RENÁTA NÉMETHOVÁ, renata. nemethovakorzar.sk
KEĎ NEZOŽENIE 650 MILIÓNOV, ZOSTANE NAD ZEMOU
Vedenie košickej radnice včera zverejnilo šalamúnsky verdikt. Žiada, aby doprava v okolí budúceho obchodného centra Aupark na Námestí osloboditeľov bola zapustená do zeme, ale keď nezoženie peniaze môže zostať aj nad zemou. Mimoúrovňový variant si vyžaduje náklady vo výške 650 miliónov korún, kým úrovňový by stál o 350 miliónov menej.
KOŠICE. Konečnému rozhodnutiu riešenia dopravy, ku ktorému dospelo vedenie mesta spolu s ÚHA, predchádzali v posledných mesiacoch zložité rokovania.
"Mesto sa rozhodlo na základe detailného zhodnotenia technických riešení v prepojení na finančné analýzy. Mimoúrovňový variant počíta so zapustením dopravného koridoru na námestí v časti kontaktu s Južnou triedou," uviedla hovorkyňa magistrátu Jana Geročová.
Peňazí niet
Vedenie mesta si uvedomuje, že takéto technické riešenie dopravy je v tomto území finančne veľmi náročné.
" Pokúsime sa rokovať s investorom o tomto variante a o detailných modeloch financovania projektu. Veríme, že nájdeme spoločné riešenie," povedal primátor František Knapík (KDH).
Navrhovaný mimoúrovňový variant podľa vedenia radnice výrazne zvyšuje bezpečnosť chodcov v tejto oblasti a prispieva k sceleniu pešej zóny medzi Hlavnou ulicou a Južnou triedou.
" Zvyšuje tiež atraktivitu investície a stáva sa prestížnou záležitosťou pre mesto i investora," dodáva Geročová.
Investor rešpektuje, ale...
"Rešpektujeme rozhodnutie mesta a samozrejme zohľadňujeme preferovaný variant riešenia dopravy v našom projekte," uviedla želmíra Rácová, zástupkyňa developera HB Reavis Group.
Zdôraznila, že financovanie mimoúrovňovej dopravy je plne v rukách mesta Košice.
"Investor sa zmluvne zaviazal preinvestovať do riešenia dopravy 100 miliónov korún. Zvyšné prostriedky by mali pochádzať z mestských a externých zdrojov. Mestu poskytneme najväčšiu možnú súčinnosť pri vyhľadávaní optimálnych externých možností financovania," zdôraznila Rácová.
Ak peniaze nebudú?
V prípade, že sa mestu nepodarí zabezpečiť financovanie náročného mimoúrovňového riešenia dopravy, bude sa realizovať úrovňový variant.
"Projekt úrovňového riešenia dopravy bude projekčne pripravený tak, aby v budúcnosti bola umožnená realizácia podzemného variantu a to bez obmedzenia prevádzky obchodného centra a bez nutnosti konštrukčne meniť vjazdy, či výjazdy do objektu," zhoduje sa mesto s investorom.
Architektonická súťaž
Návrh celého predpolia stavby, vrátane pamätníkov, bude mesto riešiť v rámci medzinárodnej spolupráce formou predpokladanej architektonickej súťaže.
" Mestu záleží na tom, aby sa vytvoril dôstojný pietny priestor a rozšírila pešia zóna Námestia osloboditeľov," dodala Geročová.
Kedy začnú?
Výstavba košického Auparku by sa mala zahájiť na jeseň tohto roku a potrvá dva roky. Nákupno - zábavné centrum za 2, 8 miliardy korún po dokončení ponúkne spolu 49 - tisíc štvorcových metrov prenajímateľnej plochy obchodov i kancelárií. K dispozícii bude takmer 1200 parkovacích miest. V Auparku bude 160 obchodných prevádzok svetových i domácich značiek, ako aj šesť moderných kinosál.
Autor: tur
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári