JAROSLAV VRÁBEĽ, jaroslav.vrabelkorzar.sk
Ani rok po voľbách nie sú zaplatené predvolebné bilbórdy primátora Františka Knapíka (KDH) za 1,6 milióna korún. Primátor pritom vyhlasuje, že všetko je vysporiadané a uhradila to agentúra Amadeus, ktorá zabezpečovala jeho volebnú kampaň. Sám Amadeus to však popiera s tým, že nemá nič spoločné s týmito bilbórdami. Tie mala na starosti firma Viem, ktorá tvrdí, že stále nevidela ani korunu a platiť má Knapík. Ten však má od Viem písomné prehlásenie, že firme nedlhuje nič. To vzniklo za čudných okolností.
KOŠICE. Komunálne voľby boli v decembri 2006. Vyhral ich vtedajší primátor a spoločný pravicový kandidát Knapík. Spoločník eseročky Viem Viliam Štrelinger opisuje, že v septembri 2006 sa na stretnutí s Knapíkom dohodol, že Viem zabezpečí primátorovi predvolebnú propagáciu prostredníctvom bilbórdov.
"Dohodli sme sa síce len ústne, ale právo pripúšťa, že taká zmluva nemusí mať písomnú formu. Navyše nebavil som sa s nejakým Jožkom z Pereša, ale s primátorom. Bral som to tak, že slovo primátora je záväzné a platí," vysvetľuje Štrelinger, prečo potom u spoločnosti Rabaka reklamné panely zarezervoval bilbórdy za 1,6 milióna Sk.
Knapík: Nedohodli sme sa
Knapík však tvrdí, že so Štrelingerom o bilbórdoch síce diskutoval, ale zmluvný vzťah neuzavreli, k ničomu sa nezaviazal a firma začala konať možno len z prílišnej iniciatívy. Hovorí, že volebnú kampaň mu na základe zmluvy zabezpečovala agentúra Amadeus a až tá zadala a následne i zaplatila bilbórdovú zákazku firme Viem.
"Nemal by byť problém, aby vám doklady o tom Amadeus ukázal," ubezpečoval nás primátor. Finančný manažér kampane a mestský šéf KDH Marek Kažimír nám tiež povedal, že bilbórdy u Viem objednával a aj všetko zaplatil Amadeus.
Amadeus bilbórdy od Viem neobjednal
Túto verziu však odmieta nielen Štrelinger, ale aj konateľ agentúry Amadeus Peter Ďuriš. "Amadeus bilbórdy od Viem neobjednával, takže za ne ani nemal prečo platiť," vyhlásil Ďuriš.
Štrelinger uviedol, že po voľbách neúspešne urgoval, aby Knapík zaplatil, a tak Viem z vlastných peňazí uhradila Rabake časť 1,6-miliónového dlhu. Asi v polovici minulého roka sa spolu stretli Štrelinger, primátor a konateľ eseročky Rabaka reklamné panely Róbert Helcmanovský.
Vraj sľúbil, že zaplatí
Štrelinger a Helcmanovský opisujú, že Knapík sa pred nimi svojmu záväzku za bilbórdy nebránil a sľúbil im, že všetko vyrovná. "Ale ´skutek utek´," komentuje Helcmanovský.
V októbri 2007 poslal Štrelinger primátorovi faktúry na 1,6 milióna pre Rabaku plus na 170-tisícovú províziu pre Viem. "Asi mesiac nato ma navštívil pán Kažimír s nejakým mužom, ktorého nepoznám. Ten mi bez vysvetlenia položil na stôl hotovosť okolo 180-tisíc s tým, aby som podpísal prehlásenie, že primátor nám nič nedlhuje. Firma bola v kritickej finančnej núdzi, a tak som peniaze bez akýchkoľvek dokladov prijal a prehlásenie som podpísal. Teraz si uvedomujem, že som asi urobil chybu, ale konal som v tiesni, navyše po roku bezvýsledných urgencií, keď sa firma kvôli primátorovi dostala do kolotoča dlhov a existenčných problémov," vysvetľuje Štrelinger.
Divné okolnosti
Kažimír odovzdanie hotovosti a získanie prehlásenia nepotvrdil, ani nevyvrátil. "Môžem len povedať, že máme niekoľko dôkazov, že primátor ani KDH nemajú v súvislosti s volebnou kampaňou žiadne záväzky. Predložíme ich v prípade potreby, napríklad ak by na prípadnom súde prišlo na lámanie chleba. Keď niekto takto obviní primátora, to nie je sranda, to môže byť aj politický koniec," vyjadril sa finančný manažér kampane.
Knapík tvrdí, že nepozná okolnosti získania prehlásenia a nevie, kto bol ten záhadný chlapík s peniazmi, lebo to mal na starosti Kažimír. "Nevidím však na tom nič zvláštne. Nátlak vyvíjaný nebol. Bola to vec, ktorú sme chceli dotiahnuť, lebo sa to stále nejako motalo. Nerobil by som z toho vedu," komentoval primátor.
Rabaka: Čakáme, veď je to primátor
Podľa Knapíka celý problém spočíval len v morálnom záväzku voči Rabake, lebo bilbórdy boli vylepené kratšiu dobu, a nie celé dva mesiace, na ktoré boli reklamné panely rezervované. Primátor tak interpretuje aj stretnutie s Helcmanovským a Štrelingerom, že práve to bolo jeho predmetom. Rabaka i Viem však obsah rokovania vykladajú inak.
Helcmanovský reagoval, že za reklamné panely sa platí za celé mesiace, nielen za čas, keď boli bilbórdy vylepené. "Vylepené boli podľa pokynov zadávateľa. To však problém nie je. Problém je, že stále mi dlhujú vyše 500-tisíc. Keďže nemám dôvod pochybovať o tom, že neplatičom je sám primátor, som trpezlivejší ako v prípade iných klientov," vraví Helcmanovský. Ten sa s Knapíkom stretol aj sám, ešte na jar 2007. Podľa jeho slov aj vtedy mu primátor sľúbil, že svoj záväzok zaplatí, no ani prvý sľub nesplnil.
Viem vraj platila z vlastného
Rabaka fakturovala Viem za 61 Knapíkových bilbórdov a 5 bigbórdov v októbri 2006 a za 63 bilbórdov a 5 bigbórdov v novembri 2006 spolu 1,6 milióna. Viem doteraz zaplatila necelých 1,1 milióna, Štrelinger tvrdí, že z vlastných peňazí, lebo od Knapíka stále nevideli ani korunu.
Primátor na predvolebnej tlačovej konferencii informoval, že jeho volebná kampaň bude stáť okolo milióna, z toho 200-tisíc dá z vlastného vrecka a súčasťou kampane má byť asi 80 bilbórdov i niekoľko megabórdov. Konateľ agentúry Amadeus Ďuriš uviedol, že kampaň stála približne milión, ale bilbórdy od Viem v tom nie sú. Dodal, že kampaň financoval Knapík a rôzni súkromní darcovia a sponzori. Finančný manažér kampane Kažimír sa vyjadril, že financovanie majú zdokladované, ale sú to interné veci, ktoré nemusia zverejňovať.
* * *
ZAUJÍMAVÉ
Štrelinger a Knapík predtým spolupracovali
Štrelinger ako fyzická osoba sa podieľal aj na Knapíkovej kampani pred doplňujúcimi voľbami v apríli 2006, keď sa Knapík stal prvýkrát primátorom. Následne v lete 2006 dostala Štrelingerova firma Viem od mesta už na čele s Knapíkom takmer 900-tisícovú polročnú zákazku na spracovanie marketingových projektov pre magistrát.
Štrelinger tvrdí, že to síce možno považovať za istú satisfakciu za predchádzajúcu volebnú spoluprácu, ale s neskoršou kampaňou pred riadnymi voľbami v decembri 2006 a financovaním bilbórdov to nemalo nič spoločné. Vylučuje to aj Knapík.
Podľa Štrelingera primátor nevie preukázať, ako financoval bilbórdovú kampaň, čo vážne ohrozuje jeho dôveryhodnosť pred verejnosťou. Knapík považuje konanie Viem za nekorektné a problém označil za nedorozumenie.
Autor: pod
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári