad aj cirkev. Doteraz ešte nie sú všetky vysporiadané. Podobne je to napríklad na Alejovej pri VŠA, alebo na Myslavskej pri odbočke na Červený rak. Komplikovaná je aj situácia na jednotlivých sídliskách," vysvetlil J. Cichanský.
Mesto doteraz riešilo situáciu odkúpením pozemkov, alebo nájomnými zmluvami s majiteľmi. No nie vždy sa dá dohodnúť. "Mnohí majitelia pozemkov nie sú veľmi ústretoví. Nikto im neupiera vlastnícke právo, ale neraz sa nám stalo, že sme sa dohodli na podmienkach i cene a na druhý deň ich chceli zmeniť. Neraz žiadajú za pár metrov štvorcových neprimeranú náhradu. Ich vlastnícke práva nikto nespochybňuje, ale mali by pochopiť, že aj keď je pozemok pod cestou v lukratívnej časti, ak je raz na ňom cesta, nemôže mať trhovú cenu."
Mesto neraz držia v šachu majitelia, ktorí majú pod cestou maximálne pár "štvorákov." Problémom sú aj nejasné vlastnícke vzťahy. Často je majiteľ pozemku neznámy, nezrovnalosti sú vo výmeroch aj číslach parciel. Celkovo sa dá povedať, že samosprávu stojí tento problém nemálo času a peňazí. Navyše, ak by malo mesto zaplatiť za všetky pozemky pod cestami, muselo by načrieť poriadne hldboko do rozpočtu... "Podľa znaleckých posudkov by mesto potrebovalo na vysporiadanie pozemkov pod cestami približne dve miliardy korún. To je v súčasnosti nereálne zaplatiť," vysvetlil J. Cichanský. Len pre zaujímavosť, spomínaná suma predstavuje približne ročný rozpočet mesta. Už nehovoriac o tom, že v prípade, ak by majitelia pozemkov za nich požadovali trhové ceny, bola by suma ešte vyššia. Preto sa niet čo čudovať, že vedenie mesta hľadá spôsoby, ako tento stav vyriešiť. Momentálne sa snaží o to, aby toto bremeno prevzal na seba štát.
Nevysporiadané pozemky však "mátajú" aj v prípadoch, keď sú cesty ešte len naplánované. "Napríklad prepojenie Moskovskej triedy a Klimkovičovej ulice na KVP viazne na tom, že stále nie je ukončené dedičské konanie. Až potom sa dá jednať s novými majiteľmi. Keďže v mnohých prípadoch sú majiteľmi pozemkov starší ľudia, stáva sa, že zomrú skôr, ako sa vysporiadanie skončí. Všetko sa potom musí opakovať odznovu," dodal J. Cichanský.
Problém by možno vyriešil práve zákon, ktorý by jasne stanovil pravidlá vysporiadania pozemkov pod cestami. V prípade krajnosti umožnil ich vyvlastnenie, alebo vykúpenie za cenu určenú znaleckým posudkom. No či pôjde o ústavný krok, to už bude iná kapitola...
Boris Macko
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári