Korzár logo Korzár Košice

Kauza bilbórdy: Je primátor neplatič?

JAROSLAV VRÁBEĽ, jaroslav.vrabelkorzar.skAni rok po voľbách nie sú zaplatené predvolebné bilbórdy primátora Františka Knapíka (KDH) za 1,6 milióna

JAROSLAV VRÁBEĽ, jaroslav.vrabelkorzar.sk

Ani rok po voľbách nie sú zaplatené predvolebné bilbórdy primátora Františka Knapíka (KDH) za 1,6 milióna korún. Primátor pritom vyhlasuje, že všetko je vysporiadané a uhradila to agentúra Amadeus, ktorá zabezpečovala jeho volebnú kampaň. Sám Amadeus to však popiera s tým, že nemá nič spoločné s týmito bilbórdami. Tie mala na starosti firma Viem, ktorá tvrdí, že stále nevidela ani korunu a platiť má Knapík. Ten však má od Viem písomné prehlásenie, že firme nedlhuje nič. To vzniklo za čudných okolností.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

KOŠICE. Komunálne voľby boli v decembri 2006. Vyhral ich vtedajší primátor a spoločný pravicový kandidát Knapík. Spoločník eseročky Viem Viliam Štrelinger opisuje, že v septembri 2006 sa na stretnutí s Knapíkom dohodol, že Viem zabezpečí primátorovi predvolebnú propagáciu prostredníctvom bilbórdov.

"Dohodli sme sa síce len ústne, ale právo pripúšťa, že taká zmluva nemusí mať písomnú formu. Navyše nebavil som sa s nejakým Jožkom z Pereša, ale s primátorom. Bral som to tak, že slovo primátora je záväzné a platí," vysvetľuje Štrelinger, prečo potom u spoločnosti Rabaka reklamné panely zarezervoval bilbórdy za 1,6 milióna Sk.

Knapík: Nedohodli sme sa

Knapík však tvrdí, že so Štrelingerom o bilbórdoch síce diskutoval, ale zmluvný vzťah neuzavreli, k ničomu sa nezaviazal a firma začala konať možno len z prílišnej iniciatívy. Hovorí, že volebnú kampaň mu na základe zmluvy zabezpečovala agentúra Amadeus a až tá zadala a následne i zaplatila bilbórdovú zákazku firme Viem.

SkryťVypnúť reklamu

"Nemal by byť problém, aby vám doklady o tom Amadeus ukázal," ubezpečoval nás primátor. Finančný manažér kampane a mestský šéf KDH Marek Kažimír nám tiež povedal, že bilbórdy u Viem objednával a aj všetko zaplatil Amadeus.

Amadeus bilbórdy od Viem neobjednal

Túto verziu však odmieta nielen Štrelinger, ale aj konateľ agentúry Amadeus Peter Ďuriš. "Amadeus bilbórdy od Viem neobjednával, takže za ne ani nemal prečo platiť," vyhlásil Ďuriš.

Štrelinger uviedol, že po voľbách neúspešne urgoval, aby Knapík zaplatil, a tak Viem z vlastných peňazí uhradila Rabake časť 1,6-miliónového dlhu. Asi v polovici minulého roka sa spolu stretli Štrelinger, primátor a konateľ eseročky Rabaka reklamné panely Róbert Helcmanovský.

Vraj sľúbil, že zaplatí

SkryťVypnúť reklamu

Štrelinger a Helcmanovský opisujú, že Knapík sa pred nimi svojmu záväzku za bilbórdy nebránil a sľúbil im, že všetko vyrovná. "Ale ´skutek utek´," komentuje Helcmanovský.

V októbri 2007 poslal Štrelinger primátorovi faktúry na 1,6 milióna pre Rabaku plus na 170-tisícovú províziu pre Viem. "Asi mesiac nato ma navštívil pán Kažimír s nejakým mužom, ktorého nepoznám. Ten mi bez vysvetlenia položil na stôl hotovosť okolo 180-tisíc s tým, aby som podpísal prehlásenie, že primátor nám nič nedlhuje. Firma bola v kritickej finančnej núdzi, a tak som peniaze bez akýchkoľvek dokladov prijal a prehlásenie som podpísal. Teraz si uvedomujem, že som asi urobil chybu, ale konal som v tiesni, navyše po roku bezvýsledných urgencií, keď sa firma kvôli primátorovi dostala do kolotoča dlhov a existenčných problémov," vysvetľuje Štrelinger.

Divné okolnosti

Kažimír odovzdanie hotovosti a získanie prehlásenia nepotvrdil, ani nevyvrátil. "Môžem len povedať, že máme niekoľko dôkazov, že primátor ani KDH nemajú v súvislosti s volebnou kampaňou žiadne záväzky. Predložíme ich v prípade potreby, napríklad ak by na prípadnom súde prišlo na lámanie chleba. Keď niekto takto obviní primátora, to nie je sranda, to môže byť aj politický koniec," vyjadril sa finančný manažér kampane.

Knapík tvrdí, že nepozná okolnosti získania prehlásenia a nevie, kto bol ten záhadný chlapík s peniazmi, lebo to mal na starosti Kažimír. "Nevidím však na tom nič zvláštne. Nátlak vyvíjaný nebol. Bola to vec, ktorú sme chceli dotiahnuť, lebo sa to stále nejako motalo. Nerobil by som z toho vedu," komentoval primátor.

Rabaka: Čakáme, veď je to primátor

Podľa Knapíka celý problém spočíval len v morálnom záväzku voči Rabake, lebo bilbórdy boli vylepené kratšiu dobu, a nie celé dva mesiace, na ktoré boli reklamné panely rezervované. Primátor tak interpretuje aj stretnutie s Helcmanovským a Štrelingerom, že práve to bolo jeho predmetom. Rabaka i Viem však obsah rokovania vykladajú inak.

Helcmanovský reagoval, že za reklamné panely sa platí za celé mesiace, nielen za čas, keď boli bilbórdy vylepené. "Vylepené boli podľa pokynov zadávateľa. To však problém nie je. Problém je, že stále mi dlhujú vyše 500-tisíc. Keďže nemám dôvod pochybovať o tom, že neplatičom je sám primátor, som trpezlivejší ako v prípade iných klientov," vraví Helcmanovský. Ten sa s Knapíkom stretol aj sám, ešte na jar 2007. Podľa jeho slov aj vtedy mu primátor sľúbil, že svoj záväzok zaplatí, no ani prvý sľub nesplnil.

Viem vraj platila z vlastného

Rabaka fakturovala Viem za 61 Knapíkových bilbórdov a 5 bigbórdov v októbri 2006 a za 63 bilbórdov a 5 bigbórdov v novembri 2006 spolu 1,6 milióna. Viem doteraz zaplatila necelých 1,1 milióna, Štrelinger tvrdí, že z vlastných peňazí, lebo od Knapíka stále nevideli ani korunu.

Primátor na predvolebnej tlačovej konferencii informoval, že jeho volebná kampaň bude stáť okolo milióna, z toho 200-tisíc dá z vlastného vrecka a súčasťou kampane má byť asi 80 bilbórdov i niekoľko megabórdov. Konateľ agentúry Amadeus Ďuriš uviedol, že kampaň stála približne milión, ale bilbórdy od Viem v tom nie sú. Dodal, že kampaň financoval Knapík a rôzni súkromní darcovia a sponzori. Finančný manažér kampane Kažimír sa vyjadril, že financovanie majú zdokladované, ale sú to interné veci, ktoré nemusia zverejňovať.

* * *

ZAUJÍMAVÉ

Štrelinger a Knapík predtým spolupracovali

Štrelinger ako fyzická osoba sa podieľal aj na Knapíkovej kampani pred doplňujúcimi voľbami v apríli 2006, keď sa Knapík stal prvýkrát primátorom. Následne v lete 2006 dostala Štrelingerova firma Viem od mesta už na čele s Knapíkom takmer 900-tisícovú polročnú zákazku na spracovanie marketingových projektov pre magistrát.

Štrelinger tvrdí, že to síce možno považovať za istú satisfakciu za predchádzajúcu volebnú spoluprácu, ale s neskoršou kampaňou pred riadnymi voľbami v decembri 2006 a financovaním bilbórdov to nemalo nič spoločné. Vylučuje to aj Knapík.

Podľa Štrelingera primátor nevie preukázať, ako financoval bilbórdovú kampaň, čo vážne ohrozuje jeho dôveryhodnosť pred verejnosťou. Knapík považuje konanie Viem za nekorektné a problém označil za nedorozumenie.

Autor: pod

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 33 218
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 687
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 420
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 370
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 152
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 5 426
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 492
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 235
  1. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 512
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 442
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 831
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 770
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 873
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 498
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 893
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 299
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 512
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 442
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 831
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 770
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 873
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 498
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 893
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 299
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu