Korzár logo Korzár Košice

Na vysporiadanie pozemkov pod cestami by mesto muselo "zacvakať" 2 miliardy

Premiér Robert Fico pred niekoľkými dňami vyhlásil, že pozemky, na ktorých sú v obciach a mestách cesty, sa budú vyvlastňovať. Ukončili by sa tak

niekoľkoročné ťahanice týkajúce sa majetko - právneho vysporiadani pozemkov a zároveň by samospráve ušetrili množstvo peňazí. Zaujímalo nás preto, aká je situácia s pozemkami, na ktorých sú komunikácie v Košiciach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Nie je to o nič lepšie, ako v iných mestách, či obciach. Problém s nevysporiadanými pozemkami pod komunikáciami je najvypuklejší od roku 1991," informoval nás hlavný inšpektor komunikácií mesta Košice Ing. Juraj Cichanský, poverený zastupovaním. V roku 1991 bol prijatý zákon o prevode majetku zo štátu na obce. Týkal sa aj komunikácií, ktoré mali pred rokom 1989 na starosti národné výbory. "Pozemky buď neboli vykúpené, alebo sa stávalo, že aj keď ich vykúpili, neboli zapísané v katastri." Mesto tak muselo rokovať s majiteľmi pozemkov, čo bolo obtiažne a hlavne zdĺhavé.

SkryťVypnúť reklamu

V Košiciach je väčšina ciest na nevysporiadaných pozemkoch. "Ide o približne 70 percent pozemkov. To svedčí o tom, že je to vážny problém." Len pre zaujímavosť možno spomenúť niektoré cesty, ktoré ležia na "problematických" pozemkoch. "Napríklad komunikácia na Južnom nábreží (na snímke). Pozemky pod ňou majú viacero vlastníkov, napríklad aj cirkev. Doteraz ešte nie sú všetky vysporiadané. Podobne je to napríklad na Alejovej pri VŠA, alebo na Myslavskej pri odbočke na Červený rak. Komplikovaná je aj situácia na jednotlivých sídliskách," vysvetlil J. Cichanský.

Mesto doteraz riešilo situáciu odkúpením pozemkov, alebo nájomnými zmluvami s majiteľmi. No nie vždy sa dá dohodnúť. "Mnohí majitelia pozemkov nie sú veľmi ústretoví. Nikto im neupiera vlastnícke právo, ale neraz sa nám stalo, že sme sa dohodli na podmienkach i cene a na druhý deň ich chceli zmeniť. Neraz žiadajú za pár metrov štvorcových neprimeranú náhradu. Ich vlastnícke práva nikto nespochybňuje, ale mali by pochopiť, že aj keď je pozemok pod cestou v lukratívnej časti, ak je raz na ňom cesta, nemôže mať trhovú cenu."

SkryťVypnúť reklamu

Mesto neraz držia v šachu majitelia, ktorí majú pod cestou maximálne pár "štvorákov." Problémom sú aj nejasné vlastnícke vzťahy. Často je majiteľ pozemku neznámy, nezrovnalosti sú vo výmeroch aj číslach parciel. Celkovo sa dá povedať, že samosprávu stojí tento problém nemálo času a peňazí. Navyše, ak by malo mesto zaplatiť za všetky pozemky pod cestami, muselo by načrieť poriadne hldboko do rozpočtu... "Podľa znaleckých posudkov by mesto potrebovalo na vysporiadanie pozemkov pod cestami približne dve miliardy korún. To je v súčasnosti nereálne zaplatiť," vysvetlil J. Cichanský. Len pre zaujímavosť, spomínaná suma predstavuje približne ročný rozpočet mesta. Už nehovoriac o tom, že v prípade, ak by majitelia pozemkov za nich požadovali trhové ceny, bola by suma ešte vyššia. Preto sa niet čo čudovať, že vedenie mesta hľadá spôsoby, ako tento stav vyriešiť. Momentálne sa snaží o to, aby toto bremeno prevzal na seba štát.

SkryťVypnúť reklamu

Nevysporiadané pozemky však "mátajú" aj v prípadoch, keď sú cesty ešte len naplánované. "Napríklad prepojenie Moskovskej triedy a Klimkovičovej ulice na KVP viazne na tom, že stále nie je ukončené dedičské konanie. Až potom sa dá jednať s novými majiteľmi. Keďže v mnohých prípadoch sú majiteľmi pozemkov starší ľudia, stáva sa, že zomrú skôr, ako sa vysporiadanie skončí. Všetko sa potom musí opakovať odznovu," dodal J. Cichanský.

Problém by možno vyriešil práve zákon, ktorý by jasne stanovil pravidlá vysporiadania pozemkov pod cestami. V prípade krajnosti umožnil ich vyvlastnenie, alebo vykúpenie za cenu určenú znaleckým posudkom. No či pôjde o ústavný krok, to už bude iná kapitola...

Boris Macko

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 237
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 268
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 089
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 145
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 796
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 254
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 546
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 490
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu